تابستانی که با "برق مازاد" گذشت!/ ۸ میلیون قبض چطور رایگان شد؟

تابستانی که با “برق مازاد” گذشت!/ ۸ میلیون قبض چطور رایگان شد؟

در دوره اوج مصرف برق امسال، هشت میلیون قبض رایگان برق صادر شد و ۴۲ درصد مشترکان مشمول پاداش خوش‌مصرفی شدند و آنطور که وزیر نیرو وعده داده، سال آینده این عدد به ۷۲ درصد ارتقا می‌یابد.

به‌روزترین‌ها– از ابتدای خردادماه، مشترکان به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف، پنج برابر تعرفه برق هر کیلووات یعنی معادل۵۰۰ تومان پاداش اخذ کرده‌اند.

آنطور که علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو اعلام کرده، ۴۲ درصد قبوض برق  مشمول پاداش صرفه‌جویی شدند و باید تلاش شود سال آینده این عدد به ۷۲ درصد ارتقا یابد. مردم باید مطلع شوند که اگر یک پنجم مصرف خود را کاهش دهند،   قبض برق رایگان دریافت می‌کنند واگر بیش از یک پنجم صرفه‌جویی داشته باشد، بستانکار می‌شوند؛ در همین رابطه هشت میلیون مشترک برق خانگی بستانکار شدند و به دنبال آن میزان تقاضای برق کاهش یافت. تا پایان مرداد ماه سال جاری، نسبت به عدد مصرفی ۱۴۰۱، معادل ۴.۵ درصد کاهش مصرف خانگی را شاهد بودیم و این عدد در کنار صرفه‌جویی در بخش اداری کشور برق مازاد ایجاد کرد.

به گفته وی، برق حاصل از کاهش مصرف ۱۵۰۰ مگاواتی در بخش خانگی در کنار کاهش  مصرف ۶۵۰ مگاواتی در بخش اداری به علاوه افزایش ظرفیت‌های ناشی از طرح‌های توسعه‌ای به مجموعه تولید کشور کمک کرد.

به تازگی نیز مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق به ایسنا گفت: ۱۸ درصد مشترکان پرمصرف به محدوده الگوی مصرف بازگشتند و در بین مشترکانی که کمتر از ۱۰۰ کیلووات در ماه مصرف داشتند حدودا ۱۰ درصد افزایش مصرف داشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه، امسال میزان مصرف در بخش خانگی با کاهش چشمگیری مواجه بود، اظهار کرد: معمولا رشد مصرف برق خانگی در بخش خانگی بیش از پنج درصد است اما امسال تا مردادماه نسبت به سال گذشته ۴.۵ درصد کاهش مصرف برق نسبت به رشد متعارف در بخش خانگی داشتیم و کاهش مصرف ۱۰ درصدی را شاهد بودیم.

به گفته سخنگوی صنعت برق، تا پایان شهریورماه ۵۶ میلیون قبض برق صادر شده که از این تعداد بیش از ۲۲ میلیون قبض شامل پاداش خوش مصرفی شده‌اند، از این تعداد هشت میلیون قبض رایگان یا بستانکار ثبت شده است.

در مجموع، ۱۳۵۷ میلیارد تومان پاداش صرفه جویی در بخش خانگی ثبت شد، در دوره گرم سال بیش از ٨٥ درصد مشترکان خانگی به زیر الگوی مصرف رسیدند و با اجرای طرح تشویق مشترکان میزان کاهش مصرف برق بیش از  ۱۵۰۰ مگاوات تخمین زده شده است.

بر اساس برآوردها، اگر قرار برای تامین این میزان نیروگاه احداث شود، می بایست حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت می گرفت.

مدیریت مصرف برق یکی از اهداف اساسی وزارت نیرو تبیین شده که با اجرای طرح های حمایتی به دنبال تحقق آن است، انتظار میرود که مشترکان نیز به مساله توجه بیشتری داشته باشند و کمک رسان صنعت برق باشند.

 منبع: ایسنا