اظهارات روحانی یعنی «لغو تحریم ها»

خبرگزاری AP گزارش داد؛ براساس قانون آمریکا هفت کشور در حال مذاکره در وین می بایست پیش از پایان روز پنجشنبه در واشنگتن به موافقتنامه دست یابند تا فرصت 30 روزه کنگره برای بررسی موافقتنامه هسته ای ایران به 60 روز افزایش پیدا نکند. در این مدت همچنین باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نمی تواند تحریم ها علیه ایران را لغو کند.

دوره زمانی تمدید شده مهم است زیرا ایران خواستار کاهش فوری تحریم های اقتصادی علیه این کشور است. قدرت های جهان در صورت طولانی تر شدن زمان مذاکرات نمی توانند به وعده هایشان عمل کنند و مجبور خواهند بود منتظر بمانند تا ایرانی ها غنی سازی اورانیوم خود را کاهش دهند و دیگر بخش های برنامه هسته ای خود را متوقف کنند.

تعویق دوباره می تواند نشانه ای از این باشد که آمریکا ، ایران و دیگر قدرت های مذاکره کننده مذاکرات کنونی در پایتخت اتریش را تا ماه سپتامبر کش خواهند داد یعنی زمانی که زمان بررسی موافقتنامه با ایران مجددا 30 روز خواهد شد.

کری در مصاحبه با خبرنگاران گفت :« ما برای دستیابی به موافقتنامه عجله نخواهیم کرد. هنوز مسائل دشواری وجود دارد که باید حل شود. این مذاکرات نامحدود نخواهد بود و اگر تصمیمات سخت گرفته نشود آماده است تا به این روند پایان دهد.»

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در صفحه توییتر خود نوشت :« ما با جدیت در تلاش هستیم اما برای به نتیجه رسیدن عجله نخواهیم کرد.»

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز گفت تا صبح روز جمعه در پایتخت اتریش خواهد ماند.

وی افزود پیشرفت خوبی حاصل شده است اما هنوز کارهایی وجود دارد که باید انجام شود.

دور کنونی مذاکرات از زمان آغاز یعنی از 27 ژوئن ، دو مرتبه تمدید شده است. ایران و قدرت های جهان ابتدا قرار بود تا 30 ژوئن به موافقتنامه ای نهایی دست یابند اما این ضرب الاجل محقق نشد و دو طرف هفتم ژوئیه را به عنوان ضرب الاجل تعیین کردند و سپس مذاکرات تا روز جمعه ادامه یافت.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در نشستی اقتصادی در روسیه گفت کشورش در حال آماده کردن خود برای دوره پس از تحریم هاست. این اظهارات روحانی نشان می دهد موافقتنامه به منظور محدود شدن برنامه هسته ای ایران در ازای لغو تحریم های اقتصادی این کشور نزدیک است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا