اقتصادیخواندنیخودرو

کیفیت محصولات ایران خودرو بهتر از سایپاست

خودروسازان مي‌گويند قيمت‌ها بايد 15 درصد افزايش پيدا كند، شوراي رقابت و مجلس نگران و مخالف هستند و مردم نيز چشم انتظار نهايي شدن قيمت خودرو گوش به  اخبار و شايعات سپرده‌اند. حرف خودرو‌سازان اين است كه دولت نبايد درموضوع قيمت‌گذاري دخالت كند و فرصت دهد تا قيمت توسط عرضه و تقاضا در بازار تعيين شود . اما شوراي رقابت و سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان نيز موضوع را از نگاه خود پيگيري مي‌كنند. ولي  آخرين كشمكش‌ها بر سر افزايش 15درصدي قيمت خودرو است.
در همين حال  رئيس شورای رقابت با رد افزایش 15 درصدی قیمت خودرو به عامل کیفیت در تعیین افزایش قیمت اشاره كرده و گفته است: در حال حاضر بازار خودرو کشش افزایش قیمت را ندارد. رضا شیوا همچنين اظهار کرد: عدم افزایش قیمت برای خودروسازان بهتر است چرا که بازار کشش لازم را ندارد.  وی با اشاره به این‌که دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو تعیین شده است، تصریح کرد: شورای رقابت منتظر تصمیم‌گیری مجلس در مورد رقابتی‌ یا غیررقابتی بودن بازار خودرو در این مورد است. رئيس شورای رقابت خاطرنشان کرد: در فرمول تعیین افزایش قیمت خودرو شورای رقابت اگر کیفیت خودرو پایین باشد تولید‌کننده جریمه خواهد شد و اگر کیفیت آن بهبود پیدا کند جایزه خواهد گرفت. وی افزود: در حال حاضر کیفیت خودرو رشد چندانی نداشته است و به همین جهت به خودروسازان توصیه می‌شود که در کنار افزایش تولید، کیفیت را نیز بهبود بخشند.
کیفیت ایران خودرو بهتر از سایپا است
به نظر مي‌رسد ايران‌خودرو و سايپا در حالي با يكديگر رقابت مي‌كنند كه در مواردي كيفيت محصولات هر دوي اين خودروسازان زير سوال است. هرچند رئيس شوراي رقابت معتقد است كيفيت محصولات ايران خودرو بهتر از سايپا است. اين اظهار نظر پرسشي را در ذهن ايجاد مي‌كند كه چرا بعد از گذشت نيم‌قرن از صنعت خودرو‌سازي در ايران هنوز بايد بين دو خودروساز بزرگ كيفيت تنها يكي از آنها مورد قبول دانسته شود.
شیوا در پاسخ به این سوال که طبق ارزیابی شورای رقابت کیفیت کدام خودروها بالاتر است، اظهار کرد: طبق فرمول ما به نظر می‌رسد ایران‌خودرو به لحاظ کیفی نسبت به سایپا رشد بهتری داشته است.
رئيس شورای رقابت همچنین با اشاره به این‌که خودروی چینی در حال کسب سهم بیشتری از بازار خودروی کشور است، تصریح کرد: به همین دلیل باید خودروسازان داخلی کیفیت خود را افزایش داده و آپشن‌های بیشتری برای تولیدات خود در نظر بگیرند. چینی‌ها خودروهایی می‌سازند که مردم از لحاظ ظاهری به آنها علاقه‌مندند ولی کیفیت‌شان در حد کیفیت خودروی داخلی نیست. شیوا همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قرار است قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی نیز برعهده شورای رقابت قرار بگیرد، گفت: نه چنین موضوعي به صورت رقابتی تعیین می‌شود. وی همچنین درباره‌ تاثیر‌گذاری توافق هسته‌ای روی قیمت خودرو گفت: توافق هسته‌ای روی کل صنعت تاثیر خواهد گذاشت چرا که نقل و انتقالات پولی را آسان می‌کند و همچنین قطعه‌سازان کشور‌های خوب که به دلیل تحریم‌ها می‌ترسیدند به ایران قطعه بفروشند نیز با ایران ارتباط پیدا می‌کنند و خودروسازان بیشتری نیز از خارج با ایران قرار‌داد می‌بندند. رئيس شورای رقابت با تاکید بر این‌که مسئله رقابتی‌بودن بازار خودرو نیازی به رایزنی با مجلس ندارد، تصریح کرد: شورای رقابت این مسئله را از مجلس تقاضا کرده است و منتظر است که توضیحات لازم را مجلس به شورا ارائه دهد.شیوا همچنین تصریح کرد: در صورت ایجاد توافق پیش‌بینی ما این است که خودروسازان خارجی بیشتر با خودروسازان داخلی قرارداد ببندند که این امر باعث می‌شود بازار خودروی داخلی از حالت غیررقابتی به رقابتی تبدیل شود.  رئيس شورای رقابت همچنین درباره‌ تشکیل کمیته بانک و بیمه در شورای رقابت گفت: کارگروه بیمه برای رسیدگی به مسئله انحصار تشکیل شده و در آینده کارگروه بانک نیز شکل خواهد گرفت. وی همچنین درباره‌ پرونده 650 میلیون یورویی اظهار کرد: این پرونده در مرحله‌ کارشناسی است و پس از آن در صحن علنی شورای رقابت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا