بازار بلاتکلیف طلا +اینفوگرافی

سید علی خسروشاهی: بازار طلای جهانی از مدت‌ها پیش تحت تاثیر خبر افزایش نرخ بهره در آمریکا همواره در بیم و امید بوده و سرمایه‌گذاران از اتخاذ تصمیم برای سرمایه‌گذاری بلندمدت و حتی میان‌مدت در این بازار ناتوان بوده‌اند. بعد از بحران اقتصادی اروپا و ورشکستگی کشور یونان اتحادیه اروپا تلاش‌های زیادی برای ترمیم اقتصاد بحران‌زده کشورهای اروپایی انجام داد ولی در این بین موضوع بدهی‌های یونان به وام‌دهندگان بین‌المللی هنوز پابرجاست و حل نشده است. در صورتی که یونان نتواند بدهی خود را پرداخت کند به احتمال زیاد این کشور از منطقه پولی یورو خارج شده و به واحد پولی خود باز خواهد گشت که این مساله می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا داشته باشد.

به هر حال آنچه مشخص است بازار طلا تا مشخص نشدن نرخ بهره آمریکا و حل و فصل مشکلات کشور یونان نمی‌تواند محل امنی برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت باشد. البته در این بین عده‌ای از کارشناسان با توجه به اینکه فدرال‌رزرو افزایش نرخ بهره را به ماه‌های بعد موکول کرده، معتقد هستند با خروج یونان از منطقه پولی اروپا شاخص بورس‌های اروپایی با کاهش همراه خواهد شد که این مساله می‌تواند یک فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری در طلا باشد. با نگاهی به نوسانات بازار طلا ظرف یک ماه گذشته مشخص می‌شود طلای جهانی در محدوده 1170 الی 1230 دلار در حال نوسان است و هنوز سیگنال مشخصی در بازار مشاهده نمی‌شود.

به گزارش هفته نامه تجارت فردا، این بلاتکلیفی مختص به بازار جهانی نبوده و در بازار داخلی نیز فعالان بازار طلا از یک‌سو با مشخص نبودن روند قیمتی اونس جهانی و از سوی دیگر مشخص نبودن نتیجه مذاکرات هسته‌ای و تاثیر آن در نرخ ارز روبه‌رو هستند که این مساله باعث شده شاهد نوسانات اندک قیمت در بازار فیزیکی و بازار آتی باشیم.

برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگتر روی عکس کلیک کنید

برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگتر روی عکس کلیک کنید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا