به هیچ عنوان ثبت نامی برای طرح کالا برگ الکترونیک وجود ندارد

به هیچ عنوان ثبت نامی برای طرح کالا برگ الکترونیک وجود ندارد

مجری طرح کالابرگ الکترونیک گفت: افراد می‌توانند با همه کارت‌های بانکی که متعلق به سرپرست خانوار است از اعتبار خود در فروشگاه‌های مجاز در طرح کالا برگ الکترونیک استفاده کنند.

به‌روزترین‌ها– در میز اقتصاد امروز موضوع اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی و بررسی جزئیات بیشتر این طرح مورد بررسی قرار گرفت. آقای حمید فرداد مجری طرح کالابرگ الکترونیک وآقای  مجتبی معین وزیری مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هرمزگان به سوالاتی پاسخ دادند.
سوال: یک فرد یارانه بگیر چطور می‌تواند از یارانه در قالب کالابرگ استفاده کند؟

فرداد: امروز شبکه ملی ارتباطات در کشور ایجاد شده و این امکان را ایجاد کرده که هر مقدار کالا و اعتبار برای کد ملی‌های مختلف تخصیص داده شود. در حال حاضر مشمولینی که در استان هرمزگان هستند و حساب آن‌ها در استان هرمزگان افتتاح شده می‌توانند از این طرح استفاده کنند. برای اینکه ببیند حساب آن‌ها فعال شده و موجودی اعتبار را چک کنند، می‌توانند از کد دستوری *۷۸۸*۲۸# استعلام بگیرند.

سوال: صحبت از کالابرگ اذهان را به سمت صدور کارت می برد بهره مندی از این طرح چگونه خواهد بود؟

فرداد: یکی از ۱۵ شاخصی که ابلاغ شد این بود که تغییری در رفتار مردم ایجاد نشود و زحمتی به سمت مردم تحمیل نشود. اعتبار روی کد ملی افراد است. یعنی افراد می‌توانند با همه کارت‌های بانکی که متعلق به سرپرست خانوار است از اعتبار خود در فروشگاه‌های مجاز استفاده کنند. میزان اعتبار یک ماه قبل از پرداخت و معادل با میزان یارانه است. دولت برای حمایت از سبد غذایی خانوار‌ها و حمایت از این موضوع این اجازه را می‌دهد یک ماه زودتر از اعتبار بهمن خود بتوانند ده قلم کالای اساسی معرفی شده را خریداری کنند.

سوال: اگر سرپرست خانوار کارت‌های متعددی داشته باشد، شرایط چگونه است؟

فرداد: می‌تواند با هر کدام از این کارت‌ها در فروشگاه‌های مجاز از اعتبار خود استفاده کند. به هیچ عنوان ثبت نامی در این طرح وجود ندارد.

سوال: پرداختی سهم دولت از خرید یک کالا چگونه است؟

فرداد: برای فروشنده همان قیمت فروش مصوب واریز محاسبه می‌شود، اما پرداختی از دو مسیر است. یک مسیر پرداخت سهم مردم است که نقدی از حساب فعلی برداشت می‌شود و سهم دولت از اعتبار کد ملی برای فروشنده پرداخت می‌شود. این اتفاق تا سقف اعتبار انجام می‌شود که در حال حاضر ۳۰۰ هزار تومان است.

سوال: انتفاع مردم در این طرح چیست؟

فرداد: دو مزیت دارد. یکی اینکه میتوانند یک ماه زودتر کالا‌های یارانه‌ای را خریداری کنند. دوم این است که در صورت تغییرات قیمت احتمالی در طول دوره طرح، سهم پرداختی مردم ثابت خواهد ماند و تفاوت آن را دولت پرداخت می‌کند.

سوال: تفاوت قیمتی که در اقلام مختلف وجود دارد باعث نمی‌شود مردم این کالا را خریداری و آن را به صورت آزاد بفروشند؟

فرداد: این موضوع امکان پذیر نیست، زیرا در صورتی امکان پذیر است که مزیتی را برای فرد داشته باشد. فروشنده کالا را با همان قیمت مصوب می‌فروشد و دو نرخی شدن کالا صورت نگرفته است. امکان خرید تمامی اعتبار از یک نوع کالا فراهم شده است.

سوال: چه تعداد فروشگاه در استان هرمزگان برای این سازوکار آماده هستند؟

معین وزیری: از حدود ۴ هزار و ۱۰۰ فروشگاهی که در استان شناسایی شده، حدود هزار فروشگاه آماده انجام فعالیت هستند، اما این تعداد، حاصل آزمایش وزارت رفاه است و تعداد آن‌ها بیشتر از این رقم است.

سوال: استقبال مردم از این طرح چطور بوده است؟

معین وزیری: خداروشکر مشکل خاصی تاکنون پیش نیامده و همراه مردم را داشته است. علت آن هم این است که پیش از این آموزش‌های لازم به صنوف و مدیران طرح داده شده بود. آمار خرید و تراکنش‌ها از طریق شرکت فارا اعلام می‌شود و در دست استان نیست.

سوال: فروشگاه‌ها باید چه سازوکاری داشته باشند؟

فرداد:به دستور ریاست جمهوری، گفته شد که طرح باید به گونه ای، طراحی شود که یک فروشگاه و یا یک دکه در نقطه محروم هم بتواند عضویت پیدا کند. آماری که برای میزان تراکنش وجود دارد این است که طی دو سه روز ابتدایی حدود ۲ هزار خرید انجام شده که از اعتبار خود استفاده کرده اند. فروشگاه‌های برای عضویت باید برنامه کاربردی «شما» را نصب کنند و از قسمت پنل فروشنده ثبت اطلاعات خود را انجام دهند.