مسکن اسیر نگاه دلاری

مسکن اسیر نگاه دلاری

فاطمی‌عقدا، کارشناس بازار مسکن با اشاره به وضعیت بازار پس از احیا برجام می‌گوید: اگر برجام احیا شود باید در تمام زمینه‌ها و بخش‌های اقتصادی شاهد اثرات آن باشیم و بازار مسکن هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

به‌روزترین‌ها– پرونده برجام هنوز روی میز مانده و مشخص نیست که نتیجه نهایی مذاکرات چه خواهد شد. در شرایط بلاتکلیف تمام معامله‌گران در بازارهای اقتصادی منتظر پایان گفت‌وگوها و مشخص شدن مسیر بازارهای داخلی هستند. بازار مسکن یکی از بازارهایی است که بسیاری از معامله‌گران آن تا مشخص شدن نتیجه برجام، برای انجام معامله دست نگه داشته‌اند. حال باید پرسید که چه سرنوشتی در انتظار بازار مسکن خواهد بود؟

چندی پیش بیت‌الله ستاریان، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گفـته است: «دو سناریو برای بازار مسکن می‌توان متصور شد. در صورت تحقق برجام، مسکن رونق خواهد یافت و با افزایش قیمت مواجه خواهیم شد. در صورت عدم تحقق برجام مسکن به یک رکود تورمی عمیق می‌رود و این رکود تورمی دیگر با رونق عجین نخواهد شد.»

وی در ارتباط با اینکه برجام چه تاثیری در بازار مسکن دارد، یادآور شد: «در صورت تحقق برجام، تولید مسکن به طرز معناداری افزایش خواهد داشت و در پی آن قیمت و خرید و فروش نیز با تغییر مواجه می‌شود.»

شهرام معینی، اقتصاددان نیز در گفت‌وگو با ایمنا، با اشاره به وضعیت بازار مسکن پس از توافق برجام با بیان اینکه پس از انجام توافق می‌توان انتظار ایجاد ثبات نسبی در بازار را مسکن داشت، می‌گوید: « بخش زیادی از بالا بودن قیمت مسکن در کلان‌شهرها ناشی از قیمت زمین است. اگر علاوه فروش نفت ایران، نرخ ارز نیز تثبیت شود، پیش‌بینی می‌شود ثبات نسبی را به خصوص در بخش مسکن کلان‌شهرها داشته باشیم. در شهرستان‌ها به علت پایین بودن قیمت زمین، هزینه ساخت، بخش عمده هزینه‌های مسکن را تشکیل می‌دهد؛ در واقع می‌توان انتظار داشت که تورم ناشی از هزینه ساخت در آن مناطق ادامه داشته باشد. از آن جا که قیمت مسکن به هزینه ساخت وابسته است، آثار هزینه ساخت همچنان خود را نشان می‌دهد؛ به طور کلی در یک مقطع زمانی در بازار مسکن‌، می‌توان شاهد ثبات نسبی در این بازار بود.»

اگر برجام احیا شود باید اثر آن را در اقتصاد ببینیم

محمود فاطمی‌عقدا، کارشناس بازار مسکن نیز به وضعیت بازار مسکن پس از احیای برجام اشاره کرد و در این‌باره به «ابتکار» گفت: اگر برجام احیا شود باید در تمام زمینه‌ها و بخش‌های اقتصادی شاهد اثرات آن باشیم و بازار مسکن هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود البته بازار مسکن به طور مستقیم ارتباطی با مسائل بین‌المللی ندارد. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که اثرگذاری برجام بر اقتصاد و بازار مسکن به شرطی خواهد بود که پس از احیا برجام ما افزایش ارزش پول ملی را داشته باشیم.

این کارشناس بازار مسکن ادامه‌ داد: اگر برجام احیا شود اما پس از مدتی نرخ ارز به وضعیت سابق خود بازگردد و شاهد کاهش ارزش پول ملی باشیم یقینا نمی‌توان انتظار داشت که بازار مسکن و دیگر بخش‌های اقتصاد با تحول روبه‌رو باشند.

وی افزود: اگر برجام احیا شود به احتمال زیاد گشایش خوبی در اقتصاد ایران به وجود می‌آید. پس از آن استفاده از شرایط به وجود آمده دیگر هنر دولت خواهد بود، دولت باید بتواند تورم را مهار و قیمت‌ها را کنترل کند. ما باید بدانیم اگر ارزش پول ملی افزایش یابد تمام صنایع فعال خواهد شد، اشتغال رونق می‌گیرد، توان اقتصاد داخلی بالا می‌رود و قدرت خرید مردم افزایش می‌یابد و ما از وضعیت فعلی فاصله خواهیم گرفت.

مسیر بازار مسکن از سیاست جداست

این کارشناس بازار مسکن در ادامه صحبت‌هایش بازار مسکن را وابسته به مسائل داخلی دانست و در این باره گفت: بازار مسکن آنچنان به مسائل بین‌المللی و سیاسی مرتبط نیست اما متاسفانه اقتصاد کشور نابسامان بوده و در بازارها به هیچ اصولی پایبند نیستند، بنابراین با کوچک‌ترین اتفاقی شاهد گرانی در بازار ارز و پس از آن بازار مسکن خواهیم بود.

وی به اهمیت دلار در اقتصاد اشاره و تاکید کرد: متاسفانه ما تمام مسائل را با دید دلاری نگاه می‌کنیم و همین مسئله تبعاتی را به دنبال دارد.

این کارشناس بازار مسکن اظهار کرد: بازار مسکن می‌توانست با تولید انبوه، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد پایدار شرایط متفاوتی از الان را داشته باشد. دولت محاسبات اشتباهی در بازار مسکن دارد و ناکارآمدی‌ها در این حوزه باعث شده است که ما شاهد فعالیت جدی در این بخش نباشیم. اگر هم فعالیت انجام می‌شود نتیجه آن در بازار دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به نیاز قابل توجه کشور به واحدهای مسکونی گفت: هنگامی که ما شاهد نیاز انباشته قابل توجه‌ای در بازار مسکن هستیم و از آن سو تولیدی هم نداریم طبیعی است که افزایش قیمت و نابسامانی در این بازار را داشته باشیم.

این کارشناس بازار مسکن در پایان گفت: من معتقدم بازار مسکن می‌توانست شرایط متفاوتی داشته باشد و با رونق خود کشور را از لحاظ ایجاد اشتغال و درآمد پایدار متحول کند.

 منبع: ابتکار