چند شرکت زنجیره‌ای توزیع سوخت در کشور فعال است؟

چند شرکت زنجیره‌ای توزیع سوخت در کشور فعال است؟

معاون مدیر بازرگانی در فروش داخلی فرآورده‌های نفتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: تعداد شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت (صاحب‌نشان) را بالغ بر ۷۰ شرکت اعلام کرد.

به‌روزترین‌ها– رضا فروردین گفت: این شرکت در اردیبهشت‌ماه امسال با همکاری معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت و برگزاری نشست‌های پرشمار با سازمان برنامه و بودجه و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و مشارکت جایگاه داران کشور، انجمن صنفی جایگاه‌داران و کانون انجمن‌های صنفی به نتیجه مطلوبی رسید و در پی آن، هیئت محترم وزیران افزایش ۴۵ درصدی حق‌العمل جایگاه‌داران را تصویب کرد.

وی جایگاه داران را از جمله بازوهای مهم سوخت‌رسانی نام برد و ادامه داد: با صدور این مجوز و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، حق‌العمل جایگاه‌ها را به‌صورت پلکانی در نظر گرفتیم، به این صورت که با فروش ۶۵۰ هزار لیتر در ماه، یک مبلغ و برای فروش بیش از ۶۵۰ هزار لیتر نیز، مبلغ دیگری در نظر گرفته شد، ضمن این که سقف بودجه‌ای که تعیین شده بود نیز رعایت شد.

معاون مدیر بازرگانی در فروش داخلی فرآورده‌های نفتی شرکت پخش تأکید کرد: این اقدام رضایتمندی مجموعه مالکان مجاری عرضه و جایگاه‌داران را به دنبال داشته است.

۷۰ شرکت زنجیره‌ای توزیع سوخت در کشور فعال است
فروردین تعداد شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت (صاحب‌نشان) را بالغ بر ۷۰ شرکت اعلام کرد و گفت: شیوه‌نامه‌ای برای بهبود عملکرد این شرکت‌ها در حال آماده‌سازی است که در صورت تصویب هیئت مدیره این شرکت، اعلام خواهد شد.

وی افزود: شکل‌گیری شرکت‌های صاحب‌نشان در کشور به منظور کوچک‌سازی و چابک‌سازی دولت و بر اساس اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و با استفاده از تجربه دیگر کشورها از سال ۹۵ اجرایی شده است.

معاون مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مزیت این طرح را ایجاد فضای رقابتی میان جایگاه‌ها برای بهبود کیفیت خدمات اعلام و بیان کرد: با همکاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، بازنگری برای بهبود عملکرد این شرکت‌ها و بازآرایی در نحوه توزیع فرآورده در دستور کار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قرار گرفته است.

فروردین بر شرکت‌های توانمند مانند شرکت‌های پالایشی تأکید و اظهار امیدواری کرد: امیدواریم با ورود بخش خصوصی به حوزه تولید و حمل فرآورده‌های نفتی، شاهد شتاب در اجرای طرح برندسازی در کشور باشیم.

اجرای شیوه‌های نوین عرضه سوخت در کشور با راه‌اندازی جایگاه‌های کوچک مقیاس
وی درباره شیوه‌های نو عرضه سوخت در کشور گفت: راه‌اندازی سوخت‌رسان‌های سیار، جایگاه‌های کوچک مقیاس (تک تلمبه) و جایگاه‌های بدون اپراتور برای تسهیل در امر سوخت‌رسانی در دستور کار این شرکت قرار دارد.

معاون مدیر بازرگانی در فروش داخلی فرآورده‌های نفتی شرکت پخش با بیان اینکه برای راه‌اندازی جایگاه‌های سوخت‌رسان سیار در سطح کلان شهرها با توجه به وضع قرارگیری و موقعیت جایگاه‌های ثابت و میزان ازدیاد مراجعات مردم تمهیداتی در نظر گرفته شده است، ادامه داد: امیدواریم با مساعدت شهرداری‌های کلانشهرها، جایگاه‌های کوچک مقیاس یا تک تلمبه نیز توسعه یابد تا شاهد ازدحام در برخی از جایگاه‌های کلان‌شهرها نباشیم.

فروردین از ورود بخش خصوصی برای احداث جایگاه‌های بدون اپراتور و کوچک مقیاس خبر داد و بیان کرد: درخواست‌هایی از سوی شرکت‌ها اعلام شده است که البته نیاز به بررسی، تهیه و تدوین شیوه‌نامه دارد تا به صورت یکپارچه و مدون در اختیار متقاضیان قرار گیرد و در شرایط برابر به این حوزه ورود پیدا کنند.

وی ضمن درخواست همکاری سازمان‌های دولتی برای اختصاص زمین جایگاه‌های کوچک مقیاس افزود: این طرح به صورت پایلوت در شهر اصفهان اجرایی شده و هم‌اکنون تعدادی جایگاه‌های کوچک مقیاس در این شهر مشغول به فعالیت هستند که با توجه به استقبال و بازخورد خوب، امیدواریم اجرای آن در سراسر کشور گسترش یابد.

عرضه ۳۶ میلیون لیتر نفت سفید در بورس انرژی
معاون مدیر بازرگانی در فروش داخلی فرآورده‌های نفتی شرکت پخش گفت: عرضه فرآورده در بورس انرژی به منظور خروج فروش فرآورده از حالت یارانه‌ای و کسب درآمد آغاز شد، همچنین با این روش، بخش خصوصی می‌تواند در بازارهای جهانی فرآورده‌ای نفتی حضور پیدا کرده و مشتقات را عرضه کند.

فروردین با بیان اینکه از ابتدای امسال با هماهنگی لازم، عرضه بورس به صورت مستمر انجام شده است، گفت: فرآورده‌ها در بورس با قیمت بین‌المللی عرضه می‌شود که ضمن درآمدزائی، بخش صادرات نیز توسط بخش خصوصی فعال است.

وی تاکید کرد: تاکنون هشت مرحله، بالغ بر ۳۶ میلیون لیتر نفت سفید در رینگ بورس انرژی عرضه شده که با انجام این مهم، بیش از ۸ هزار میلیارد ریال درآمد برای شرکت احصا شده است.

پیوستن به درگاه ملی مجوزها و حذف امضاهای طلایی
معاون مدیر بازرگانی در فروش داخلی فرآورده‌های نفتی شرکت پخش با اشاره به صدور مجوز احداث جایگاه‌ها از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور گفت: بر اساس دستوری از سوی ریاست محترم جمهور مبنی بر حذف امضاهای طلایی از دستگاه‌های دولتی، شرکت ملی پخش همسو با این موضوع، نسبت به راه‌اندازی سامانه صدور مجوز احداث جایگاه‌ها و پیوستن آن به درگاه ملی مجوزهای کشور اقدام کرد.

فروردین به فرآیند صدور این مجوزها که پیش از این در شرکت ملی پخش به‌صورت سنتی انجام شده است، اشاره کرد و افزود: پیش از این درخواست متقاضی پس از ارسال به ناحیه و یا منطقه در یک کمیته بهینه‌سازی و توسعه مجاری عرضه بررسی و مجوزهای احداث بر اساس مقرراتی که وجود داشت، صادر می‌شد.

وی بیان کرد: پس از ابلاغ از سوی وزارت نفت، شرکت ملی پخش بلافاصله شروع به تدوین مقررات این امر و برقراری سامانه‌ای برای دسترسی درخواست احداث جایگاه کرد.

 منبع: مهر