MBA چیست و چگونه به مدیران کمک می‌کند؟

MBA چیست و چگونه به مدیران کمک می‌کند؟

اگر در حوزه مدیریت یک کسب و کار یا سازمان فعالیت می‌کنید، احتمالاً می‌دانید که همواره باید مهارت‌های خود را به‌روز کرده و ارتقا دهید. به همین دلیل است که دوره‌های تخصصی مدیریت طراحی و برنامه‌ریزی شده‌اند تا به این افراد در جهت یادگیری مهارت‌های الزامی و کاربردی مدیریت کمک کنند.

دوره MBA یکی از این دوره‌ها است که احتمالاً همه ما نام آن را شنیده‌ایم. این دوره از جمله مهمترین و شناخته‌شده‌ترین دوره‌های آموزش در حوزه مدیریت است که در تمام دنیا اعتبار دارد. در ادامه این مطلب بیشتر درباره دوره MBA توضیح داده و هرآنچه را که درباره نیاز مدیران برای اخذ این مدرک لازم است بدانید، بررسی می‌کنیم.

مدرک MBA چیست؟

رشته MBA یا Master of Business Administration به معنای کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی یا کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار است. قبل از آنکه بخواهیم به این مسئله بپردازیم که رشته MBA چیست، این را می‌دانیم که هر جا صحبت از رشته ام بی ای به میان می‌آید، اولین چیزی که به ذهن خطور می‌کند مزایا و کاربردهای عملی آن در دنیای مدرن کسب‌وکار جهانی است که ما آن را مملو از تکنولوژی می‌بینیم؛ در حالی که ظهور این رشته به بیش از یک صد سال پیش برمی‌گردد.

با وجود این که رشته و مدرک MBA از سال‌ها پیش به وجود آمده، اما اهمیت آن برای کسب و کارها در ده سال گذشته به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. اهمیت شرکت در این دوره‌ها به حدی است که حتی افرادی که دوره‌های آکادمیک مدیریت را گذرانده‌اند نیز به دنبال اخذ مدرک MBA هستند. این مسئله به خوبی نشان می‌دهد که این مدرک تا چه اندازه کاربردی بوده و می‌تواند به مدیریت بهتر کسب و کار یا سازمان‌ها کمک کند.

شرایط شرکت در دوره‌های MBA

کسانی که قصد دارند تا در رشته ام‌بی‌ای تحصیل کرده و این مدرک را دریافت کنند، باید برخی شرایط لازم را داشته باشند. مهمترین شرایط اولیه شرکت در دوره MBA را در ادامه می‌بینید.

  • تحصیلات:

داشتن مدرک کارشناسی یا لیسانس برای شرکت در دوره‌های ام‌بی‌ای الزامی است. همچنین برخی شاخه‌های MBA به مدرک تحصیلی مرتبط نیاز دارند.

  • سابقه کار:

برای شرکت در دوره‌های MBA معمولاً به 1 تا 2 سال سابقه کار نیاز دارید.

  • معدل تحصیلی:

اگرچه اغلب دانشگاه‌ها و موسسات اموزشی برای پذیرش متقاضیان MBA به معدل توجه نمی‌کنند، اما معدل بالای 306 در معیار GPA شانس شما را برای پذیرش بیشتر می‌کند.

  • نمره در آزمون‌های استاندارد:

نمرات متقاضی در یکی از آزمون‌های استاندارد GMAT یا GRE و گاهی هر دو این آزمون‌ها، برای درخواست تحصیل در رشته MBA الزامی هستند.

MBA چیست و چگونه به مدیران کمک می‌کند؟

آینده شغلی و بازارکار رشته MBA

یکی دیگر از اصلی‌ترین سوالاتی که باید در بخش انتهایی این مقاله به آن پاسخ داده شود این است که بازار کار MBA چیست و این رشته در ایران امروز چه جایگاهی دارد؟ کسانی که دوره آموزش مدیریت کسب‌وکار MBA را گذرانده‌اند می‌توانند از علم مدیریت برای پیشرفت کاری خود و حتی ارائه مشاوره و خدمات مدیریتی به انواع کسب‌وکارها وارد بازار کار خود شوند. موقعیت‌های کاری شما می‌تواند حوزه‌های کسب‌وکاری سنتی باشد و یا کسب‌وکارهای مدرن.

برخی از مهمترین موقعیت‌های شغلی به‌عنوان یک مدیر، رهبر، سرپرست، مشاور کسب‌وکار و … پس از اخذ مدرک MBA عبارت است از:

  • کار به عنوان مدیر عملیاتی کسب و کار
  • مدیریت مالی
  • کار در حوزه مدیریت منابع انسانی
  • فعالیت به عنوان مدیر فناوری اطلاعات یا IT
  • ارائه مشاوره در حوزه مدیریت
  • مدیریت فروش و بازاریابی
  • کار به عنوان مدیر خدمات پزشکی و بهداشتی‌

مهارت‌های فارغ‌التحصیلان رشته MBA

برای درک بهتر این موضوع که تحصیل در رشته ام‌‌بی‌ای چگونه به مدیران کسب و کارها و سازمان‌ها کمک می‌کند، باید ببینیم که مهمترین مهارت‌های فارغ‌التحصیلان دوره MBA چیست و آن‌ها چه آموزش‌هایی می‌بینند. برخی از مهمترین مهارت‌های این افراد عبارت است از:

  • رفتارهای انگیزشی و رهبری اعضای سازمان

یکی از مهمترین مهارت‌های یک مدیر، توانایی کنترل اعضای سازمان است. کسانی که در دوره‌های MBA شرکت می‌کنند، دانش کافی در زمینه‌های روانشناسی، جامعه شناسی و مهارت‌های ارتباطی به دست می‌آورند تا با ایجاد انگیزه و رهبری اجزاء مختلف، بهره‌وری تیم را ارتقا دهند.

  • توانایی کار گروهی

یک مدیر موفق و حرفه‌ای، باید این توانایی را داشته باشد که چه به تنهایی و چه با اعضای تیم خود کار کرده و در کنار آن‌ها به پیشبرد اهداف سازمان کمک کند.

  • مهارت‌های ارتباطی و سخنوری

هر مدیر یا رهبر موفقی باید بتواند با دیگران به بهترین شکل ممکن ارتباط برقرار کرده و در جمع همکاران و کارمندان خود، به صورت تأثیرگذاری صحبت کند. این یکی از مهمترین مهارت‌های ارائه شده در دوره‌های MBA است.

  • توانایی حل مسئله

اصلی‌ترین مهارت یک مدیر، توانایی حل مسائل و مشکلاتی است که سد راه دستیابی به اهداف سازمان می‌شود. یک مدیر موفق باید بتواند در لحظه تصمیمات مهم و اثربخش اتخاذ کند.

مدرک MBA وزارت علوم چیست؟

مدیران در حوزه‌های مختلف برای ارتقای رزومه حرفه‌ای خود به دنبال شرکت در دوره‌های MBA و اخذ مدرک آن هستند. به همین دلیل است که امروزه آموزشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی متعددی دوره‌های مدیریت ام بی ای را برگزار کرده و مدرک آن را ارائه می‌دهند. همین مسئله باعث شده تا متقاضیان روی اعتبار مدرک حساسیت بیشتری داشته باشند.

یک مدرک MBA معتبر باید هولوگرام و مهر وزارت علوم را داشته باشد. موسسه آموزشی فن پردازان از جمله مجموعه‌های شناخته‌شده‌ای است که با برگزاری دوره‌های حرفه‌ای MBA، مدرک معتبر با تأییدیه وزارت علوم را ارائه می‌کند. برای اطلاعات بیشتر درباره نحوه برگزار دوره می‌توانید به وب سایت این مجموعه به آدرس fanpardazan.com مراجعه کنید.

سخن پایانی

مدیریت در تمام دنیا به عنوان یک رشته بسیار مهم شناخته می‌شود که در تمام سازمان‌ها و کسب و کارهای مختلف یک نقش اساسی را ایفا می‌کند. با در نظر داشتن این مسئله، دوره‌های آموزشی متعددی برای تربیت مدیران حرفه‌ای در حوزه‌های مختلف به وجود آمده‌اند که یکی از آن‌ها، دوره‌های MBA است که در این مطلب آن را بررسی کرده و دیدیم که چگونه به تربیت مدیران ماهر کمک می‌کند. در وب سایت موسسه فن پردازان، به عنوان یکی از معتبرترین برگزارکنندگان دوره‌های MBA، می‌توانید اطلاعات بیشتر را کسب کنید.

همچنین می‌توانید از طریق درگاهای زیر با مشاورین ما در تماس باشید.

پست الکترونیک:  info@fanpardazan.com

شماره های تماس: ۹۱۰۰۹۷۰۱ ۰۳۱

آدرس : اصفهان، مرداویج،خیابان شیخ کلینی، پلاک 154