اقدامات رگولاتوري در راستاي توسعه ارتباطات پهن باند در كشور است

به گزارش خبرنگار موبنا، علي‌اصغر عميديان با اشاره به اينكه شعار سال گذشته اتحاديه بين‌المللي ارتباطات دور (ITU) “پهن باند براي توسعه پايدار” بود، عنوان كرد: با توجه به اهداف برنامه پنجم در حوزه توسعه ارتباطات و فناوري ا طلاعات، در سال گذشته رويكردها و راهبردهاي كلان پهن باند ملي براي كشور به عنوان زيربنا و خط مشي اصلي در ايجاد و توسعه شبكه پهن باند تدوين شد.
معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: پروانه فعاليت اپراتورهاي تلفن همراه براي ارائه خدمات تلفن همراه پهن باند با هدف كمك به توسعه سريعتر شبكه ملي اطلاعات ارتقاء يافت تا به دليل ماهيت نسل‌هاي سوم و چهارم تلفن همراه از جمله دسترسي به شبكه اينترنت با سرعت و كيفيت بالا و بويژه با قابليت تحرك و همچنين نفوذ بالا، به گردش اطلاعات در داخل كشور كمك كند.
عميديان درباره صدور پروانه با رويكرد توسعه پهن باند و دستيابي به اهداف برنامه پنجم توسعه تصريح كرد: با توجه به اين اهداف، در ارتقاي پروانه‌ها، نقاط ضعف موجود اصلاح شده و پروانه‌هاي جديد با رويكرد بي‌طرفي نسبي نسبت به فناوري (Technology Nuetrality) اعطا شدند.
وي افزود: از سوي ديگر با توجه به ضرورت ساماندهي پروانه‌هاي حوزه ارائه خدمات ارتباطي، انتقال داده و اينترنت باند پهن ثابت، حذف وابستگي به فناوري، سرعت بخشيدن به توسعه خدمات در سراسر كشور و ارتقاء سطح فعاليت شركتهاي توانمند در حوزه ICT، اصول حاكم بر صدور پروانه‌هاي ثابت و خدمات ارتباطي ثابت در كشور (FCP) و servco تصويب شده و در حال حاضر شرايط براي تجميع و ساماندهي پروانه‌هاي اين حوزه فراهم شده است.
رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي با اشاره به قطعنامه اجلاس نمايندگان مختار ITU در سال ۲۰۱۴ (pp-۱۴) گفت: در اين قطعنامه، براساس چشم‌انداز مشترك جهاني براي توسعه ICT در سال ۲۰۲۰، بايستي ۵۰ درصد از خانوارها به اينترنت دسترسي داشته و ۵۰ درصد از افراد در كشورهاي در حال توسعه نيز از اينترنت پهن باند استفاده كنند.
وي افزود: همچنين براساس اين قطعنامه در بخش فراهم‌كردن امكان بهره‌برداري از پهن باند براي عموم، تا سال ۲۰۲۰ هزينه سرويسهاي پهن باند نبايد بيشتر از ۵ درصد متوسط درآمد ماهيانه در كشورهاي در حال توسعه باشد و در قالب هدفگذاري جهاني، بايستي ۹۰ درصد از خانوارهاي روستائي تحت پوشش سرويسهاي پهن باند قرار گيرند.
عميديان تصريح كرد: اقداماتي مانند اجراي رومينگ ملي در سال گذشته و اعطاي پروانه اپراتورهاي مجازي تلفن همراه (MVNO) در راستاي رشد و توسعه خدمان پهن باند، كاهش قيمت تمام شده شبكه‌ها و استفاده بهتر از زيرساخت‌هاي موجود انجام شده است.
129/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا