یکه‌تازی دلار در بازار جهانی

به‌روزترین‌ها– دلار آمریکایی پس از بازگشایی بازارها در روز دوشنبه ۵ سپتامبر، توانست وارد کانال ۱۱۰ واحدی شود. این شاخص در یک ماه اخیر با رشد ۴ درصدی مواجه شده و از کانال ۱۰۵ واحدی به ۱۱۰ واحدی در روز گذشته رسیده که این موضوع بار دیگر به اثر سخنرانی پاول بر تداوم سیاست‌های انقباضی اشاره می‌کند. در نهایت این امر سبب شد یورو پایین‌ترین کانال قیمتی خود را از سال ۲۰۰۲ تجربه کند.

البته اسکناس آمریکایی پس از ثبت رکورد جدید در اوایل روز گذشته به کانال سابق خود برگشت و در زمان نگارش این گزارش(ساعت ۱۵ به وقت تهران) با ۸۴۵/ ۱۰۹ واحد معامله می‌شد. این امر موجب بالارفتن ریسک در سایر بازارها شده و افت بازارهای جهانی را به دنبال دارد. اما سوالی که ذهن سرمایه‌گذاران ایالات‌متحده را مشغول کرده، این است که تقویت دلار تا چه زمانی تداوم دارد و چه اثری بر بازارهای جهانی خواهد گذاشت؟ و آیا بازارهای جهانی به جایگاه سابق خود بازخواهند گشت؟

اثر تقویت دلار

با توجه به تقویت بیش از پیش دلار در دو دهه اخیر، بازارهای جهانی تا کنون شاهد کاهش اندکی بوده‌اند. با توجه به افت بازار طلا و بیت‌کوین در روزهای اخیر، برخی از تحلیل‌گران معتقدند که تداوم افزایش شاخص دلار در روزهای آتی افت شدید‌تر بازارهای جهانی را نیز به دنبال دارد و ادامه روند نزولی خواهد شد. البته هجوم سرمایه‌گذاران از بازار طلا و بازارهای ریسکی به بخش دلار نیز بعد دیگری از اثر تقویت دلار است که نباید آن را نادیده گرفت؛ زیرا سرمایه‌گذاران با کسب سود بیشتر، دارایی‌های خود را در بخش طلا و بازار رمزارزها به بخش دلار منتقل کردند. این امر در نهایت دلار را بیش از پیش تقویت کرده و سبب ریزش بیشتری در بازارهای جهانی شده است. علاوه بر عوامل مذکور، تقویت اسکناس آمریکایی سبب کاهش ارزش یورو در برابر دلار نیز شده است. یورو که در روز‌های اخیر با ارزش یک در برابر دلار معامله می‌شد با باز شدن بازارها و صعود نرخ دلار، با افت ۵/ ۱ درصدی مواجه شد. اکنون نرخ دلار در برابر یورو به ۰۰۸/ ۱ رسیده است. این اسکناس اروپایی روز گذشته ریزش بی‌سابقه‌ای را در دو دهه اخیر به ثبت رساند.

پیش‌بینی بازارهای جهانی

با توجه به شرایط موجود در بازارهای جهانی پیش‌بینی می‌شود که با ادامه روند تقویت دلار در روزهای آینده، بیت‌کوین حمایت ۱۹ هزار دلاری را از دست خواهد داد و به افت تاریخی خود در سال اخیر ادامه خواهد داد و به کانال ۱۸ هزار دلاری باز خواهد گشت. آنها همچنین افزودند که افت بازار طلا به زیر کانال ۱۷۰۰ دلار نیز دور از انتظار نیست. بر این اساس، عوامل مذکور نشان می‌دهد که بازگشت بازارهای جهانی به کانال‌های قیمتی سابق خود تا ماه‌های آتی امکان‌پذیر نیست.

 منبع: دنياي اقتصاد

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا