۷۰ درصد مالیات کشور را حقوق بگیران می دهند

۷۰ درصد مالیات کشور را حقوق بگیران می دهند

عضو هیئت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار معتقد است، در پرداخت مالیات ها عدالت رعایت نمی شود.

به‌روزترین‌ها– به گزارش «به‌روزترین‌ها»به نقل از خبرگزاری تسنیم، مالیات در همه کشورها یکی از منابع اصلی درآمد دولت‌هاست، اما نحوه دریافت مالیات‌ها  مورد انتقاد برخی  فعالان اقتصادی در کشور بوده است. برخی معتقد هستند که فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان واقعی بیشترین فشار را بابت پرداخت مالیات متحمل می‌شوند و کسانی که به انحای مختلف از پرداخت مالیات شانه خالی می‌کنند، هیچ فشاری را متحمل نمی‌شوند.

بعد از تشدید تحریم‌ها و کاهش درآمدهای نفتی کشور، دولت برای تأمین کسری بودجه و پوشش هزینه‌های خود مالیات ستانی را به‌صورت جدی‌تر در دستور کار خود قرار داده است. یکی از منابع مالیاتی دولت، مالیات بر حقوق است که از فیش‌های حقوقی کارکنان و کارگران بخش‌های مختلف دولتی و بخش خصوصی کسر می‌شود.

اما نکته مهم گلایه کارگران است که معتقدند، به طور مثال بازاریان که درآمدهای آن چنانی دارند از دسته افرادی هستند که معمولاً برای پرداخت مالیات معترض هستند. هرسال که فصل پرداخت مالیات بازاریان فرا می‌رسد، با ادعای اینکه اقتصاد در رکود بوده و فروش خوبی نداشته‌اند از پرداخت مالیات واقعی فرار می‌کنند. اگر پیگیری سازمان مالیاتی بیشتر شود، اعتراضات بازاریان و اصناف نیزبیشتر می‌شود تا با هیاهو بتوانند از دادن مالیات واقعی خودداری کنند.

این در حالی است که بررسی‌های سازمان مالیاتی از درآمدهای چند ده برابری تا چند صد برابری بازاریان نسبت به کارمندان و کارگران حکایت دارد اما مالیات پرداختی بازاریان کمتر از یک کارمند حقوق‌بگیر است، درواقع بر اساس برآوردها تنها حدود 30درصد از درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور متعلق به بازاریان و اصناف است و حدود 70درصد آن بر دوش کارگران و کارمندان است.

علی اصلانی، عضو هیئت مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار سراسر کشور دراین باره می گوید:کارگران دقیق و سر وقت مالیات پرداخت می کنند آخرین روز هر ماه مالیات حقوق از دستمزد کارگران کسر و به اداره مالیات پرداخت می شود. اگر سر زمان تعیین شده این پرداختی از سوی کارفرما صورت نگیرد مشمول جریمه می شود.

 وی ادامه داد:جامعه کارگری معتقد است که در زمینه مالیات ها عدالت رعایت نمی شود. کارگران بابت پرداخت مالیات  چیزی عایدشان نمی شود. به طور مثال اگر تأمین اجتماعی مالیاتی کسر می کند, خدماتی مانند بیمه, بازنشستگی, درمان و بیمه بیکاری هر چند با هزاران کاستی ارائه می دهد، اما اداره دارایی چه خدماتی در ازای پرداخت مالیات به کارگران می دهد؟ مشاغل آزاد مالیات پرداخت نمی کنند. دولت می بایست در مورد دریافتی های مالیاتی که دارد شفاف سازی کند و مالیات را صرف رفاه مردم کند. در این صورت همه راغب به پرداخت مالیات هستند.

 منبع: تسنیم