متقاضیان مسکن ملی پرند چشم به گوشی دوخته‌اند!

متقاضیان مسکن ملی پرند چشم به گوشی دوخته‌اند!

تعداد ۲۲۴ هزار متقاضی برای واحدهای پرند ثبت نام کرده و تاکنون تنها ۲۵ هزار نفر تایید شده‌اند. مسئولان می‌گویند که طرح‌ها متقاضی محور هستند و شرایط پنج گانه مثل سبز بودن فرم «ج» و پرداخت آورده در شروع اجرای پروژه‌ها اثرگذار است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از افراد واجد شرایط ماه‌هاست در انتظار دریافت پیامک تعیین تکلیف به سر می‌برند.

به‌روزترین‌ها– در ابتدای طرح مسکن ملی عنوان می‌شد که قرار است در شهر جدید پرند ۲۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود و حتی وعده تکمیل این تعداد تا سال ۱۴۰۰ داده شد.

اما در فاز اول ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن در سال ۱۳۹۸ پس از پالایش متقاضیان و در نظر گرفتن موضوعاتی مثل سبز بودن فرم ج، سرپرست خانوار بودن، برخورداری از توانایی مالی کافی برای پرداخت هزینه‌ها، فاقد مسکن بودن و… نزدیک به ۱۰ هزار نفر از متقاضیان واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی در پرند واجد شرایط تشخیص داده شدند.

پس از ابلاغ قانون جهش تولید و تامین مسکن در مردادماه سال ۱۴۰۰ پروژه‌های مسکن مهر و مسکن ملی با طرح نهضت ملی مسکن ادغام شدند و به نظر می‌رسد برنامه احداث ۲۰ هزار مسکن در شهر جدید پرند نیز با تغییراتی مواجه شد.

بیشترین تعداد متقاضی برای واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در استان تهران به شهر جدید پرند مربوط می‌شود. بر اساس آماری که اواخر آبان امسال توسط علیرضا جعفری ـ مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ارایه شد برای واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در شهر جدید پرند تعداد ۲۲۴ هزار و ۸۴۷ نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۲۵ هزار و ۲۲۵ نفر تایید نهایی شدند و برای ۲۷ هزار و ۱۶۴ نفر واحد تعریف شده است.

آن‌طور که مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفته تاکنون حدود ۳۷۶ هزار نفر برای واحدهای نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید پرند و هشتگرد ثبت نام کرده‌اند و حدود ۴۷ هزار نفر تایید شده‌اند. حدود ۵۵ هزار واحد نیز برای دو شهر مذکور تعریف شده است. ظرفیت زمین و واحد اختصاص داده شده حدود ۸۰۰۰ واحد بیش از تعداد ثبت نامی‌ها است که در مراحل بعد به متقاضیان واجد شرایط تعلق می‌گیرد.

از جمله پروژه‌های مسکن مهر که تکمیل آن سال‌ها به درازا کشیده، مسکن مهر فاز ۶ شهر جدید پرند است که حالا خبر می‌رسد در قالب طرح نهضت ملی مسکن  ۳۲۰۰ واحد آن تحویل داده شده، ۱۲۸۰ واحد تا ۲۰ روز آینده تحویل داده می‌شود و ۱۵۰۰ واحد تا آخر سال و ظرف سه ماه آینده تکمیل و تحویل داده خواهد شد. به گفته پیمانکار پروژه، کارهای اولیه و تأسیسات زیربنایی به اتمام رسیده و در مرحله تکمیل نهایی پروژه هستیم.

در حال حاضر مسئولان عنوان می‌کنند که طرح نهضت ملی مسکن، متقاضی محور است و اگر متقاضی وجود نداشته باشد پروژه‌ها کلنگ‌زنی نمی‌شود. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از متقاضیان در شهرهای جدید کل کشور از جمله پرند هم‌اکنون در انتظار پیامک تایید و تعیین پروژه به سر می‌برند. در واقع متقاضیان هنوز وارد مرحله واریز وجه نشده‌اند که توانایی آنها در پرداخت آورده مورد سنجش قرار گیرد.

 منبع: ایسنا