قیمت گذاری، خودروسازان را آتش زد

قیمت گذاری، خودروسازان را آتش زد

رئیس سازمان بورس ضمن تاکید بر تداوم و افزایش عرضه خودرو در بورس برای بهبود شرایط، گفت: قرعه کشی خودرو شبیه به یک بخت آزمایی و لاتاری ملی به منظور توزیع رانت بی هدف است.

به‌روزترین‌ها– مجید عشقی در در میزگرد تبیین و بررسی اثرات عرضه خودرو در بورس کالا در دانشگاه علامه طباطبایی، با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم این چالش و معضلی که سالهاست گریبانگیر مردم و تولید کننده شده را حل کنیم و این صنعت را توسعه دهیم، اظهار کرد: صنعت خودروسازی کشور حدود ۴ درصد ارزش بازار سرمایه را در دست دارد اما ۲۰ درصد ارزش معاملات را به خود اختصاص داده و این نشان از علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران به این صنعت است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: این صنعت شبیه بیماری است که عارضه‌های مختلفی از جمله قیمت‌گذاری دستوری، مقیاس تولید، چالش‌های مالی، مدیریت و مالکیت دولتی و ضعف‌های مدیریت اجرایی دارد و طی سالیان متمادی ضعیف شده است.

زیان انباشته ۱۵۰ هزار میلیاردی خودروسازان

وی به زیاندهی خودروسازان اشاره کرد و گفت: یقیناً انباشت زیان ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان قابل ادامه نبود چراکه این صنعت در صورت ادامه روند قبل، حتماً با یک توقف تلخ مواجه می‌شد.

عشقی تاکید کرد: تداوم روند قبلی امکانپذیر نیست و از سویی دیگر با نیش و کنایه دستگاه‌ها به یکدیگر این صنعت اصلاح نمی‌شود بلکه باید با برنامه‌ریزی به فکر اصلاح آن بود.

تداوم عرضه خودرو در بورس می‌تواند اوضاع را بهبود بخشد

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: اگر چند ماه فرایند عرضه خودرو در بورس تداوم یابد و عرضه با نظم بیشتری صورت گیرد و به تقاضاها پاسخ دهد قطعاً می‌توانیم به نتایج خوبی برسیم.

از ۱۲ میلیون نفر صاحب شرایط، ۱۰ میلیون نفر در قرعه کشی خودرو شرکت کردند

وی گفت: قطعاً تقاضای بازار خودرو تقاضای فعلی که می‌بینیم نیست؛ به عنون نمونه دیروز بر اساس آخرین آمار ثبت نامی یک شرکت خودروسازی، نزدیک به ۱۰ میلیون نفر برای ۲۰ هزار خودرو ثبت نام کردند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: طبق محاسبات از ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور ۷۳ میلیون نفر به دلایل مختلف از جمله اینکه صاحب خودرو یا زیر ۱۸ سال هستند، نمی‌توانستند در قرعه کشی خودرو شرکت کنند. از ۱۲ میلیون نفر باقی مانده ۱۰ میلیون نفر شرکت کردند. این یک لاتاری ملی به تمام معنا است.

وی ادامه داد: در یک بخت آزمایی می‌خواهیم خودرو بفروشیم که یک توزیع رانت بی هدف است. این فرایند غیر از تبعات اقتصادی باید از نظر علمی بررسی شود که چه تبعات اجتماعی دارد که یک دفعه ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را درگیر لاتاری می‌کنیم و کلاً ۲۰ هزار خودرو دست مردم می‌دهیم.

قیمت گذاری دستوری، خودروسازان را آتش زد

عشقی با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری باعث زیاندهی خودروسازان شده است به شکلی که موجب شده هیچکدام از اصلاحاتی که لازم به نتیجه نرسد، گفت: در یک سال گذشته بحث‌های زیادی درمورد واگذاری این خودروسازها مطرح شد اما قیمت گذاری باعث شده است زیان انباشته این شرکت‌ها عدد عجیبی شود. انگار می‌خواهیم بگوییم «آقای سرمایه گذار اگر جرأت داری این شرکت را بخر!» درحالی که شرکت را آتش زدیم میگوییم بخر. مشخص است کسی جرأت نمی‌کند با این ساختار مالی این ریسک را کرده و در این صنعت سرمایه گذاری کند.

عشقی ادامه داد: باید برنامه‌ای وجود داشته باشد تا فرایند قیمت گذاری دستوری، ساختار مالی و واگذاری اصلاح شود. در سازمان بورس یکی از برنامه‌ها که با همکاری وزارت صمت و خودروسازها و سازمان خصوصی سازی انجام شد، بحث ورود خودرو به بورس و فروش خودرو در بورس است.

 منبع: مهر