خرید میوه لاکچری شد

خرید میوه لاکچری شد

افزايش قيمت ميوه در مراکز فروش خرد و عمده به حدي است که بر اساس مستندات موجود، بسياري از خانوارها خريد آن را از سبد خانوار خود حذف کرده و به اولويت ديگر مايحتاج اساسي خود مي‌پردازند

به‌روزترین‌ها– اين در حالي است که برخي از مسئولان معتقدند خريد ميوه به هيچ وجه توسط خانواده‌ها حذف نشده بلکه با توجه به گرانتر شدن آن، افراد به مديريت خريد ميوه و درنتيجه کاهش اتلاف و دورريز ميوه روي آورده‌اند البته خريد ميوه دانه‌اي، ميوه‌هاي باقي مانده در آخر شب پشت درب مغازه‌ها و تغيير خريد از گروه‌هاي ميوه درجه سه نيز از سوي مسئولان در دايره تغيير مديريت خريد ميوه توسط مردم تلقي و ارزيابي مي‌شود، البته مسئولان اين صنف نيز منکر افزايش قيمت‌ها نيستند اما حذف اولويت خريد ميوه توسط مردم را به‌شدت انکار مي‌کنند.

قرار نبود ميوه گران شود

اسدا… کارگر، رئيس اتحاديه صنف فروشندگان ميوه و سبزيجات در اين خصوص به «آرمان ملي» گفت: همزمان با گران شدن اقلام اساسي و غيراساسي در کشور قيمت ميوه هم با افزايش روبه‌رو شد و اين رقم در شش ماهه نخست سالجاري در مقايسه با مدت مشابه در سال گذشته حدود ۱۵ درصد برآورد مي‌شود که البته بر اساس بررسي‌هاي صورت گرفته پيش‌بيني مي‌شد که امسال با توجه به نبود مشکل براي کشاورزان در تامين سم و آفت‌هاي احتمالي قيمت ميوه افزايش نيابد اما به دليل قرار گرفتن ميوه در چرخه گراني ديگر محصولات از آغاز سالجاري تاکنون، ميوه نيز گران شد و در اين بين تقاضا براي آن نيز کاهش يافت.

گراني مصرف را مديريت و نه حذف کرد!

کارگر افزود: کاهش عرضه و تقاضا در عرضه ميوه را مي‌توان ناشي از مديريت مصرف مردم نيز به دليل گراني دانست که نتايج مطلوبي را نيز چون کاهش دورريز ميوه و اسراف به‌همراه داشته است و فقط تعداد دفعات خريد مردم کمتر شده اما خريد ميوه از سبد خريد خانوار حذف نشده است. او حذف ميوه از اولويت‌هاي خريد دهک‌هاي آسيب‌پذير جامعه را تاييد نکرد و گفت: ميوه در انواع و درجه‌هاي مختلفي توليد و عرضه مي‌شود و مردم در هر کدام از سطوح قدرت خريد مي‌توانند نسبت به خريد ميوه اقدام کنند و در اين راستا به واحدهاي خرد توزيع ميوه نيز توصيه شده است تقاضاي فروش دانه‌اي ميوه مردم را با احترام پاسخگو باشند هرچند بسياري از فروشندگان در پايان روز جعبه‌هاي محصولات خود را به رايگان پشت مغازه‌ها مي‌گذارند تا مورد استفاده قرار گيرد. کارگر با رد کيفيت بد ميوه‌هاي باقي مانده در پشت مغازه‌ها گفت: خريد ميوه براي اکثريت جامعه امکان پذير است و اين ميوه‌ها نيز در بسياري از موارد فقط از نظر سايز و اندازه با ديگر ميوه‌هاي عرضه شده قابل استفاده است و شايد امکان خريد برخي از ميوه‌هاي لاکچري مانند آناناس يا ميوه‌هاي استوايي براي همه مردم ممکن نباشد اما ميوه‌هاي ديگر هم از نظر ويتامين و کاربرد مواد غذايي داراي مزيت‌هاي خاص خود هستند و خريد ميوه براي هيچ گروهي حذف نشده و توزيع ميوه همچنان در رده‌هاي کيفي يک، دو و سه توزيع و در دسترس خريداران قرار دارد. رئيس اتحاديه صنف فروشندگان ميوه و سبزيجات تامين نياز داخلي را اولويت دانست و بيان کرد: صادرات ميوه و آورده ارزي براي کشور پس از تامين نياز داخلي از برنامه‌هايي محسوب مي‌شود که به منظور رضايت کشاورزان و کسب درآمد مطلوب اين گروه نيز مدنظر مسئولان قرار دارد که البته همواره تامين بازار داخلي گزينه اول توزيع و فروش قرار دارد.

ميوه کم نيست

کارگر گفت: ما تعيين کننده قيمت نيستيم بلکه وظيفه ما نظارت بر قيمت است و تعيين کننده قيمت، عرضه و تقاضاست همچنين وزارت جهاد کشاورزي بايد براي ميزان مصرف داخل و صادرات برنامه‌ريزي کند تا وسط سال اين نظم به هم نخورد ولي متأسفانه اين اتفاق هر از گاهي در جامعه روي مي‌دهد و نشان دهنده اين است که برنامه‌ريزي وجود ندارد. رئيس اتحاديه مرکزي فروشندگان ميوه و سبزي تهران معتقد است: در تهران شاهد کمبود عرضه نيستيم و هم اکنون کالا به اندازه کافي موجود است اما برخي (دلالان) به دليل افزايش قيمت سعي مي‌کنند آن را وارد بازار نکنند و اين امر موجب اختلال در عرضه مي‌شود. او اضافه کرد: تنها قيمت موز از ۳۵ هزارتومان به ۴۵ هزارتومان در ميدان مرکزي ميوه و تره بار رسيده که البته اعضاي صنف فروشندگان نيز اين کالا را بدون سود عرضه کرده‌اند. کارگر توضيح داد: در برخي از صيفي‌جات از جمله خيار، کاهو و سبزي مشکلاتي وجود داشت که منجر به افزايش قيمت شده بود، زيرا محصولاتي که در فضاي باز کاشته مي‌شوند به دليل محدوديت منابع آبي در تابستان امکان کاشت مجدد آنها، بالافاصله وجود ندارد. اين مقام مسئول در صنف ميوه افزود: گرانفروشي نداريم و موضوع گراني بار در مبداست و در مبدا هم قيمت‌ها براساس عرضه و تقاضا تعيين مي‌شود و معيار و ملاک مشخصي وجود ندارد همچنين در ميدان مرکزي ميوه و تره بار بايستي به نحوي محصولات قيمت‌گذاري شود که مغازه‌ داران هنگام خريد متوجه شوند هر محصولي دقيقا چه قيمتي دارد اما در حال حاضر مغازه‌داران محصول مشخص را در هر موقع از روز که به ميدان مرکزي مراجعه کنند با قيمت‌هاي متفاوتي بايد خريداري کنند. رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه وسبزي استان تهران افزود: محصولات ما برند ندارند و اگر محصولات برند داشته باشند قابل پيگيري خواهند بود يعني مصرف کننده مي‌تواند با کد پيگيري درج شده روي محصول متوجه شود که اين محصول به چه صورت، در کجا و با چه قيمتي توليد شده و قيمت آن چند است که در حال حاضر نمي‌توانيم قيمت مشخصي براي محصولات اعلام کنيم زيرا هر زمان مغازه‌دار مراجعه کند و با هرقيمتي خريد کند، همان قيمت مبنا خواهد بود.

علت گراني موز

اکبر ياوري، نايب‌رئيس اتحاديه بارفروشان ميوه‌وتره‌بار تهران درباره دلايل گراني موز گفت: بخشي از گراني موز به‌ دليل افزايش نرخ دلار و بخشي ديگر به‌دليل کمبود موز هندي است و موز هندي به‌ دليل قيمت پايين‌تر براي ايجاد توازن در بازار توزيع مي‌شود و با توجه به تقاضاي بيشتر بازار براي موز اکوادوري، تجار براي واردات اين نوع موز تمايل بيشتري دارند و کاهش موز اکوادوري در بازار قيمت را بالا برده است. ياوري با اشاره تلويحي به کاهش ميزان واردات افزود: اگر واردکنندگان ۵۰ تا ۶۰کانتينر موز هندي به حجم واردات اضافه کنند توازن در بازار ايجاد و قيمت موز اکوادوري نيز کم مي‌شود و قيمت موز ممتاز اکوادوري را در ميدان اصلي ۴۲ تا ۴۳هزار تومان و موز مرغوب هندي را ۳۵ تا ۳۷هزار تومان عنوان کرد و افزود: با توجه به اينکه موز ديگر ميوه‌ها را هم تحت‌تأثير قرار مي‌دهد فروشنده‌ها سود اندکي روي آن مي‌کشند و از اين ميوه بيشتر براي جذب مشتري استفاده مي‌کنند. به‌گفته او، تعرفه سود خرده‌فروشي از ۲۰ تا ۳۵درصد است که فروشندگان، سود ۳۵درصدي را در محصولات حساس و داراي دورريز اعمال مي‌کنند و موز نهايتا ۲۵درصد براي خرده فروشي‌ها سود دارد. عضو هيات‌مديره اتحاديه بارفروشان افزود: واردات تهاتري نيز يکي از دلايل اختلال‌هاي موردي در روند واردات اين ميوه است و به شکل انحصاري در دست گروه خاصي است ولي واردکنندگان موز زياد نيستند و گذشته از اين در ازاي صادرات ۲کيلو سيب مجوز واردات يک کيلو موز صادر مي‌شود، اما امسال سال کم‌آوردي در توليد سيب داشتيم و وضعيت صادرات اين محصول مطلوب نيست و اين عامل واردات موز را هم با مشکلاتي مواجه کرده است و در اين راستا از مسئولان درخواست داريم با توجه به توليد بسيار خوب مرکبات، واردات موز را با صادرات مرکبات به جاي موز تهاتر کنند تا مشکل واردکنندگان در اين زمينه کاهش يابد.

کنترل بازار دست تجار است

اکبري ادامه داد: ميوه ‌فروشي‌ها هم با مشکل نوسان قيمت در ميدان مرکزي ميوه‌ وتره ‌بار مواجهند. صاحب يک ميوه ‌فروشي که موز را کيلويي۵۰هزار تومان قيمت‌گذاري کرده درباره اختلاف قيمت خريد از ميدان اصلي و خرده‌ فروشي‌ها گفت: ميوه‌فروشي‌ها موز را با حداقل سود نرخ‌‌گذاري مي‌کنند اما قيمت موز در ميدان اصلي بسيار دير و گاهي در ساعات ۶ يا ۷بعد از ظهر اعلام مي‌شود و در مواردي فروشندگان با توجه به تغييرات لحظه‌اي قيمت مي‌بينند که اين ميوه را زير قيمت خريدشان فروخته‌اند. او با اشاره به‌وجود انحصار در واردات موز اضافه کرد: واردات موز انحصاري است و تجار با کم و زياد کردن حجم واردات، قيمت‌هاي بازار را تحت کنترل دارند ضمن اينکه قيمت موز تابع عرضه و تقاضاست و با تمام‌شدن فصل عرضه ميوه‌هاي تابستاني و با توجه به محدوديت تنوع ميوه‌هاي زمستاني تقاضا براي اين ميوه افزايش مي‌يابد.

 منبع: آرمان ملی