برنامه جامع فناوري اطلاعات ايران به منظور ارائه برنامه اي کاملا اجرايي تدوين مي شود

به گزارش موبنا واحد ارتباطات شوراي عالي اطلاع رساني اعلام کرد:پروژه تدوين برنامه جامع فناوري اطلاعات ايران   (ITSMI)با هدف بازنگري و ارتقاي برنامه ملي توسعه و کاربري فناوري اطلاعات و ارتباطات کشور و استفاده از تجارب موفق جهاني در بهبود سياست ها و راهبردهاي ملي درحال اجرا و تکميل است.


پروژه   ITSMIموسوم به تکفاي2 درنظر دارد تا ضمن مروري بر فعاليتهاي انجام شده، وضعيت موجود کشور و سياست ها و برنامه هاي کلان، به ارائه برنامه اجرايي براي اقدامات کليدي در فرآيند توسعه کاربري فناوري اطلاعات و ارتباطات و همچنين ساختار نهاد راهبري فناوري اطلاعات و ارتباطات در کشور دست يابد.


در تدوين اين برنامه به کليه اسناد بالادستي، پايين دستي و هم عرض توجه ويژه خواهد شد. بدين ترتيب كه اسناد بالادستي الزاماتي براي تدوين برنامه جامع فناوري اطلاعات ايران ايجاد مي‌كنند و از طرف ديگر، اهداف تعيين شده در اسناد پايين‌دستي حمايت ها و زمينه‌سازي هاي لازم را براي تحقق اين برنامه فراهم مي‌كنند.


بخش سومي از سياست ها و برنامه‌ها هستند كه هم‌عرض برنامه جامع فناوري اطلاعات ايران قرار مي‌گيرند. در چنين مواردي تلاش مي شود، در درجه اول عدم تعارض و در درجه دوم هم‌افزايي بين برنامه جامع فناوري اطلاعات ايران و ساير سياست ها و برنامه‌هاي هم‌عرض رعايت شود.


فازبندي اين پروژه در 5 مرحله شامل آماده سازي (فاز صفر)، مطالعه وضعيت موجود (فاز يک)، مطالعه وضعيت مطلوب (فاز دو)، ارائه برنامه هاي اقدام يا پروژه هاي پيشتاز (فازسه) و ارائه و تدوين ساختار نهاد راهبري ICT در کشور (فاز چهار) تعريف شده است و تاکنون بصورت قطعي فاز صفر و يک انجام و تمرکز بر روي فاز دو گذاشته شده و ضمنا بخش هايي از فاز سه و چهار نيز بصورت همزمان در حال انجام است.


بر اساس زمان بندي انجام شده، اتمام کليه فازها و تدوين برنامه جامع فناوري اطلاعات ايران تا پايان سال جاري انجام خواهد شد.


بر اين اساس به زودي کليه اطلاعات و خروجي هاي پروژه در يک پايگاه اطلاع رساني جامع به همراه در نظر گرفتن فضايي براي هم انديشي و اخذ نظرات خبرگان راه اندازي خواهد شد؛ضمن اينکه دبيرخانه شوراي عالي اطلاع رساني قصد دارد يکسري اطلاعات تکميلي در خصوص بدنه دانش سياست گذاري در فناوري اطلاعات و ارتباطات(knowledge body)   و برنامه هاي اقدام يکسري از کشورها در حوزه ICT را منتشر کند.


دبيرخانه شوراي عالي اطلاع رساني اجراي اين پروژه را به شرکت پرورش داده ها سپرده است و از آنجا که هم اکنون اين پروژه در مرحله تدوين وضعيت مطلوب قرار دارد، يکي از مراجع مهم در به دست آوردن وضعيت مطلوب و تدوين برنامه اجرايي و پيشنهاد ساختار نهاد راهبري مناسب، بهره گيري از نظرات خبرگان، صاحبنظران و تصميم سازان کشور در اين حوزه محسوب مي شود.


بر اين اساس چندي قبل هم انديشي برنامه جامع فناوري اطلاعات با حضور جمعي از خبرگان، صاحبظران و تصميم سازان کشور و همچنين مشاورين خارجي پروژه برگزار شد.


 در اين هم انديشي سه روزه که با دعوت بيش از 150 نفر از خبرگان و تصميم سازان و حضور و استقبال جمع کثيري از آنها همراه شد، در طي برگزاري بيش از 110 ساعت جلسه کارشناسي، نظرات، توصيه ها و پيشنهادات خبرگان کشور در رابطه با اقدامات کليدي اولويت دار در بخش هاي دولت الکترونيکي، آموزش و محتوي، سلامت الکترونيکي،  صنعت نفت و پتروشيمي، صنعت خودرو، بانک و بيمه، صنعت فناوري اطلاعات و ارتباطات و نهادهاي راهبري فناوري اطلاعات و ارتباطات در کشور با بهره گيري از روش هاي سيستماتيک و علمي به دست آمد و تحليل شد.


به منظور دست يافتن به اين تحليل، 7 کارگاه هم انديشي با عناوين اولويت دار ذکر شده، طراحي شده بود که در ابتدا براساس روش طوفان فکري (brainstorming) فهرست اوليه اي از ايده ها در رابطه با اقدامات، پروژه ها و وضعيت مطلوب استخراج و سپس با بحث و تبادل نظر بين خبرگان اقدامات پيشنهادي تبيين و ارتباط آنها با يکديگر مشخص و اختلاف نظرهاي احتمالي بيان و تا حدامکان مرتفع شد.در انتها نيز براساس پرسشنامه و کاربرگ هاي تهيه شده، نظر خبرگان در رابطه با اولويت اقدامات مشخص و تحليل شد.


در بيان اقدامات اولويت دار در هر بخش براساس مدل هاي استاندارد سعي شد تا به سرفصل هايي مانند زمينه هاي سرمايه گذاري، تحريك تقاضا، عرضه خدمات، توسعه زيرساخت فيزيكي، توسعه زيرساخت غيرفيزيكي (قانون و مقررات، اطلاع‌رساني و آگاه‌‌سازي و استانداردسازي)، توانمندسازي بخش خصوصي، توسعه ساختار نهاد راهبري و توسعه تعاملات بين‌المللي و اولويت‌هاي ايجاد هماهنگي و ارتباط بين سرفصل‌هاي مورد اشاره توجه شود.


 در اين  هم انديشي، بعد از برگزاري کارگروه هاي بخشي، در جلسه تلفيق اقدامات بين بخشي، دبيران هرکارگروه، گزارشي در رابطه با فعاليت هاي صورت گرفته در هر کارگاه و اقدامات اولويت دار نهايي شده ارائه کردند و تمامي شرکت کنندگان در جلسات به بحث و تبادل نظر در رابطه با اقدامات بيان شده و درنهايت جمع بندي مباحث پرداختند.


128/13

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا