علی صالح‌آبادی رئیس بانک مرکزی

رئیس‌کل بانک مرکزی: بازار ارز آرام است

رئیس‌کل بانک مرکزی از عرضه ۲۵میلیارد دلار ارز در سامانه نیما از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه خبر داد و گفت: آرامش خوبی را در بازار ارز شاهد هستیم.

به‌روزترین‌ها– علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حوزه بازار ارز آرامش خوبی را شاهد هستیم. از ابتدای سال تا اواخر مهر معادل ۲۵ میلیارد دلار در سامانه نیما ارز عرضه شد و توانستیم نیاز واردکنندگان را تأمین کنیم.

وی افزود: منابع ارزی دولت به‌گونه‌ای است که ـ همان‌طور که آمار منتشر می‌شود ـ حجم عرضه از تقاضا فزونی دارد و میزان معاملات هم قابل توجه است.

رئیس‌کل بانک مرکزی ابراز امیدواری کرد: ان‌شاءالله این وضعیت را تا پایان سال خواهیم داشت.

صالح‌آبادی هم‌چنین بیان کرد: طی چند هفته اخیر هر صرافی موظف است تا قیمت عرضه و تقاضای ارز خود را در سامانه بازار متشکل ارزی وارد کند و صرافی‌ها به‌صورت لحظه‌ای این آمار  را ارائه می‌کنند؛ به‌نحوی که حجم معاملات به ۱۷ میلیون دلار در بازار متشکل ارزی رسیده است. نوسانات نرخ ارز در بازار متشکل بسیار پایین بوده ‌و در بازار آزاد هم نوسان محدودی وجود دارد.

وی ادامه داد: میزان تکالیفی که برای نظام بانکی وضع می‌شود باید به‌اندازه‌ای باشد که بانک‌ها بتوانند پاسخگو باشند، بانک مرکزی گزارشی درباره میزان پرداخت تسهیلات و میزان توان بانک‌ها در پرداخت به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه خواهد کرد. حدود ۶۶ درصد تسهیلات بانک‌ها به سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و خدماتی اختصاص داشته و ۱۵ درصد تسهیلات هم به نیازهای خرد پرداخت شده است. نیازها به تسهیلات بانکی نامحدود اما توان پرداخت بانک‌ها محدود است تکلیف مازادی نباید بر عهده بانک‌ها گذاشته شود.