اسقاط ۴۰ هزار خودروی فرسوده

اسقاط ۴۰ هزار خودروی فرسوده

رئیس انجمن اسقاط خودرو با بیان اینکه تاکنون ۱۰ هزار خودرو در طرح جایگزینی و ۳۰ هزار خودرو درطرح های دیگر اسقاط شده اند، گفت: با این روند برای اسقاط تمام فرسوده ها به ۴۰۰ سال زمان نیاز داریم.

به‌روزترین‌ها– محمودی مشهدی شریف در مورد آخرین وضعیت اسقاط خودرو در کشور، اظهار کرد: برای اسقاط خودرو در کشور دو روش داریم یکی طرح جایگزینی که با قرعه کشی خودرو و دیگری طرح‌های غیرجایگزینی که توسط دولت انجام می‌شود.

۴۰ هزار خودروی فرسوده اسقاط شد

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو افزود: در طرح جایگزینی که از شهریور ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد و خودروسازان ۲۰ درصد سهمیه قرعه کشی را به صاحبان خودروهای فرسوده اختصاص دادند، تا به امروز حدود ۱۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شد.

وی ادامه داد: در مورد طرح‌های غیرجایگزینی نیز تا به این لحظه آمار دقیقی وجود ندارد اما طبق برآوردها تا به امروز حدود ۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است. سال گذشته همین تعداد خودروی فرسوده اسقاط شده بود.

نیمی از خودروهای موجود، فرسوده هستند

مشهدی شریف به آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: طبق برآوردهای انجام شده ۵۰ درصد آلودگی هوای کلانشهرها به دلیل منابع متحرک یعنی خودرو و موتور سیکلت فرسوده است.

وی افزود: در حال حاضر بین ۹ تا ۱۰ میلیون دستگاه موتور سیکلت فرسوده، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری فرسوده، ۲۵۰ هزار کامیون فرسوده و ۲۰۰ هزار اتوبوس، مینی بوس و وسایل حمل و نقل عمومی فرسوده در سطح کشور در حال تردد هستند.

۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری فرسوده داریم

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو اضافه کرد: بنابراین از مجموع ۲۸ میلیون خودروی در حال تردد در کشور، ۱۴ میلیون دستگاه یعنی نیمی از خودروها، فرسوده هستند.

برای اسقاط فرسوده‌ها، ۴۰۰ سال زمان نیاز است

وی گفت: اگر با همین روالی که هم اکنون در حال اسقاط خودروها هستیم پیش برویم برای از رده خارج کرده این ۱۴ میلیون دستگاه به ۴۰۰ سال زمان نیاز داریم و البته این در حالیست که خودروی فرسوده جدیدی به این آمار افزوده نشود.

باید به اندازه تولید، اسقاط هم انجام شود

مشهدی شریف به لایحه ساماندهی صنعت خودرو اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه در این لایحه در صورت موجود نبودن گواهی اسقاط بر واریز ۱.۵ درصد از قیمت هر خودرو به صندوق ملی محیط زیست تاکید شده، به جای اینکه هوا پاک‌تر شود، آلوده‌تر می‌شود زیرا خودروسازان خودروهای جدید خود را شماره گذاری می‌کنند بدون اینکه اسقاطی انجام دهند.

وی ادامه داد: وقتی اسقاط صورت نگیرد، تعداد خودروهای فرسوده روز به روز بیشتر می‌شود، بنابراین سهم ۵۰ درصدی فرسوده‌ها در آلودگی هوا سال به سال افزایش می‌یابد. باید توجه شود که در سال ۱۴۰۱ در تهران فقط ۲ روز هوای پاک داشتیم.

وقتی اسقاط صورت نگیرد، تعداد خودروهای فرسوده روز به روز بیشتر می‌شود

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو تاکید کرد: باید به اندازی که تولید انجام می‌شود، اسقاط خودرو هم انجام تا تعداد فرسوده‌ها کم شود.

لازم به ذکر است، بر اساس گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۸، آلودگی هوای تهران به طور مستقیم هر ساله خسارت ۲.۶ میلیارد دلاری به سلامت عمومی شهروندان وارد می‌کند که مطابق برآورد صورت گرفته کاهش آلودگی هوای تهران در اثر اجرای طرح‌های اسقاط وسایل نقلیه فرسوده، می‌تواند کاهش خسارت تقریبی تا ۱۰۸۱ میلیون دلاری را در بخش سلامت شهر تهران به همراه داشته باشد.

همچنین میزان مصرف بنزین کشور به بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده و از میزان متوسط تولید پیشی گرفته است. با توجه به روند کند افزایش تولید بنزین در کشور و رشد سالانه ۵ الی ۱۰ درصدی مصرف بنزین در صورت تداوم شرایط فعلی کشور به واردکننده بنزین تبدیل خواهد شد. اسقاط هر خودرو فرسوده در شرایط فعلی سبب کاهش مصرف ۱۶۰۰ لیتر بنزین در سال می‌شود.

 منبع: مهر