کمالوندی: در تعیین بازرسان مراقبت می‌کنیم

بهروز کمالوندی در گفت‌وگویی با اشاره به برخی اظهارات از سوی مقامات آمریکایی که مدعی شده‌اند با کسب اطلاعات از رژیم بازرسی‌های آژانس در سال‌های اجرای “برجام” توانایی‌های خود را بهبود می‌بخشند، خاطرنشان کرد: ایران در گذشته در مورد بازرسان همواره مراقب بوده است و از این پس دقت و مراقبت خود را چه در نحوه بازرسی‌ها و چه در نحوه تعیین بازرسان و عملکردشان مضاعف می‌کند.

اخیرا جاش ارنست، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید مدعی شده بود که مقامات نظامی آمریکا یا رژیم صهیونیستی با کسب اطلاعات از رژیم بازرسی‌های آژانس در سال‌های اجرای برجام توانایی‌های خود را بهبود می‌بخشد. این در حالی است که ایران همواره نسبت به تعیین بازرسان و انتخاب آن‌ها دقت نظر جدی داشته است و سخت‌گیرانه با این موضوع برخورد کرده است. علاوه بر این براساس قوانین آژانس، کشورهای پذیرنده بازرسان آژانس این حق را دارند که بازرسان آژانس را انتخاب کنند. هم‌چنین کشورهای پذیرنده می‌توانند بازرسان آژانس را از کشورهایی که با آن‌ها تعامل سیاسی ندارند نپذیرند. در عین حال بازرسی‌های آژانس در چارچوب‌های مشخص و تعیین شده صورت می‌گیرد و به هیچ وجه امکان سوءاستفاده از آن وجود ندارد. با این حال موضوع درز اطلاعات کشورهای عضو آژانس همواره در سال‌های گذشته یکی از دغدغه‌های مهم جمهوری اسلامی ایران بوده است، به نحوی که کشورهای در حال توسعه و عضو جنبش غیرمتعهدها در این نهاد تخصصی بین‌المللی نیز نسبت به این موضوع در بیانیه‌های مختلف اعتراض کرده و خواستار دقت عمل مقامات آژانس شده‌اند.

رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس روز جمعه دوم مرداد در نامه‌ای به مدیرکل آژانس نسبت به اظهارات غیرمسوولانه سخنگوی کاخ سفید اعتراض کرد و درباره سوءاستفاده احتمالی یا درز اطلاعات از آژانس به بیرون هشدار داد.

وی در این نامه اعلام کرد: این‌گونه اظهارات و بیانیه‌ها نقض تعهدات عام الشمول دولت‌ها در عدم تهدید یا استفاده از زور طبق منشور ملل متحد است و در زمانی که برجام به تازگی نهایی شده است چنین اظهاراتی به شدت اصول اساسی لازمه اجرای برجام را که قرار است به‌زودی اجرای آن آغاز شود تحت الشعاع قرار می‌دهد.

هم‌چنین نجفی اعلام کرده است که این اظهارات نقش آژانس را در برجام به مخاطره می‌اندازد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا