نگاهي به بازار تلفن همراه در خاور ميانه

به گزارش گروه اخبار خارجي “موبنا” پايگگاه اينترنتي “ونگاردان جي آر “، ترکيه با 58/56 ميليون کاربر تلفن همراه بزرگترين بازار خاورميانه مي باشد و عربستان سعودي با 89/23 ميليون مشترک تلفن همراه در جايگاه دوم قرار دارد و هرسال 39/40 درصد به کاربران آن افزوده مي شود.
ايران تا پايان ژوئن 2007 ميلادي  04/17 ميليون کاربر تلفن همراه داشته و هر سال رشد قابل توجه اي نسبت به سال قبل داشته است.
شرکت آفريقايي MTN ، در سال 2006 ميلادي اپراتور دبي به نام Investcom را به قيمت 5/5 ميليارد دلار خريد و با 75/40 ميليون کاربر به بزرگترين اپراتور آفريقا و خاور ميانه  شد و اپراتوري 21 کشور را به عهده گرفت.
اين شرکت همچنين دومين اپراتور بزرگ ايران موسوم به  ايرانسل، را در فصل سوم 2006 به بهره برداري رساند.
تعداد کاربران اپراتور اتصالات در مصر از رشد بسيار سريعي برخوردار بوده است و تا پايان ژوئن 2007 يک ميليون کاربر داشته است.
اپراتور Zain نيز در فصل اول 2007 به پر فروش ترين اپراتور عربستان سعودي تبديل شد و تصميم دارد با دو برابر کردن تعداد کاربران خود تا سال 2011 ميلادي   70 ميليون مشترک تلفن همراه بدست آورد.
در نيجريه نيز اتصالات  پنجمين شبکه  GSM را در سال 2008 به بهره برداري خواهد رساند.
اتصالات سهام خود را در غرب آفريقا از 50 درصد به 70 درصد افزايش داده است و اپراتوري 6 شبکه را در غرب و مرکز آفريقا به عهده گرفته است.
علاوه بر اين اتصالات سهام خود را در دومين اپراتور تانزانيا موسوم به “زنتل” از34 درصد به 51 درصد رسانده است.
در اوگاندا که ضريب نفوذ تلفن همراه تنها 11 درصد بوده است دو اپراتور خاور ميانه موسوم به “هيت تلکام” و
” Warid ” سرويس هاي جديد GSM ارايه کرده اند.
وودافون پس از MTN به عنوان دومين اپراتور خاور ميانه و آفريقا شناخته شد.
112/  14

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا