اقتصاد ایرانبازارفیدفید برتر

خودکفایی در تولید؛ واردات گندم به صفر رسید

طرح خودکفایی گندم به موفقیت چشم‌گیری دست یافته است، به‌طوری که میزان واردات گندم به صفر رسیده است.

به گزارش به‌روزترین‌ها؛ سهراب سهرابی مجری طرح خودکفایی گندم، اعلام کرد: با اجرای موفق طرح خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در سال زراعی گذشته، کشور به مراحل بالایی از خودکفایی در تولید این محصول راهبردی دست یافته است. او همچنین بر تداوم این روند در سال زراعی جدید ابراز امیدواری کرد.

سهرابی توضیح داد: در دهه‌های ۹۰، ۱۴۰۰، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ کشاورزی ایران به خودکفایی در تولید گندم رسیده است. این موفقیت به‌ویژه به دلیل استفاده بیشتر از کود‌های شیمیایی، بذور اصلاح شده و به‌کارگیری روش‌های نوین آبیاری حاصل‌ شده است. تولید گندم از ۹ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ به ۱۵ میلیون تن افزایش یافته است. این افزایش تولید به‌ویژه در دیمزارها، به طرح جهش تولید در دیمزارها برمی‌گردد.

وی افزود: واردات گندم از ۷ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ به صفر کاهش یافته و مصرف کودهای پتاسه از ۶۲ هزار تن به ۲۰۷ هزار تن رسیده است. علاوه بر این، مبارزه با بیماری‌ها به پوشش بیش از یک میلیون هکتار رسیده است.

سهرابی همچنین اعلام کرد: قیمت گندم به ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و این امر نقش مهمی در دستیابی به خودکفایی داشته است. همچنین، ۱۱ میلیون و ۹۸۳ هزار تن خرید تضمینی گندم انجام شده است که استان‌های خوزستان، کردستان و گلستان در این زمینه پیشتاز بوده‌اند.

سهرابی به اهمیت تولید گندم دوروم نیز اشاره کرد و تأکید کرد: این نوع گندم در برابر تنش‌های محیطی و آفات مقاومت بالاتری دارد. او در پایان خواست که بنیاد ملی گندمکاران در تمام جلسات مربوط به گندم حضور داشته و از ظرفیت‌های آنها به طور کامل استفاده شود تا به هدف خودکفایی ۱۰۵ درصدی تا پایان برنامه پنج‌ساله دست یابیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا