خرج یارانه نقدی و معیشتی چقدر است؟

خرج یارانه نقدی و معیشتی چقدر است؟

با اضافه شدن کمک های معیشتی به یارانه نقدی به عنوان پرداخت‌های نقدی، دولت در هر ماه بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان بابت این دو یارانه هزینه می‌کند.

به‌روزترین‌ها پرداخت یارانه نقدی به جمعیتی که در حال حاضر به حدود ۷۸ میلیون نفر می‌رسد نزدیک به ۱۰ سال است که با مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بین خانوارها انجام می شود.

پرداخت یارانه نقدی از محل منابع ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها و به عبارتی تغییر قیمت سوخت و حامل‌های انرژی انجام می شود، ولی با توجه به اینکه بر خلاف مجوز قانون برای خرج فقط ۵۰ درصد درآمد در این بخش، عمده درآمد برای توزیع نقدی خرج شده است و طی سال های اخیر اغلب با کسری منابع نیز مواجه بود.

این در حالی است که سالانه حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان بابت یارانه نقدی پرداخت شده و در سال جاری که حتی دولت به حذف پردرآمدها  اقدام کرد، گزارش سازمان برنامه و بودجه نشان داد که حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان یارانه واریز شده است که در این حالت در هر ماه به بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان می رسد.

اما در شرایطی نقدها نسبت به توزیع نقدی از سال های پیش تا کنون ادامه داشت که در نیمه دوم امسال و با اصلاح قیمت بنزین، ماهانه حدود ۱۹ میلیون خانوار(حدود۶۰ میلیون نفر) از بین یارانه بگیران گزینش شدند که به آنها نیز از محل درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین در هر ماه مبلغی تحت عنوان کمک معیشتی پرداخت می‌شود.

پرداخت کمک معیشتی البته مبلغ یکسان نیست و به تناسب بعد خانوار است به طوری که برای خانوارهای تک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان واریز انجام می‌شود.

گزارش جدید سازمان برنامه و بودجه نشان داد که در چهارماهی که کمک معیشتی پرداخت شده در هر ماه حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته است.

در این شرایط هزینه پرداخت سالانه کمک معیشتی به بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

در این حالت با مجموع یارانه نقدی و کمک معیشتی در هر ماه حدود ۶۲۰۰ میلیارد تومان و در سال بیش از ۷۵ هزار میلیارد تومان خرج نقدی‌هایی است که دولت توزیع می کند.

این مبلغ سنگین در حالی خرج می شود که بین ۷۸ میلیون نفر یارانه بگیر حداقل ۱۸ میلیون پردرآمد وجود دارند که نیازی به دریافت مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی ندارند، این گروه را دولت از دریافت کمک معیشتی کنار گذاشت ولی هنوز برای حذف یارانه آنها اقدام جدی انجام نداده و در سال جاری نیز که حذف را شروع کرد بی نتیجه ماند.