موبايل TV با استاندارد DVB-H در سراسر کشور راه اندازي مي شود

جهانگير آقازاده در گفت وگو با خبرنگار موبنا در خصوص استقبال از سرويس موبايل TV اظهار داشت: از آن جايي که سرويس پخش ديجيتال بر روي گوشي هاي تلفن همراه متفاوت از IPTV و به صورت رايگان بوده آماري از استفاده مشترکان در دست نيست.
وي با تاکيد بر اينکه اين سرويس در سطح تهران و به صورت رايگان به  مشترکان تلفن همراه قابل ارائه  مي شودگفت: استفاده از کانالهاي تلويزيوني بر گوشي تلفن همراه فعلا بدون هيچ هزينه و تعرفه اي است .
آقازاده با اشاره به راه اندازي اين سرويس از اسفندماه سال 86 در تهران ، يادآور شد: مشترکان مي توانند به وسيله گوشي هاي تلفن همراه که استاندارد DVB -H را پشتيباني مي کند 14 کانال تلويزيوني و راديويي را دريافت کنند.
وي خاطر نشان کرد:سرعت و کيفيت استفاده از تلويزيون ديجيتال بر روي گوشي تلفن همراه تفاوتي با شبکه هاي تلويزيوني ديجيتال نداشته و حتي در محوطه هاي باز، از کيفيت فرستنده عادي بالاتر است.
معاون فناوري اطلاعات صدا و سيما با بيان اينکه استفاده از اين سرويس نيازي به فعال کردن ندارد تصريح کرد:با ايجاد فرهنگ سازي مناسب انتظار مي رود اين سرويس ، به تدريج در بين کاربران همه گير شود.
طرح پخش برنامه‌هاي تلويزيوني بر روي تلفن همراه 23 اسفند ماه پارسال در مراسمي با حضور رييس سازمان صدا و سيما به بهره برداري رسيد.
پروتکل DVB-H استاندارد ويژه اي است که امکان استفاده از شبکه هاي تلويزيون را بر روي گوشي موبايل فراهم مي کند اما مربوط به شبکه تلفن همراه نبوده و يکي از انواع موبايل TV است.
در مرحله نخست اجراي اين طرح برنامه‌هاي ده شبكه تلويزيوني از جمله شبكه هاي يك تا چهار، تهران، شبكه قرآن، العالم، پرس تي وي، شبكه خبر و شبكه استاني آذربايجان غربي بر روي گيرنده هاي متحرك (داخل ماشين) و تلفن همراه ارسال و پخش شد. همچنين برنامه هاي راديو ايران، جوان، پيام و قرآن هم از طريق اين سامانه قابل دريافت است.
فناوري موبايل TV در چند كشور محدود از جمله فرانسه، آلمان، ايتاليا به مرحله بهره‌برداري رسيده و در منطقه خاورميانه، ايران دومين كشوري است كه پخش تصاوير تلويزيوني را با استاندارد DVB-H بر روي گوشي تلفن همراه راه اندازي کرده است.
برنامه هاي موجود بر روي اين فرستنده فقط بر روي گوشي هاي تلفن همراه خاص با توانايي دريافت استاندارد DVB-H قابل دريافت است.
در حال حاضر 4 استاندارد T-DMB ، DVB-H ،  Media Flo و ISDB-T براي پخش تلويزيون موبايل در دنيا مطرح است.
128/16

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا