۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تولید برق اختصاصی صنایع احداث می‌شود

۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تولید برق اختصاصی صنایع احداث می‌شود

مدیرعامل توانیر از آغاز احداث نیروگاه‌های اختصاصی برق صنایع تا ۱۰ هزار مگاوات خبر داد.

به‌روزترین‌ها– آرش کردی در نشست خبری تشریح برنامه‌های شرکت توانیر با بیان اینکه امسال برنامه ارتقا ۱۳۰۰ مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های موجود را اجرا کردیم، گفت: همچنین تعمیر به موقع نیروگاه‌ها اجرایی شد که ۱۱۳ هزار مگاوات تا پایان اردیبهشت تعمیر نیروگاه‌ها به پایان رسید.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی تا از پاییز سال گذشته مشکل کمبود نیروی برق آبی برای تابستان امسال نداشته باشیم، تصریح کرد: خیلی دیگر از برنامه‌های توانیر برای تأمین برق تابستان امسال واردات در اوج مصرف پیک از کشورهای همسایه بود.

مدیرعامل توانیر ادامه داد: آسیب شناسی مدیریت مصرف برق سال گذشته را امسال انجام دادیم و از اشکالاتی که در سال گذشته بود پرهیز کردیم. همچنین با شرکت‌های برق منطقه‌ای به صورت حضوری آیتم‌های مصرف برق اعم از خانگی، اداری، کشاورزی و تجاری مورد بررسی قرار گرفت تا به مدیریت مصرف برق کمک شود.

وی با اشاره به اتفاقی که امسال رخ داد و برق صنایع قطع نشد، گفت: سال گذشته در پی افزایش قیمت برق، انرژی صنایع قطع شد که به افزایش قیمت فولاد و سیمان انجامید اما امسال به دلیل مدیریت مصرف برق رخ نداد. امسال در بخش فولادی ۱۷ درصد و سیمانی‌ها ۱۳ درصد رشد مصرف برق داشتیم. متوسط مصرف برق صنایع بزرگ ما در تابستان سال جاری مثبت ۱۴.۵ درصد، صنایع کوچک مثبت ۴ درصد، خانگی منفی ۴۵ درصد و کشاورزی مثبت ۳ درصد و اداری منفی ۳۳ درصد رشد داشت.

کردی یکی دیگر از اقدامات دولت سیزدهم را هماهنگی دولت با استانداران در کاهش مصرف برق ادارات عنوان و اظهار کرد: سال گذشته رله های حذف بار شبکه که به شکل اتوماتیک اقدام به قطع برق می‌کردند در سال جاری هیچ فعالیتی نداشت که نشان می‌دهد شبکه در تابستان امسال پایدار بود.

به گفته مدیرعامل توانیر بیش از ۶۰ درصد بار مصرف انرژی کشور که عمدتاً بارهای مهم هستند، به صورت هوشمند اندازه‌گیری می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته ۱۸۰۰ مگاوات بار مصرف برق صنایع را که شامل ۱۶۰ صنعت بزرگ می‌شود به شب منتقل کردیم ولی تابستان امسال به دلیل مدیریت مصرف بار، چنین اتفاقی رخ نداد.

کردی در خصوص انتقاد برخی صنایع مبنی بر کاهش تولید محصولات آنها در پی کاهش بار شبکه اظهار کرد: صنایع فقط کاهش محصول را در تابستان را مد نظر قرار ندهند بلکه افزایش تولیدات خود در بهار و نیمه دوم سال را هم در نظر بگیرند. ما در بهار امسال هیچ محدودیتی برای افزایش تولید کارخانه‌ها و صنایع نداشتیم.

وی ادامه داد: قرار است ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه اختصاصی برای صنایع ایجاد شود که بخشی از ۳۵ هزار مگاواتی است که قول تولید آنها در سال‌های اخیر داده شده بود.

مدیرعامل توانیر یادآور شد: شرکت مصرف انرژی و میزان استفاده از آن در صنایع که شدت مصرف انرژی آنها بالاست در کشور ما بر اساس استانداردهای جهانی ۴۵ تا ۵۰ درصد بالاتر است که باید با بهینه و نوسازی صنایع اتفاق بیفتد و اگر صنایع نوسازی شود تا ۳۹ درصد از مصرف برق آنها کاهش خواهد یافت.

کردی تاکید کرد: متوسط ناترازی تولید و مصرف برق در تابستان سال گذشته ۱۲ تا ۱۵ هزار مگاوات بود اما امسال مدیریت مصرف برق داشتیم و کاهش ۳۴ تا ۳۵ درصدی ناترازی تولید و مصرف در برق را شاهد بودیم که کمبود برق به کمتر از چند هزار مگاوات رسید.

وی درباره مصرف برق رمز ارزها تصریح کرد: ما قرار است برق مصرفی استخراج رمز ارز را به نرخ جهانی به استخراج کنندگان بفروشیم چون کسانی که رمز ارز استخراج می‌کنند آن را با نرخ جهانی به فروش می‌رسانند.

وی گفت: پراکندگی استخراج کنندگان رمز ارز توسعه یافته و از کلونی‌های ماینینگ به نقاط کوچک اما پر تعداد تغییر کرده اما در کل مصرف برق استخراج رمز ارز کاهش نداشته است.

کردی ادامه داد: مصرف برق رمز ارزها بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات پیش بینی می‌شود، ما محدودیتی برای استخراج قانونی رمز ارز توسط شرکت‌های بزرگ نداریم ولی تخفیفی در هزینه تمام شده تولید برق داده نخواهد شد.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه ۱۵۰۰ مگاوات ظرفیت صادراتی برق کشور در اوج تولید است، گفت: میزان واردات برق سال گذشته نصف صادرات بود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو در خصوص برق تجدیدپذیر گفت: میزان تولید انرژی تجدید پذیر در کشور کمتر از هزار مگاوات است که رقم قابل قبولی نیست. بر اساس استانداردهای جهانی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد برق تولیدی کشورها تجدیدپذیر است البته بر اساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید که در صورت صرفه جویی مصرف انرژی مابه‌التفاوت آن از سوی دولت پرداخت می‌شود، تاکنون ۱۲ هزار نفر به ساتبا (سازمان برق تجدیدپذیر) مراجعه کرده‌اند تا دستگاه‌های تولید برق تجدیدپذیر نصب کنند. ما تا سقف ۲۰ هزار مگاوات امکان تولید برق تجدید پذیر داریم.

 منبع: مهر