اخبار برگزیدهخودروفناوری

هایلوکس برقی به بازار می‌ آید؛ تویوتا الکتریکی ساز شد

به‌روزترین‌ها| تویوتا تنها خودروساز جهان است که نسبت به تولید خودروهای برقی عجله ای ندارد. علیرغم این سیاست، بزرگترین خودروساز دنیا به خواست مشتریان احترام و نخستین محصول برقی خود یعنی هایلوکس را بزودی راهی بازارهای آسیا جنوب شرقی می کند.

آکیودا تویوتا معتقد است سهم بازار خودرواای برقی دنیا در دنیا بیشتر از 30 درصد نخواهد بود. تویوتا قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ پیکاپ خوش نام خود را با قوای الکتریکی تولید و روانه بازارهای جهانی کند.

اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی شرکت خودروسازی تویوتا کانسپت هایلوکس تمام برقی را معرفی کرد.
شتاب کشورهای توسعه یافته برای برقی سازی خودروها سبب شد تا مدیران ارشد تویوتا نیز خبر از تولید هایلوکس برقی تا پایان سال میلادی جاری دهند. براساس شنیده ها هایلوکس برقی ۵٠ درصد از سهم تولید این پیکاپ خوش فروش را به خود اختصاص می‌دهد.

هایلوکس برقی در بازارهای جهانی رقیب سرسخت ایسوزو D-Max الکتریکی خواهد بود. هر ۲ پیکاب مذکور در بازارهای آسیای جنوب شرقی طرفداران ویژه ای خواهند داشت. از همین رو بزرگترین خودروساز ژاپن خبر از تولید تویوتا هایلوکس برای نخستین بار در تایلند و عرضه آن به کشور مذکور داده است.

مدیران ارشد شرکت خودروسازی تویوتا تاکنون جزئیاتی از مشخصات فنی هایلوکس برقی ارائه نداده اند. اما به گفته یک مقام آگاه در این شرکت خودروساز هایلوکس برقی با یک بار شارژ می تواند حدود ۲۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد. این پیمایش محدود در سرنوشت هایلوکس جهت رقابت در بازارهای جهانی می‌تواند اثر چندان مثبتی نداشته باشد.

نکته قابل توجه اینجاست که هایلوکس برقی برخلاف نسخه بنزینی به صورت تک کابین عرضه بازار می‌شود. در نسخه برقی این خودرو نیز چهار چرخ آن محرک خواهد بود.

مهندسان تویوتا معتقد هستند هایلوکس برقی جهت حمل و نقل کالاهای سنگین و حجیم طراحی و تولید نمی‌شود. بنابراین از باتری با حجم ظرفیت کمتری نسبت به سایر خودروهای برقی برای هایلوکس الکتریکی استفاده خواهند کرد.

شرکت خودروسازی تویوتا قصد دارد هایلوکس برقی را با طراحی فعلی این خودرو راهی بازار کند. بنابراین می‌توان امیدوار بود که هایلوکس بنزینی حداقل تا ۵ سال آینده دستخوش تغییرات طراحی قرار نگیرد.

بزرگترین خودروساز ژاپن می‌خواهد نسل نهم هایلوکس را با قوای الکتریکی جهت نفوذ در بازارهای جهانی به مشتریان عرضه کند. به نظر می‌رسد تویوتا برای نسل جدید هایلوکس برنامه‌ریزی‌های جدیدی در ساختار شاسی و جلوبندی داشته باشد.

البته هایلوکس برقی تنها پیکاپ الکتریکی تویوتا نیست؛ چرا که در سال ۲۰۲۱ این خودروساز نسخه الکتریکی تاکوما را به صورت کانسپت معرفی کرد. تویوتا در نمایشگاه خودروی ژاپن سال ۲۰۲۳ از یک کانسپت دیگر به نام IMV-0 که یک خودرو الکتریکی بود رونمایی کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا