خریداران چشم انتظار واردات خودرو

خریداران چشم انتظار واردات خودرو

بلاتکلیفی بازار خودروهای داخلی در کنار تورمی که در آن ایجاد شده عملا فعالان بازار را دچار سردرگمی کرده است، چراکه تحلیل‌های مختلفی از بازار به گوش می‌رسد.

به‌روزترین‌ها– برخی‌ می‌گویند روند فعلی بازار پایدار نیست و برخی دیگر معتقدند این شروع یک روند صعودی برای بازار خودروهای سایپا و ایران‌خودرو خواهد بود. این درحالی است که در ماه‌های اخیر تعداد خریداران نسبت به فروشندگان کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته و دلیل آن هم انتظار برای نهایی شدن واردات خودرو است. از سوی دیگر ادامه روند قرعه‌کشی خودرو که قرار بود از ابتدای سال حذف شود به التهابات بازار خودرو و نوسان قیمتی دامن زده است و فاصله قیمتی میان بازار و قیمت خودروسازان را بیش از پیش کرده است که این تفاوت قیمت در سایه کاهش عرضه خودرو تشدید شده و موج جدیدی از گرانی‌ها را درپی داشته است البته قیمت‌های افزایشی در حالی شکل می‌گیرد که میزان معاملات در بازار طی ۲هفته اخیر کاهش محسوسی داشته است و تنها مصرف‌کنندگان به‌ دنبال تامین خودروی مورد نیاز خود هستند البته این رکود به‌ دلایلی مانند انتظار بازار برای نهایی‌شدن واردات خودرو و افزایش نرخ ارز ناشی از مسائل سیاسی تداوم داشته است. کارشناسان اما معتقدند که بازار خودرو جدا از اقتصاد و آنچه که در بر سر سفره‌های مردم می‌گذرد نیست و تورم شدیدی که از ابتدای سالجاری تاکنون همه ارکان جامعه با آن درگیر هستند بازار خودرو را نیز درگیر خود کرده و انتظار برای کاهش قیمت‌ها در حالی که قیمت اقلام مصرفی روز به روز روند صعودی دارد انتظار نامعقولی است.

  تاثیر عامل روانی در بازار خودرو

بابک صدرایی کارشناس بازار خودرو دراین خصوص به «آرمان ملی» گفت: بازار خودرو درگیر دو پارامتر روانی و حقیقی است که در حال حاضر بیشتر عامل روانی در این بازار تاثیر گذاشته است و این بازار به عنوان صنعتی که در حال حاضر با وجود افزایش قیمت‌هایی که نارضایتی‌ها را نیز به دنبال دارد بسیار زیان ده است البته این امری است که بر بقیه بخش‌های بازار نیز حاکم است و باعث شده تا بازار خودرو هم اکنون در برزخی به سر ببرد که سیگنال‌های مختلف باعث تلاطم بیش از حد آن شود اما حتی در صورت نهایی شدن برجام هم نباید در انتظار کاهش قیمت خودرو و ارز باشیم، چراکه بسیاری از تبعات معاملات اقتصادی با ارز پیش از تصویب احتمالی برجام صورت گرفته که تا مدت‌ها تاثیرات خود را بر بازار باقی خواهد گذاشت. این کارشناس بازار خودرو افزود:  به هیچ وجه نباید در انتظار کاهش قیمت خودرو باشیم  چرا که زنجیره اقتصاد حاکم بر بازار امکان آرامش برای این صنعت را ممکن نمی‌سازد علاوه بر آن حتی دولت نیز توانِ کاهش قیمت ناگهانی در صورت تصویب احتمالی برجام و تدوین پروتکل نهایی واردات خودرو را ندارد، چرا که تبعات شرایط تحریم و عدم توانایی دولت برای کاهش ناگهانی قیمت ارز تا مدت‌ها باعث می‌شود که تغییری در بازار قیمت‌ها مشاهده نکنیم. صدرایی گفت: مصوبه واردات خودرو نیز اگر به مرحله اجرا برسد تا زمانی که برجام تصویب نشده باشد و پارامترهای تاثیرگذار تحریم بر جامعه حاکم باشد و مشکلات ارز را داشته باشیم تاثیر چندانی بر بازار خودرو نخواهد گذاشت و اگر برجام نیز به سرانجام برسد باز هم نمی‌توانیم انتظار تغییری سریع در این بازار را داشته باشیم و به گمان من پروسه زمانی برای آغاز تغییر در بازار قیمت‌ها از جمله قیمت خودرو حداقل به زمانی حدود یک سال نیاز دارد تا اندک اندک در فضای تغییر و ثبات مطلوب گام بردارد.  او ادامه داد: با وجود تحریم‌ها و وضعیت حاکم در صنعت خودرو پرداختن به مقوله واردات خودرو به‌عنوان عامل تعیین کننده در بازار خودرو نتیجه چندان مطلوب و درخشانی به‌همراه نخواهد داشت البته انتظار تغییر در این بازار با اجرایی شدن واردات نیز مشروط به تعیین قوانینی است که دولت برای این کار در نظر می‌گیرد و اینکه تا چه سقفی واردات را آزاد کند و چه میزان تعرفه برای آن وضع می‌کند که البته با توجه به قدرتِ صنایع خودروساز داخلی گمان مطلوبی برای تسهیلات بسیار برای واردات خودرو متصور نیست چرا که در آن صورت به یقین «خودروسازان داخلی» با مشکلات جدی مواجه خواهند شد. صدرایی معتقد است: کاهش قیمت حاصل از نهایی شدن برجام و یا واردات خودرو به شکل روانی اما به صورت کوتاه مدت دور از ذهن نیست اما واقعی شدن قیمت‌ها و ثبات این بازار حتی در صورت نهایی شدن عوامل مذکور متضمن سپری شدن زمان طولانی مدت است. او همچنین بیان کرد: با ادامه این روند تا پایان سال، ممکن است حتی تا حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد تورم داشته باشیم. در نتیجه خودروهای معمولی تا پایان سال افزایش قیمت را تجربه می‌کند ولی اینکه خریداری باشد یا نه هنوز مشخص نیست.

