فناوری‌های عجیب در ورزش

لوازم جانبی پیشرفته ای از جمله توپ‌های فوتبال آیرودینامیک، حسگرهای تعبیه شده روی توپ‌ها که گذر آنها از خط را نشان می دهد و تیم هایی که کارایی ورزشکاران را آنالیز می‌کنندارائه شده است. در جام جهانی گذشته استفاده از توپ‌های Jabulani  مورد انتقاد شدید واقع شد. گفته می‌شد که این توپ‌ها پرش‌های غیر واقعی و غیر قابل پیش‌بینی داشتند. توپ‌های جدید آدیداس که طرح Brazuca هستند طوری ساخته شده‌اند که این مشکلات را نداشته باشند. به گفته محققان آدیداس، این توپ‌ها سطح سختی دارند و طوری طراحی شده اند که هوای بیشتری از روی توپ عبور می‌کند و میزان ردی که این توپ‌ها از خود بر جای می‌گذارند کمتر است.  فناوری دیگری که در حوزه فوتبال وارد شده فناوری چشم شاهین است.چشم شاهين با استفاده از 6 دوربين پرسرعت كه در زاويه‌هاي مختلف قرار گرفته‌اند . حركات توپ را زير نظر گرفته و آن را به صورت سه بعدي شبيه‌سازي مي‌كنند. نرم‌افزار اين سامانه موقعيت توپ را در هر فريم به وسيله شناسايي پيكسل‌هايي كه در توپ آن‌ها قرار گرفته به وسيله حداقل دو دوربين محاسبه مي‌كند. ميزان خطاي اين سامانه 3/6 ميليمتر است، سامانه چشم شاهين مي‌تواند حتي در صورتي كه ديدچند دوربين كور شده باشد يا فقط 25 درصد از توپ معلوم باشد، حركت آن را دنبال كرده و مسيرش را پيش‌بيني كند. سرعت بالاي دوربين‌ها، اين سامانه را قادر مي‌سازد كه حتي اگر توپ سرعت بسيار بالايي داشته باشد، از آن جا نماند و حركتش را دنبال كند و تنها در صورتي كه سرعت توپ به بالاي 500 كيلومتر در ساعت برسد، ممكن است سامانه در تشخيص موقعيت آن دچار اشتباه شود. سرعتي كه البته غيرممكن است چرا كه سرعت شديد‌ترين شوت‌هاي فوتبال به 200 كيلومتر بر ساعت هم نمي‌رسد.
همچنين اين سامانه مسير حركت توپ را در يك پايگاه داده ذخيره كرده و مي‌تواند آن را روي يك تصوير گرافيكي نشان دهد كه اين تصوير را مي‌توان در اختيار مفسرين ، مربيان و علاقه‌مندان قرار داد. علاوه بر اين با استفاده از داده‌هاي گردآوري شده توسط اين سامانه مي‌توان آمار مربوط به هر بازيكن را ارائه كرد و به تحليل آن پرداخت . اما میشل پلاتینی، رئیس یوفا  یکی از مخالفان اصلی استفاده از تکنولوژی چشم شاهین در مسابقات فوتبال است. وی اعتقاد دارد هزینه‌ای که فیفا روی این پروژه کرده می‌توانست صرف بهبود و توسعه این رشته پرطرفدار شود. وی معتقد است: مشکل، استفاده از این فناوری نیست مسئله این است که این تکنولوژی چقدر می‌تواند به کارمان بیاید. هزینه استفاده از این فناوری در طول  پنج سال در حدود 50 میلیون یورو است و شاید این تکنولوژی در موارد نادری به کمک  داوران بیاید. ولی شخصا ترجیح می‌دهم این مبلغ صرف رشد و توسعه این رشته ورزشی و استعدادهایش شودما حامی داورانی هستیم که در یک قدمی دروازه قضاوت می‌کنند و به نظرم اگر داوران کمی ریزبین‌تر بازی‌ها را قضاوت کنند نیازی به این فناوری نیز نخواهد بود.
فناوری در ورزش های دیگر هم وارد شده و در برخی موارد تحولات زیادی هم ایجاد کرده است.از جمله 5 فناوری مهم که به عرصه ورزش وارد  شدند به شرح زیر هستند.
  لباس مدرن اسکی
المپیک در هر زمانی که برگزار شود، چه تابستان و چه زمستان، مسئولان بهترین تکنولوژی را در مسابقه‌ها به کار می‌برند تا کارایی ورزشکاران افزایش یابد. در بازی‌های المپیک سوچی نیز همین اتفاق افتاد. تکنولوژی‌های مختلفی در این بازی‌ها رونمایی شدند. لباس‌های اسکیت سرعت یکی از آن‌ها بود. لباس‌های Slicker Skating طوری طراحی شدند که مقاومت هوا را تا جایی که می‌توانند کاهش دهند. در این لباس‌ها بافت‌های خاصی استفاده شده‌اند که از مقاومت هوا جلوگیری می‌کنند. سنسورهایی نیز در این دور المپیک زمستانی روی لوچ‌ها نصب شدند که میزان سرعت و شتاب لوچ‌ها را اندازه‌گیری می‌کردند. دمای هوای سوچی برای ورزش‌های خارج سالن چندان مساعد نبود. به دلیل اینکه دمای هوا گرم‌تر از حد مورد نیاز بود، دستگاه‌هایی برای تولید برف در پیست‌ها قرار داده شد.
  خط دروازه‌
این فناوری در جام جهانی 2014 مورد استفاده قرار گرفت. در این فناوری از 14 دوربین استفاده می‌شود که 7 دوربین آن بر سقف استادیوم نصب می‌شود. این دوربین‌ها توانایی تصویربرداری سه بعدی داشتند. هنگامی که توپ از خط دروازه‌ عبور کند سیگنال‌های بصری و ویبره آن را نشان می‌دهند. داور این سیگنال‌ها را در عرض کمتر از یک ثانیه دریافت می‌کند.
  ضبط و تحلیل داده
آنالیتیکس برنامه‌ای است که داده‌ها را ضبط می‌کند و طبق الگوریتم‌های خاص آمارهای پیشرفته‌ای را ارائه می‌دهد. بیشتر تیم‌ها از این برنامه‌ها استفاده می‌کنند. در استادیوم‌ها دوربین‌های Sportuv نصب می‌شوند که اطلاعات و داده‌ها را ضبط می‌کنند. متخصصان این اطلاعات را به برنامه‌هایی همچون آنالیتیکس می‌دهند تا آمارهای قابل استفاده‌ای را دریافت کنند. دوربین‌های SportUV  بیشتر در مسابقه‌های NBA مورد استفاده قرار می‌گیرند.  دستگاه‌های تشخیص فرکانس رادیویی (RFID) نیز از تکنولوژی‌هایی است که به جمع‌آوری داده‌ها درباره مسابقه‌های ورزشی کمک می‌کند. در مسابقه‌های NFL برچسب‌های RFID روی شانه ورزشکاران نصب می‌شود تا حرکات آن‌ها دنبال شوند.  این برچسب‌ها توانایی جمع‌آوری اطلاعات زیادی را دارند و سنسورهای آن‌ها 25 بار در ثانیه با مانیتورها ارتباط برقرار می‌کنند. با کمک این فناوری ها به زودی دیگر نیازی به تحلیل و آنالیز توسط انسان‌ها نیست چراکه که درصد خطای آن بالاتر است.
پوشش دیجیتال توسط رسانه های مجازی
پیش از سال 2014 پوشش بازی‌ها و المپیک هزینه بیشتری داشت. تماشاگران آن‌ها می‌توانستند از تلویزیون مسابقه‌ها را تماشا کنند اما بهترین پخش دیجیتال در سال 2014 اتفاق افتاد. شبکه‌های دیجیتال همچون NBC حدود 61/8 میلیون تماشاگر از طریق رسانه دیجیتال داشتند. جام‌جهانی نیز پوشش دیجیتال داشت و ESPN بازی‌ها را در شبکه مجازی پخش کرد. در سال 2014 تمامی شبکه‌های مجازی که آمادگی داشتند پوشش دیجیتال بازی‌ها را بر عهده گرفتند.
  کلاه‌های هوشمند
در مسابقه‌های NFL و NHL آسیب دیدگی ناحیه سر بسیار شایع است. راه‌هایی برای کاهش این آسیب دیدگی ها به کار گرفته می‌شوند. کلاه‌های ورزشی در این مسابقه‌ها بسیار مهم هستند و از آسیب‌ها جلوگیری می‌کنند. کلاه‌های جدیدی که سنسور دارند و از تکنولوژی مگنت استفاده می‌کنند احتمال آسیب دیدگی را کاهش می‌دهند. این کلاه‌ها توسط شرکت ریدل طراحی شده‌اند و در 5 منطقه  روی کلاه سنسور دارند. نه تنها با کمک این کلاه‌ها میزان شدت ضربه کم می‌شود بلکه این کلاه امکان ارزیابی شدت ضربه وارده را می‌دهد.
  دستکش گلف با سنسور فشار
یکی از سخت ترین درس‌ها در ورزش گلف نیز چگونه نگه‌داشتن و چرخاندن چوب است. با توجه به عوامل موثر در هر چرخش چوب گلف بسیار سخت است که بتوان درست و دقیق اشکالات گلف باز را دریافت. آرنولد پالمر، یکی از گلف بازان معروف می‌گوید:‌ اگر کمی در گرفتن چوب گلف تغییر ایجاد کنند زمان زیادی لازم است تا مغز به آن عادت کند. محققان دستکش های گلف جدیدی به نام Sensoglove  طراحی کرده‌اند که می‌تواند اطلاعات مفیدی از هر چرخش و ضربه چوب گلف به گلف باز بدهد. این دستکش فشار دست به هنگام گرفتن چوب گلف را مشخص می‌کند. چهار سنسور روی این دستکش قرار داده شده‌اند که فشار را اندازه‌گیری می‌کنند. اطلاعات به دست آمده از دستکش نشان می‌دهد که هر انگشت نیاز دارد چقدر فشار و قدرت به چوب گلف وارد کند.
این دستکش در صورت خطا به صورت صوتی اخطار می‌دهد. در قسمت داخلی دستکش مانیتور بسیار کوچکی قرار دارد که اطلاعات به راحتی روی آن قابل خواندن است. Sensoglove از چرم میش ساخته شده است.
  راکت‌های مجهز
راکت نقش مهمی در بازی تنیس‌بازان دارد. هر شرکت راکت مخصوصی را طراحی می‌کند که از تکنولوژی‌های خاصی برخوردار است. شرکت Wilson از تکنولوژی گرافن در طراحی راکت‌های خود استفاده می‌کند. آن‌ها با تزریق ژل میکرو فایبر پایداری راکت‌ها را افزایش می دهند. راجر فدرر از راکت Wilson Staff Pro90BLX استفاده می‌کند. این راکت‌ها طوری طراحی شده‌اند که توانایی زاویه‌ دادن به توپ را با کمترین چرخش می‌دهند. استفاده از راکت‌های ویلسون به تنیس‌بازان کمک می‌کند تا با قدرت بیشتری بتوانند به توپ ضربه بزنند. جوکوویچ نیز از راکت Youtek Graphene Speed pro استفاده می‌کند. در ساخت این راکت از تکنولوژی گرافن برای کم وزن شدن و مستحکم شدن استفاده شده است.
دوچرخه‌سواری
با وجود سخت‌گیری‌های اتحادیه بین المللی دوچرخه‌سواری، سازندگان تجهیزات این رشته همچنان از راه‌های مختلف برای سریع‌تر شدن آن‌ها استفاده می‌کنند. یکی از مهم‌ترین نوآوری‌ها در «دوچرخه‌سواری مسابقه» استفاده از فیبرهای کربنی است. استفاده از این فیبرها در ساخت دوچرخه‌ها باعث سبک‌تر شدن فریم‌ها شده و کار را راحت‌تر می‌کنند. استفاده از فیبرهای کربنی از سال 1986 آغاز شد و تحولی بزرگ در طراحی دوچرخه‌ها ایجاد کرد و وزن دوچرخه‌ها را به حداقل 8/6 کیلوگرم رساند.
همچنین تولید سیستم تعویض دنده الکترونیک یکی دیگر از تحولات مهم در تکنولوژی به کار رفته در دوچرخه‌­ها است، این تکنولوژی به دوچرخه‌سواران کمک می کند تا زمان و انرژی را کمتر هدر دهند و راحت‌تر بتوانند دنده را تعویض کنند، این سیستم دکمه‌ای دارد که با کمک آن دنده تعویض می‌شود. این نگرانی وجود داشت که این سیستم فریم دوچرخه را سنگین کند اما این دستگاه تنها 50 گرم به وزن دوچرخه اضافه می‌کند. برای افزایش کارایی و سرعت دوچرخه‌سواران تنها خود دوچرخه مهم نیست. در سال‌های اخیر تغییرات زیادی در کلاه ایمنی دوچرخه‌سواران ایجاد شده برای مثال سعی شده در کلاه آن‌ها تهویه ایجاد شود. این کلاه‌ها در نظر ایرودینامیک به دوچرخه‌سواران کمک می‌کند. کارخانه Bell اعلام کرده است کلاه‌های ایمنی Star pro می‌تواند در هر 300 متر، یک و نیم متر دوچرخه‌سوار را جلو بیندازد. یکی از تکنولوژی‌هایی که در توردوفرانس امسال معرفی شد، جلیقه برای حمل قمقمه بود. این جلیقه توسط شرکت Sportful تولید شده بود. پیش از این دوچرخه‌سواران کارشان برای حمل آب سخت‌تر بود.

منبع: قانون

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا