ادامه شایعه‌سازی درباره بنزین

ادامه شایعه‌سازی درباره بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی: قرار نیست از تیرماه، کارت سوخت جایگاه‌داران برای سوخت‌گیری با نرخ آزاد حذف شود

به‌روزترین‌ها– شایعه افزایش قیمت بنزین در روزهای اخیر پس از انتشار یک فیلم قدیمی در فضای مجازی افزایش یافت که در آن فردی از جمع‌آوری کارت سوخت جایگاه‌داران برای سوخت‌گیری با قیمت آزاد خبر می‌دهد. انتشار این فیلم باعث شد تا همزمان با تغییر در نظام پرداخت یارانه و عادلانه‌کردن آن، برخی از افزایش قیمت بنزین خبر دهند. پیش از این، پس از تصمیم دولت برای اصلاح قیمت برخی کالاهای اساسی مشمول ارز ۴۲۰۰تومانی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین شدت گرفت با این حال هم رئیس‌جمهوری و هم وزیر نفت به صراحت اعلام کردند هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت این فرآورده‌ نفتی گرفته نمی‌شود.

دیروز در تازه‌ترین واکنش‌ به شایعات بنزینی، علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: هیچ ابلاغیه‌ای درخصوص حذف کارت سوخت جایگاه‌داران از چرخه عرضه بنزین نداشته‌ایم و شایعاتی که در فضای مجازی منتشر شده، صحت ندارد. او افزود: روال عرضه بنزین مانند گذشته بوده و هیچ تغییری در شرایط ایجاد نشده است. او در پاسخ به شایعه‌ای که در این‌باره منتشر شده اعلام کرد: قرار نیست از تیرماه، کارت سوخت جایگاه‌داران برای سوخت‌گیری با نرخ آزاد حذف شود. نژادعلی افزود: همه اخباری که در فضای مجازی و رسانه‌ای در این خصوص منتشر شده، فاقد صحت بوده و تکذیب می‌شود. هیچ تغییری در نحوه توزیع بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت ایجاد نخواهد شد و بنزین یارانه‌ای با قیمت ۱۵۰۰تومان و بنزین آزاد نیز همچنان با قیمت لیتری ۳۰۰۰تومان عرضه می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: سیستم سوخت‌رسانی مانند روال سابق خواهد بود و هیچ تغییری در برنامه‌ها و کارت‌های جایگاه‌ها ایجاد نشده است و مالکان وسایل نقلیه می‌توانند از سهمیه آزاد در کارت سوخت وسیله نقلیه استفاده کنند. این مقام نفتی تأکید کرد: جایگاه‌ها موظف به سوخت‌رسانی با قیمت‌های قبلی هستند و اگر مردم موردی مشاهده کردند باید این موضوع را به سامانه ۰۹۶۲۷ گزارش دهند.

کارت پمپ‌بنزین‌ها فعال است

رئیس صنف جایگاه‌داران سوخت می‌گوید: کارت‌های آزاد موجود در جایگاه‌ها فعال هستند و اخبار منتشر شده در فضای مجازی صحت ندارد. به‌گفته اسدالله قلی‌زاده در بخش گازوئیل و بنزین، همچنان کارت‌های آزاد با نرخ‌های ۶۰۰ و ۳۰۰۰تومان فعال است و جایگاه‌ها خدمات توزیع سوخت به مراجعان را انجام می‌دهند. رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی کشور می‌گوید: مردم اخبار را از رسانه‌های معتبر دنبال کنند و بلافاصله پس از شنیدن هر خبر غیرموثقی در پمپ‌بنزین‌ها برای سوخت‌گیری تجمع نکنند، قطعا اگر تصمیماتی در این حوزه اتخاذ شود، قبل از اجرا به مردم و این مجموعه صنفی اطلاع‌رسانی خواهد شد. به‌گفته او، تعداد کارت‌های آزاد جایگاه‌داران در بخش گازوئیل که کاهش یافته به بازنگری نیاز دارد و هرگونه اقدام برای تغییر تعداد کارت‌ها خصوصا در مورد کارت‌های آزاد بنزین، نیازمند دوراندیشی است تا برای مردم و جایگاه‌داران مشکلی ایجاد نشود.

کارت سوخت آزاد جایگاه‌داران جمع‌آوری نشده است

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم در پی شایعات مطرح‌شده در رسانه‌ها و فضای مجازی مبنی بر حذف کارت سوخت آزاد جایگاه‌داران، در اطلاعیه‌ای این ادعا را تکذیب و اعلام کرد: در پی انتشار برخی اخبار در رسانه‌ها و فضای مجازی درخصوص حذف کارت سوخت جایگاه‌داران از چرخه عرضه بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت کشور، به اطلاع می‌رساند موارد مورد اشاره شایعه‌ای بیش نیست و همچنان مطابق روال گذشته عرضه بنزین در تمام مناطق سی‌وهفت‌گانه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با نرخ اول به‌صورت یارانه‌ای(۱۵۰۰تومانی) و بنزین با نرخ غیریارانه‌ای(۳۰۰۰تومان) انجام می‌شود. همچنین درباره افزایش قیمت بنزین، به اطلاع هموطنان می‌رساند این موضوع نیز تکذیب می‌شود و هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین اتخاذ نشده است و از اساس چنین موضوعی هم مطرح نیست. این شرکت از مردم خواسته به شایعات منتشرشده در فضای مجازی توجه نکرده و اخبار صحیح را از سایت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به آدرس niopdc.ir دریافت کنند.

ماجرای صف‌های طولانی چیست؟

با این حال شکل‌گیری صف‌ها در برابر جایگاه‌های سوخت در منطقه چابهار در جنوب ایران به شایعات دامن زده اما عضو کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر اینکه دولت برنامه‌ای برای افزایش نرخ هیچ نوع سوختی ندارد، گفت: نمی‌توان صف‌های طویل ایجاد شده در جایگاه سوخت شهرستان چابهار را به این مسئله ربط داد. علیرضا ورناصری توضیح داد: متأسفانه قاچاق سوخت ازجمله بنزین و گازوئیل مشکلاتی همچون کمبود سوخت در آن منطقه را به‌وجود ‌آورده است؛ بنابراین اصل موضوع یعنی تصمیم مسئولان برای افزایش قیمت سوخت گازوئیل تکذیب می‌شود لذا تصمیم خاصی در این زمینه وجود ندارد. او افزود: همچنین نمی‌توان صف‌های طویل ایجادشده در جایگاه‌های سوخت شهرستان چابهار را به نبود نظارت صحیح بر جایگاه‌های سوخت ربط داد بلکه آنچه سبب این موضوع شده سوءمدیریت در جلوگیری از قاچاق سوخت است نه نظارت صحیح بر جایگاه‌های سوخت.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه دولت برنامه‌ای برای افزایش نرخ هیچ نوع سوختی ندارد، تأکید کرد: اگر مشکل صف‌های طویل برای دریافت سوخت در شهرها و جایگاه‌های سوخت دیگر شهرها نیز مشاهده شود آنگاه می‌توان سوءمدیریت و نبود نظارت صحیح بر جایگاه‌های سوخت را دلیل این مهم دانست. عضو کمیسیون انرژی اضافه کرد: با تمام این اوصاف کمیسیون انرژی مجلس موضوع را با حضور مسئولان امر پیگیری خواهد کرد.

 منبع: همشهری