بحران انرژی بزودی سراسر جهان را در بر خواهد گرفت

بحران انرژی بزودی سراسر جهان را در بر خواهد گرفت

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید امنیت انرژی بین‌المللی اکنون باید اولویت اصلی تمام کشورها باشد ولی با این حال تحریم‌های روسیه ممکن است بزودی به بحران انرژی جهانی منجر شود.

به‌روزترین‌ها– فاتح بیرول، رئیس آژانس بین المللی انرژی مستقر در پاریس در نشست وزیران اقلیم و انرژی گفت: رویدادهای اوکراین به زودی می‌تواند به یک بحران جهانی انرژی منجر شود.

وی گفت: «با توجه به نقش روسیه در سیستم انرژی جهانی، این بحران انسانی می‌تواند با یک بحران انرژی همراه شود به همین دلیل این وضعیت نیاز به تضمین امنیت انرژی بین‌المللی را تأیید می‌کند.»

سازمان دیده بان انرژی جهانی هفته گذشته اعلام کرد که یک برنامه ۱۰ مرحله‌ای با هدف کاهش ۲.۷ میلیون بشکه در روز تقاضای جهانی نفت در مدت چهار ماه تدوین کرده است.

این سازمان پیشنهاد کاهش سرعت مجاز در بزرگراه‌ها به میزان ۱۰ کیلومتر در ساعت، ممنوعیت استفاده از خودرو در روزهای یکشنبه، کاهش تعرفه حمل و نقل عمومی، تشویق به اشتراک گذاری خودرو، گسترش دورکاری به سه روز در هفته و ترویج استفاده از قطارهای سریع و شبانه به جای پرواز، و همچنین استفاده گسترده‌تر از وسایل نقلیه الکتریکی را به کشورهای مختلف داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدامات در زمانی که مقدار زیادی از عرضه روسیه دیگر به بازار نمی‌رسد و فصل اوج تقاضا در جولای و آگوست نزدیک می‌شود، به‌طور قابل توجهی فشارهای بالقوه را کاهش خواهد داد.

به گفته این سازمان، اقدام عملی دولت‌ها و شهروندان می‌تواند به میزان قابل توجهی تقاضا برای نفت را و هزینه مصرف کنندگان برای سوخت خودرو را کاهش دهد.

این هشدار در حالی است که عرضه نفت روسیه در بحبوحه تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به دلیل عملیات نظامی این کشور در اوکراین به خطر افتاده است. روسیه بزرگترین صادرکننده این کالا به بازارهای جهانی و سومین کشور تولیدکننده نفت در جهان است.

اوایل این ماه ایالات متحده و بریتانیا گفته بودند که خرید نفت روسیه را متوقف خواهند کرد، در حالی که اتحادیه اروپا هنوز در این موضوع اختلاف نظر دارد. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش مارس خود برآورد کرد که روسیه ممکن است تقریباً یک سوم کل تولید نفت خود را به دلیل تحریم‌های اقتصادی از دست بدهد.

در همین حال، سیاست‌های ضد روسی به کشورهایی که این سیاست‌ها را اعمال کرده‌اند، نتیجه معکوس داده است. تورم در ایالات متحده و اتحادیه اروپا به بالاترین حد در چندین سال اخیر رسیده است و هزینه‌های انرژی بیشترین سهم را در افزایش قیمت‌ها داشته است.

 منبع: مهر