فید

پژو و رنو در میان برندگان گشایش بازار ایران

در حالیکه غول‌های نفتی و گازی مانند بی‌پی، رویال داچ شل و توتال، سرگرم بررسی راه‌های سرمایه‌گذاری‌ در ایران بوده اند، دسترسی به جمعیت 80 میلیون نفری این کشور برای شرکت‌های فروشنده کالاهای مصرفی از غذا و سیگار گرفته تا خودرو و لوازم لوکس فرصت خوبی فراهم خواهد شد.

به گفته سرمایه‌گذاران و تحلیلگران، برندگان احتمالی توافق روز سه‌شنبه شرکت‌هایی شامل دانون، نستله، پژو و گروه ایرباس و همچنین شرکت LVMH و شرکت آمریکن توباکو (BAT) هستند.

رامین ربیعی، مدیرکل شرکت سرمایه‌گذاری تورکوییز پارتنرز به بلومبرگ گفت: شرکت‌هایی که از برداشته شدن تحریمها فورا سود خواهند برد آن دسته از شرکت‌هایی هستند که پیش از این در ایران حضور داشتند اما در نتیجه تحریم‌ها ناچار به خروج از این بازار شدند.

وی در ادامه کوکاکولا و پپسی را به فهرست شرکت‌هایی اضافه کرد که از باز شدن بازار ایران احتمالا سود خواهند برد.

به گفته راس دنتون از شرکت حقوقی بیکر اند مک کنزی، ممکن است شش ماه طول بکشد تا بازار ایران مجددا قابل دسترس‌ شود. با این همه در شرایطی که شرکت‌ها با رشد ضعیف در اروپا دسته و پنجه نرم می‌کنند ارزش صبر کردن را خواهد داشت.

جین دن، مدیر تحقیقات در شرکت اشمور معتقد است با در نظر گرفتن اینکه 120 میلیارد دلار درآمدهای نفتی بلوکه شده به خزانه‌های دولت باز خواهند گشت و در هزینه‌های مصرفی وارد می‌شوند، شرکت‌های اروپایی در بهترین موقعیت ممکن برای سود بردن قرار دارند.

به گفته وی، نزدیکی جغرافیایی اروپا به ایران به خصوص برای محصولات فله‌ای مانند مواد غذایی مزیت خاصی دارد. ایران سابق بر این واردکننده بسیار بزرگ پنیر فتا از شمال اروپا بود از این رو کاملا به نفع محصولات لبنی خواهد بود.

طبق گزارش یورو مانیتور، ارزش بازار لبنیات ایران 2.1 میلیارد دلار در سال 2010 بود و پیش‌بینی می‌شود ارزش آن تا سال 2020 به 18 میلیارد دلار صعود کند.

تجارت با ایران همچنین به تولیدکنندگان لبنی که از ممنوعیت محصولات غذایی غربی از جانب روسیه لطمه دیده‌اند، کمک خواهد کرد.

به گفته لیون وندس بوس، تحلیلگر یورو مانیتور شرکت‌های زیادی در گذشته تولیدشان را برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد بازار روسیه افزایش دادند، اما اکنون برای خود خریداری نمی‌بینند.

انتظار می‌رود شرکتهای فرانسوی هم از پایان تحریمهای ایران نفع ببرند. به گفته محمد الحاج، استراتژیست امور خاورمیانه و شمال آفریقا در شرکت ای اف جی- هرمس امارات، خودروسازان فرانسوی رنو و پژو فعالیت‌های بزرگی در ایران داشتند که اکنون متوقف شده‌اند، اما احتمالا از سرگرفته خواهد شد. ایران پیش از آغاز تحریم‌ها دومین بازار بزرگ پژو بود.

همچنین شرکت سازنده هواپیمای ایرباس به همراه رقیب آمریکایی خود بوئینگ در موقعیت خوبی برای سود بردن از گشایش بازار ایران قرار دارد زیرا این کشور به دلیل سال‌ها تحریم، ناوگان هواپیمایی فرسوده‌ای دارد که نیازمند نوسازی است.

شرکت‌های لوکس فرانسوی و ایتالیایی هم امیدوارند سود ببرند با این همه به دلیل مقررات تبلیغاتی سخت گیرانه در ایران، احتمالا تلاش خواهند کرد گردشگران ایرانی را به فروشگاههایشان در کشورهای خلیج‌فارس یا اروپا جلب کنند.

به گفته ماریو اورتلی، تحلیلگر موسسه سنفورد سی برن اشتاین در لندن، بخش جالب این بازار این است که ایرانی‌ها به راحتی می‌توانند به خارج سفر کنند و تمایل به مسافرت‌های خارجی رشد قابل توجهی خواهد داشت.

به گفته وی، شرکت‌هایی که ممکن است از گشوده شدن بازار ایران سود ببرند شامل لوئیس ویتون، هرمس و پرادا و همچنین برندهای گوتی کرین، بوتگا ونتا و ایو سن لوران هستند.

در بخش بازار مصرفی شرکت‌های دخانیات هم به جمعیت ایران چشم دوخته‌ا‌ند که بر پایه گزارش BAT، سالانه حدود 52.6 میلیارد سیگار دود می‌کنند.

کنت شیا، تحلیلگر بلومبرگ اینتلیجنس پیش بینی می‌کند شرکت‌هایی مانند فیلیپ موریس اینترنشنال، دخانیات ژاپن، BAT و امپریال آماده بردن بیشترین سود از این بازار خواهند بود.

با وجود جذابیت ایران همچنان سوال‌هایی درباره ثبات توافق هسته‌ای و سیاست‌های دولت در قبال شرکت‌های غربی وجود دارد. همچنین توافق هسته‌ای باید از سوی کنگره آمریکا تصویب شود.

شرکت نفتی بی‌پی، شل و توتال اعلام کردند مایل به سرمایه‌گذاری هستند اما می‌خواهند پیش از اینکه به این کشور بازگردند نسبت به بهبود شرایط قراردادهایی که به شرکت‌های نفتی خارجی در اوایل دهه 2000 پیشنهاد شده بود، اطمینان حاصل کنند.

همچنین شرکت‌های آمریکایی باید مطمئن شوند که تجارت با ایران آنها را در صورت تنش‌های سیاسی احتمالی آینده متحمل ضرر و زیان نمی‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا