ارتباطات

رابطه متقابل برند های شرکتی و محصولی

اکنون این وضعیت بیشتر در بازار گوشی های تلفن و لوازم خانگی دیجیتال آن هم در بعضی بازارهای خاص به چشم می خورد ، ولی به حق قوانین فروش سخت افزارهای کامپیوتر نزد خریداران و عرضه کنندگان این کالاها تغییر کرده است. با توجه به حرفه ای شدن خریداران محصولات سخت افزاری ، عرضه کنندگان نیز مجبور شده اند فاکتورهایی مانند خدمات پشتیبانی محصول را بیشتر مد نظر قرار داده و حتی با هم در این حوزه به رقابت بپردازند. هم اکنون محصولاتی که توسط شرکت های کهنه کار بازار سخت افزار به بازار عرضه می شوند از ثبوت قیمت نسبی برخوردار هستند. البته پر واضح است که وضعیت موجود با وضعیت ایده آل هنوز فاصله زیادی دارد. اما هدف از این نوشتار بررسی وضعیت خدمات پشتیبانی و مشتری مداری عرضه کنندگان کالاهای سخت افزاری نیست که این امر خود فرصت دیگری می طلبد.

اکنون در وضعیت فعلی بازار ، ما شاهد دو پدیده نه چندان نو ولی موثر در خرید کاربران هستیم ، شرکت های محصول محور و محصولات شرکت محور.

منظور از شرکت های محصول محور شرکت هایی هستند که موجودیت آنها به محصولاتی وابسته است که عرضه می کنند و ارزش افزوده برند خود شرکت نزد کاربران ایرانی در حدی نیست که بتوان آن را با محصولات عرضه شده توسط آنها مقایسه کرد. به عنوان نمونه می توان به شرکت های تازه کاری که به تازگی پردازنده های AMD و یا شرکت های جدیدی که همه لپ تاپ ها با هر برندی را با گارانتی خود به بازار عرضه می کنند اشاره کرد. بدیهی است که برای کاربران نه چندان حرفه ای نام AMD و سونی از نام این شرکت ها بسیار شناخته شده تر است! چنین شرکت هایی نوعاً پایبند به محصول خاصی نیستند و بیشتر به عنوان یک تاجر وارد بازار می شوند و با توجه به سود یک محصول آن را برای عرضه انتخاب می کنند. برای این شرکت ها محصول ارائه شده توسط آنها ، از نام خودشان مهم تر است. شاید این شرکت ها مثلاً ماردبرد asus و لپ تاپ توشیبا را هم گارانتی کنند ولی هدف از عرضه آن این است که asus و توشیبا در بازار خوب خریداری می شوند فارغ از اینکه توسط کدام شرکت پشتیبانی شوند. البته حضور این شرکت ها تاحدی برای بازار لازم است چراکه سرعت عمل آنها در معدود موارد از شرکت های کهنه کار بیشتر است و ما شاهد هستیم که آخرین محصولات جهانی ابتدا توسط آنها به بازار عرضه و سپس توسط نمایندگان اصلی به ایران وارد می شوند.

اما منظور از محصولات شرکت محور محصولاتی هستند که تنها با نام شرکت ارائه دهنده آن نزد خریدار شناخته می شوند. نمونه بارز این محصولات بردهای گیگابایت است که نزد اکثر خریداران با نام آواژنگ شناخته می شوند. همچنین به عنوان نمونه دیگر می توان به محصولات LG اشاره کرد که بدون نام مادیران در کنار آنها نزد خریدار اعتباری ندارند. ارزش برند محصولات ارائه شده توسط این شرکت ها در بازار با ارزش برند نام خود آن شرکت ها نزد خریداران برابری می کند. اکنون به جرات می توان گفت مادیران به دلیل اعتبار خوبی که نزد خریداران دارد اگر یک محصول گم نام را هم به بازار عرضه کند ، کاربران به آن اطمینان کرده و آن را خریداری می کنند. این قانون البته خوشبختانه درباره بسیاری از شرکت ها مانند آواژنگ ، سازگار ، الماس ( ویستا پخش رایانه ) ، سام سرویس و بسیاری دیگر هم صدق می کند. خصوصیت بارز این شرکت ها این است که گارانتی خوب آنها به خریدار جرات خرید محصولات ارائه شده توسط آنها را می دهد.

مشتریان محصولاتی که توسط شرکت های محصول محور به بازار عرضه می شوند یا کاربران خیلی مبتدی هستند که اصلاً مفهوم گارنتی را نمی دانند. و یا مشتریان خیلی حرفه ای هستند که محصول مورد نظر خود را که بسیار هم جدید است نزد شرکت های مطرح پیدا نکرده و به سراغ این شرکت ها می روند.

بیشتر خریداران بازار از محصولات شرکت محور استفاده و سعی می کنند گارانتی و خدمات پس از فروش را به عنوان یکی از اولویت های خرید خود مد نظر قرار دهند. این مشتریان حاضرند که قیمت بیشتری پرداخت کنند ولی محصولی خوب به خانه ببرند. هر چه به جلو می رویم حضور محصولات شرکت محور نسبت به محصولات ارائه شده توسط شرکت های محصول محور در بازار می چربد. این همان مفهوم حرفه ای تر شدن بازار سخت افزار ایران است.

این روند می تواند برای شرکت هایی که تنها به عنوان یک تاجر به بازار نگاه می کنند و بازار لوازم یدکی خودرو با IT برای آنها تفاوتی ندارد ، زنگ خطری باشد.

با امید به روزی که در بازار شاهد هیچ کالای قاچاق و بی اصالتی نباشیم.
15/19

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا