صف‌کشی بورس در برابر دلال‌ها!

صف‌کشی بورس در برابر دلال‌ها!

با وجود تمام گمانه زنی‌هایی که در روزهای گذشته درباره تداوم عرضه خودرو و سکه در بورس کالا مطرح شده بود، روند عرضه با فاصله‌ای قابل توجه نسبت به بازار آزاد ادامه پیدا کرد.

به‌روزترین‌ها– با بهبود نسبی عملکرد شبکه توزیع گاز و انرژی کشور و کاهش چالش‌های روزانه در این حوزه، اقتصاد ایران در ۲۶ دی ماه ۱۴۰۱ حرکت خود را ادامه داد و مانند روزهای گذشته، بورس باز هم در صدر خبرها قرار گرفت.

بازار روز: بورس کالا

پس از تعطیلی بازار سرمایه در روز یک شنبه و به دنبال تعطیلی اعمال شده بر ادارات تهران برای صرفه جویی در مصرف گاز، بورس امروز، ساعات پرکاری را پشت سر گذاشت و در پایان ساعات معاملاتی امروز، شاخص کل رشدی قابل قبول را ثبت کرد. شاخص کل بورس امروز با ۳۶ هزار و ۹۶۰ واحد افزایش تا رقم یک میلیون و ۶۸۰ هزار واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۱۵۲۶ واحد صعود رقم ۵۲۰ هزار و ۳۳۲ واحد را ثبت کرد.

جدا از بازار اصلی اما باز هم بخش مهمی از خبرها به بورس کالا اختصاص داشت، جایی که در آن عرضه خودروهای داخلی ادامه دارد و مانند تجربه روزهای قبل، قیمت نهایی کشف شده، فاصله قابل توجهی با قیمت بازار اصلی دارد.

در تالار بورس کالا امروز  برای نخستین بار، ۱۰ هزار دستگاه خودروی دنا پلاس دستی سفید روی تابلو رفت. در این عرضه، ۱۶ هزار و ۹۷۶ دستگاه تقاضا شکل گرفت که در پایان معاملات امروز، هر دستگاه خودرو دنا پلاس دستی سفید با قیمت ۳۸۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته شد. کمترین قیمت مچ شده نیز ۳۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود.

بررسی معاملات دنا در بورس کالا نشان می دهد که قیمت این خودرو ۱۸۵ میلیون تومان زیر قیمت بازار کشف شد. بنابراین با احتساب معامله ۱۰ هزار خودرو، سود مصرف کنندگان ۱۸۰۰ میلیارد تومان و سود تولیدکننده ۱۹۰۰ میلیارد تومان شد.

با این وجود هنوز حرف و حدیث درباره چگونگی عرضه خودرو در بورس ادامه دارد اما به نظر می‌رسد دولت همچنان حامی تداوم این حرکت است. در جدیدترین اظهارنظر وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده که  موافقت این وزارتخانه با واگذاری صنایع خودروسازی، مشروط به ارائه برنامه بلند مدت اصلاح این صنعت توسط وزارت صمت است.

در کنار خودرو، عرضه ربع سکه نیز در بورس ادامه پیدا کرده و در این حوزه نیز قیمت‌ها با حباب بازار فاصله دارد. مصطفی قمری‌وفا – سخنگوی بانک مرکزی – گفت: عرضه ربع سکه طلا در بورس کالا به منظور از بین بردن حباب سکه و تعدیل انتظارات تورمی غیر واقعی ادامه می‌یابد.

پرمصرفان روز: تهرانی‌ها

در ساعات گذشته، وضعیت گازرسانی به مناطق مختلف کشور بهبودی نسبی پیدا کرده، البته هنوز مشکلاتی در برخی شهرها و مناطق کشور باقی مانده که وزیر نفت از پیگیری آن خبر داده است.

جواد اوجی درباره وضعیت در خراسان رضوی گفته: جلسه‌ای با استاندار داشتیم، روند گازرسانی در جنوب استان خراسان رضوی که دیروز بعضی از شهرستانها دچار مشکل شده بودند را دنبال کردیم. تقریباً می‌توانم بگویم که به طور جد شبکه گاز در سراسر کشور پایدار است و فقط شهرستان تربت جام است که در حقیقت نزدیک به ۱۷ هزار مشترک از نعمت گاز بی بهره شده‌اند که همکارانمان در شرکت گاز و در شرکت پالایش و پخش گاز تمام توان را برای رفع مشکل به کار گرفته‌اند.

در کنار آن سخنگوی شرکت ملی گاز استان تهران از این خبر داده که تهرانی‌ها بالاترین میزان مصرف گاز در کشور را دارند. عباس اعظمی با بیان اینکه میزان مصرف تهران در روز جمعه ۱۲۵ میلیون مترمکعب بود و در روز گذشته نیز ۱۲۷ میلیون مترمکعب ثبت شد،  اظهار کرد: در روزهای جمعه میزان مصرف گاز در پایین ترین سطح قرار می‌گیرد و با همراهی مردم نیز میزان مصرف نسبت به روزهای عادی نیز کاهش یافته است.

در خبر زمستانی دیگری رئیس صنف جایگاه‌داران کشور گفته که با تلاش گسترده همه فعالان عرصه سوخت رسانی در کشور و باوجود سرمای بسیار زیاد و افزایش تقاضای مصرف بنزین ناشی از تعطیلی برخی جایگاه‌های CNG، کندی در تردد نفتکش‌ها در جاده ها و استفاده از ناوگان حمل برای سوخت رسانی به نیروگاه‌ها، توزیع بنزین مدیریت می‌شود. مشکلاتی داریم ولی شرایط بحرانی نیست.

ریزش روز: دلار

بررسی‌ها نشان می‌دهد که دلار آمریکا امروز هم در بازار ایران و هم در بازار بین المللی روزی کاهشی را تجربه کرده است.

بر اساس گزارش میدانی ایسنا از بازار ارز، وضعیت امروز بازار و نرخ دلار و یورو نسبت به دیروز با کاهش نسبی همراه شده و دلالان نیز قیمت‌هایشان را قدری پایین آوردند.

در بازار جهانی نیز در بحبوحه آخرین داده‌های اقتصادی و اجماع مبنی بر اینکه فدرال رزرو آمریکا ممکن است سیاست پولی با سختگیری کمتر را در نشست فوریه خود اعمال کند، یورو در برابر دلار آمریکا به بالاترین حد خود در هشت ماه اخیر رسید و در ۱.۰۸۷۴۱ دلار معامله شد.

رقیب روز: قطری‌ها

همسایه جنوبی ایران که چند هفته قبل با وجود تمام حاشیه‌ها، توانست جام جهانی فوتبال را برگزار کند، بخشی از تحلیل امروز رییس اتاق بازرگانی تهران را به خود اختصاص داد.

خوانساری در تحلیل فرصت‌های از دست رفته در اقتصاد ایران و لزوم استفاده از تمام ظرفیت‌ها به موقعیت قطر اشاره کرد و گفت: آنچه که در کشور قطر رخ داد نمونه خوبی برای مقایسه است. قطر شاید به اندازه بوشهر ما وسعت داشته باشد اما می‌بینیم که با استفاده از ظرفیت میادین نفتی و گازی مشترک به چه درآمدهایی رسیده و از این طریق سرمایه‌گذاری خارجی کسب کرده و حتی جام جهانی فوتبال برگزار می‌کند در کنار آن کشورهایی مانند ترکیه یا مالزی نیز در این سال‌ها در سطح خود پیشرفت‌های خوبی کردند.

 منبع: ایسنا