تست و بررسی مینی کوپر S چهار در اتوماتیک مدل 2015

این خودرو، انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ای دارد، کمتر اثری از لغزش بدنه در آن احساس می‌شود و واکنش‌های آن یادآور شکنجه یک مار کبرا توسط یک «خدنگ» است. خدنگ‌ها با صورت و بدنی دراز، از خانواده گربه‌سانان محسوب می‌شوند که در مقابل سم مارها مصونیت دارند و در همین حال، در مبارزه با آنها چابکی زیادی از خود نشان می‌دهند.

تمام این شرایط، خوب هستند؛‌ ولی یک مشکل وجود دارد و آن این است که تمام زندگی صاحب مینی کوپر در پیست خلاصه نمی‌شود. البته در اینجا خودرویی از مینی را نیز بررسی کرده‌ایم که دینامیک رانندگی چندان مناسبی در استفاده‌های روزمره ندارد. به عنوان مثال، تنظیمات سیستم تعلیق را درنظر بگیرید که باعث می‌شود خودرو در پیچ‌ها با سرعت بیشتری عبور کند و واکنش‌های آن نسبت به ناهمواری‌های جاده‌های مختلف بزرگتر از حدّ معمول برای سرنشینان باشد. البته تایرهای سطح پایین پیرلی سینچراتو P7 ران-فلت با اندازه 205/40-18 چندان بی‌تأثیر نیستند؛ تایرهایی که بیشتر به این دلیل انتخاب شده‌اند تا نیاز به استفاده از تایر زاپاس نباشد. این موضوع باعث ایجاد شرایطی در رانندگی می‌شود که بیشتر حالت سخت و خشونت‌بار دارد و همین‌طور سطح قابل‌ملاحظه‌ای از نویز را وارد فضای کابین می‌کند.

خروجی موتور توربوشارژر ۲ لیتری چهار سیلندر قابل‌احترام است و هماهنگی مناسبی با گیربکس ۶ دنده اتوماتیک دارد. رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت در ۶/۲ ثانیه اتفاق می‌افتد. همچنین این خودرو مسیر یک‌چهارم مایل را در ۱۴/۸ ثانیه و با سرعت نهایی ۱۵۲/۸۹ کیلومتر بر ساعت می‌پیماید. البته چابکی و سرزندگی مینی چندان خارق‌العاده نیست، ولی وقتی از پدل‌شیفتر برای تعویض دنده استفاده می‌کند، اندکی هیجان در رانندگی احساس خواهید کرد. در همین حال، یک گیربکس دستی ۶ دنده نیز در دسترس قرار دارد که می‌تواند سطحی از درگیری مثبت راننده و یک حسّ مکانیکی خوب را ایجاد کند. با این حال، گیربکس اتوماتیک، کار خود را به مراتب سریعتر انجام می‌دهد.

شرایط مسابقه‌ای در داخل کابین بیشتر احساس می‌شود؛ حداقل این موضوع در مورد صندلی‌های آماده برای پیست و تکیه‌گاه‌های جانبی آنها صدق می‌کند. استفاده از این تکیه‌گاه‌ها، علی‌رغم چسبندگی جانبی 0.87g است که در تست لغزش در پیچ مشاهده شده است. ولی این موضوع نیز همانند دینامیک رانندگی مینی، شاید بیشتر از سطح مورد نیاز برای استفاده‌های روزمره باشد. صندلی‌ها اندکی بیش از حد، جمع‌و‌جور هستند؛‌ مخصوصاً اگر بخواهید یک مسافرت طولانی داشته باشید.

در مقابل، این چهار در هاچ‌بک مزیّتی در خود دارد که آن را تبدیل به یکی از کاربردی‌ترین مینی‌ها می‌کند. برخلاف مدل ۲ در هاردتاپ، فضای صندلی‌های عقب به اندازه‌ای است که می‌تواند دو شخص بزرگسال را در خود جای دهد. البته این فضا به اندازه مدلی مانند فولکس‌واگن GTI نیست، ولی همین موضوع باعث اضافه‌شدن یک عنصر کاربردی به این خودرو می‌شود.

مینی اخیراً در جهت کاربردی‌تر شدن فضای داخل کابین محصولاتش حرکت کرده است؛ سوئیچ‌های پنجره‌های خود را به یک نقطه منطقی‌تر منتقل کرده، صفحه‌ کوچک دایره‌وار در وسط داشبورد تبدیل به محلی برای سیستم راهبری، سیستم صوتی و دیگر کنترل‌های ثانویه شده است.

قیمت‌گذاری مینی از زمان احیای دوباره‌اش در سال ۲۰۰۲ همواره حالت «پرمیوم» داشته و این موضوع در مینی‌کوپر S هاردتاپ ۲۰۱۵ همچنان صدق می‌کند. مدل پایه با گیربکس دستی، قیمتی به اندازه ۲۵۹۵۰ دلار دارد و مدل پایه «اسپورت اتوماتیک» تست‌شده در اینجا به اندازه ۲۷ هزار و ۴۵۰ دلار است. در همین حال، استفاده از آپشن‌ها باعث شده که قیمت نهایی به ۳۵۹۰۰ دلار برسد. یکی از آپشن‌های خودروی تست که سیستم راهبری را در خود دارد، با هزینه ۴۵۰۰ دلار تهیه شده است.

در همین حال، گزینه‌ای مانند فولکس‌واگن GTI را نیز داریم که عملکرد موتور مناسب، چابکی قابل‌مقایسه و فضای بیشتری در داخل کابین خود دارد و برای استفاده‌های روزمره، خودروی به مراتب راحت‌تری است. ولی اگر هدف شما داشتن یک خودروی آماده برای مسابقه همراه با طراحی زیبا و منحصر به فرد و یک کاراکتر خاص است، مینی‌کوپر همیشه می‌تواند رضایت شما را تأمین کند.
مشخصات:

• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۴ در هاچ‌بک.

• قیمت مدل تست: ۳۵۹۰۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۲۷۴۵۰ دلار).

• نوع موتور: DOHC ۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، با توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی، بدنه و رویه آلومینیومی،انژکتور سوخت مستقیم.

• گنجایش: ۱۹۹۸ سی‌سی.

• قدرت: ۱۸۹ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.

• گشتاور: ۲۸۰/۶۵ نیوتن‌متر در ۱۲۵۰ دور در دقیقه.

• گیربکس: ۶ دنده اتوماتیک با حالت شیفت دستی.
ابعاد:

• فاصله محوری: ۲/۵۶۸ متر.

• طول ماشین: ۴/۰۱۳ متر.

• عرض: ۱/۷۲۷ متر.

• ارتفاع: ۱/۴۲۵ متر.

• وزن کلی: ۱۳۵۷ کیلوگرم.
تست‌های عملکرد:

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۲ ثانیه.

• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۶/۷ ثانیه.

• صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۳۸/۱ ثانیه.

• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۷ ثانیه.

• عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۴/۸ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۲/۵۹ کیلومتر بر ساعت.

• سرعت نهایی: تست نشده.

• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۰/۹۰۲ متر.

• چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 87g.
مصرف سوخت:

• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۹/۰۵ لیتر در شهر و ۷/۱۳ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

• مصرف سوخت در تست: ۹/۴۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا