لبخند ۱۴۰۱ به دارندگان دلار

لبخند ۱۴۰۱ به دارندگان دلار

بررسی‌های به‌عمل آمده از روند نرخ دلار غیر‌رسمی در معاملات امسال و سال گذشته نشان می‌دهد که شاخص بازدهی هفت ماهه این ارز نسبت به سال گذشته ۵/ ۲ برابر بیشتر بوده است.

به‌روزترین‌ها– به‌صورتی که هر برگ از این اسکناس آمریکایی معاملات خود در فروردین ماه ۱۴۰۰ را در رقم ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان آغاز کرده و در پایان مهر ماه سال گذشته روی سطح قیمتی ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومانی به کار خود پایان داد و رشد ۳۹/ ۱۰ درصدی را تجربه کرد. این در حالی است که نرخ ارز مذکور معاملات ابتدایی سال جاری خود را در رقم ۲۶ هزار و ۶۵۰ تومان آغاز کرده و پس از نوسانات بسیار تا پایان مهر ماه به رقم ۳۲ هزار و ۷۶۰ تومان رسیده است که طبق محاسبات به عمل آمده شاخص بازدهی هفت ماه سال جاری رقمی معادل ۰۴/ ۲۵ درصد است. کارشناسان بازار تهران از عوامل مختلفی به عنوان محرک‌های افزایشی دلار در سال جاری سخن می‌گویند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به «برآیند منفی سیگنال‌های سیاسی در زمینه نشست‌های برجامی» و «افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و رشد چشمگیر شاخص‌های تورمی» اشاره کرد.

5

رصد دلار در هفت‌ماه نخست

مقایسه نمودار قیمت دلار در هفت ماه نخست سال جاری با همین بازه زمانی در سال گذشته موارد متفاوتی را نشان می‌دهد. به رغم صعودی بودن نرخ دلار در هردو بازه زمانی مورد بحث قیمت این ارز در سال جاری ۵/ ۲ برابر بیشتر از سال گذشته افزایش یافته است. بررسی‌های نشان می‌دهد که دلار ۱۴۰۰ در ماه‌های فصل بهار عموما کاهشی بوده و روند اصلی نوسانات افزایشی این ارز در سال گذشته از روز‌های تابستانی و معاملات مرداد ماه آغاز شده است. این در حالی است که دلار ۱۴۰۱ در روز‌های ابتدایی خرداد ماه توانست قله‌نوردی کرده و برای نخستین‌بار در طول تاریخ معاملات این ارز روی سطوح قیمتی کانال ۳۳ هزار تومانی معامله شود.  به عقیده برخی از کارشناسان ارزی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه‌های پایانی بهار ۱۴۰۰ را می‌توان از مهم‌ترین عوامل کم تحرکی نرخ این ارز در آن بازه زمانی نام برد. چرا که مشاهدات نشان می‌دهد در زمان برگزاری چنین مناسباتی سطح نا اطمینانی در معامله‌گران افزایش یافته و این افراد با هدف محافظت از دارایی‌های خود از حجم معاملات می‌کاهند. این در حالی است که در روز‌های ابتدایی خرداد سال جاری انتشار سیگنال‌های منفی نسبت به آینده نشست‌های هسته‌ای وین با مطرح شدن برخی از خواسته‌های طرفین قرارداد شدت بیشتری گرفت و در همین راستا فعالان افزایشی بازار اقدام به نرخ‌دهی در سطوح قیمتی بالاتر کرده و زمینه‌ساز قله‌نوردی نرخ دلار شدند. در ادامه بررسی‌های مشاهده می‌شود که روند نرخ شاخص ارزی در شهریور و مهر ۱۴۰۰ و پس از پایان تحرکات افزایشی در کانال قیمتی ۲۷ هزار تومانی به ثبات نسبی رسید. البته در بازه زمانی مذکور قیمت دلار تحرکاتی به سمت کانال ۲۸ هزار تومانی نیز داشت که این تحرکات عموما بی‌نتیجه و با بازگشت نرخ دلار به کانال ۲۷ هزار تومانی همراه بود. اما در آن سو، بازه زمانی شهریور و مهر ۱۴۰۱ را می‌توان یکی از پر‌نوسان‌ترین روز‌های دلار دانست به صورتی که نرخ شاخص بازدهی این ارز تنها در همین ۲ ماه رقمی حدود ۳۵/ ۱۳ درصد محاسبه شده است. در این بازه زمانی بود که ابتدای انتشار سیگنال‌های سیاسی مثبت شدت گرفت و دلار به سطوح قیمتی انتهای کانال ۲۸ هزار تومانی بازگشت و پس از آن با بی‌نتیجه ماندن و عدم رخ دادن سیگنال قوی مانند بازگشت طرفین قرارداد بر سر میز مذاکره، نمودار قیمت دلار تغییر فاز داد و صعودی شد. در انتها با مقایسه ۲ رقم ۳۹/ ۱۰ و ۰۴/ ۲۵ به عنوان نرخ رشد دلار در هفت ماه نخست سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ می‌توان گفت که دارندگان اسکناس آمریکایی در سال جاری از سرمایه‌گذاری خود خشنودترند.

روند صعودی بازار‌ها در ۳ آبان ماه

دیروز سه‌شنبه ۳ آبان ماه روند نرخ شاخص ارز در معاملات غیررسمی بازار تهران افزایشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را با حدود ۱۰۰ تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه در رقم ۳۲ هزار و ۷۵۰ تومان آغاز کرد. در ساعات میانی بازار نیز نرخ ارز مذکور افزایش قیمت یک پله‌ای دیگری را نیز تجربه کرد تا در نهایت با حدود ۲۰۰ تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه در رقم ۳۲ هزار و ۸۵۰ تومان به فعالیت روزانه خود پایان بخشید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که روز گذشته با افزایشی شدن نرخ دلار، قیمت سکه طلا نیز دچار نوسانات افزایشی شد.  قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در معاملات روز گذشته با افزایش نرخ حدودا ۵۰ هزار تومانی نسبت به قیمت روز پیشین به سطح قیمتی ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی رسید. گفتنی است که نرخ جهانی اونس طلا نیز روز سه‌شنبه در ساعت ۱۵ به وقت تهران در رقم ۱۶۴۲ دلار معامله شد که این رقم نسبت به همین ساعت در روز دوشنبه حدود ۳ دلار کاهش یافته است.

 منبع: دنیای اقتصاد