 خریداران چشم انتظار واردات خودرو

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در این خصوص معتقد است: بازار خودرو طی ماه‌های اخیر روزهای آرامی را سپری می‌کند و معاملات محدودی در بازار صورت می‌گیرد و این روزها تعداد خریداران نسبت به فروشندگان کمتر است و بیشتر خریداران منتظرند تا طرح واردات خودرو نهایی شود در صورتی که این طرح اجرایی شود با واردات خودروهای اقتصادی با قیمتی بین ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار قیمت‌ها کاهش خواهد یافت. موتمنی بیان کرد: در صورت واردات خودرو قیمت‌ها در بازار ریزش مناسبی خواهد داشت همچنین میزان عرضه خودرو در بازار کاهش چشمگیری داشته است و برخلاف اعلام‌های قبلی مبنی بر افزایش عرضه خودرو در سالجاری هنوز شاهد افزایش عرضه خودرو نبودیم و ادامه روند قرعه‌کشی نیز که قرار بود از ابتدای سال حذف شود، به التهابات بازار خودرو دامن زده است.

 پیش بینی کارشناسان از بازار قیمتی خودرو

فیروز نادری کارشناس صنعت خودرو گفت: از هفته گذشته خودروها در بازار به دلیل امضا نشدن توافق‌نامه برجام با افزایش قیمت جزئی همراه بود البته در این هفته نیز به نظر نمی‌رسد کاهش قیمتی در راه باشد و اگر افزایش قیمتی نیز اتفاق بیفتد جزئی است. به گفته او وزیر صمت اعلام کرد که سال آینده خودروهای اقتصادی وارد بازار می‌شوند. تا زمانی که این صحبت‌ها و وعده‌های خودرویی عملی نشود، تاثیری در بازار و قیمت‌ها ندارد. مرتضی مصطفوی کارشناس صنعت خودرو نیز معتقد است: با به نتیجه نرسیدن مذاکرات دوحه و همچنین مذاکرات وین به نظر می‌رسد قیمت خودرو در بازار با افزایش نواسان همراه باشد. البته حتی اگر افزایشی در کار نباشد، شاهد کاهش قیمت نیز نخواهیم بود. بازار خودرو در حال حاضر یک بازار دلاری است. اگر فروشنده یک خودرو دلار را افزایشی ببیند، خودروی خود را به قیمت بالاتری به فروش می‌رساند.

 منبع: آرمان ملی