داستان امیرکبیر بازیچه نیست!

این کارگردان حدود یک ماهی است که تمرین نمایش خود را با نام «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار از زندگی و قتل میرزاتقی‌خان فراهانی» با حضور بازیگرانی همچون مهدی سلطانی‌، سیامک صفری‌ و مریم سعادت‌ آغاز کرده است، اما می‌گوید به دلیل نارضایتی از شرایط موجود احتمالا کار را متوقف خواهم کرد.

او در این‌باره با اشاره به دیداری که با علی مرادخانی (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)،‌ مرتضی کاظمی ‌(معاون هنری سابق) و بهرام جمالی (مدیرعامل بنیاد رودکی) در ابتدای امسال داشته است‌ به خبرنگار ایسنا گفت: پیش از این در دیداری که با دوستان برای دعوت از بنده به منظور اجرای یک نمایش در تالار وحدت صورت گرفت، مبلغی را برای شروع کار توافق کردیم تا در چهار قسط پرداخت شود، اما با وجود اینکه بازیگران انتخاب شدند و حدود یک ماهی است که تمرینات را شروع کرده‌ایم متاسفانه مبلغی که باید در همان ابتدای کار داده می شد، پرداخت نشده و مرتب امروز و فردا کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مدتی قبل هم در گفت‌وگو با مهدی شفیعی، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی، از این وضعیت ابراز نارضایتی کرده بود‌، ادامه داد: قرار بود‌ در یکی از قسط ها مبلغ 100 میلیون تومان پرداخت شود، اما پس از کش وقوس‌های فراوان و تاخیر زیاد متوجه شدم که یک چک 50 میلیون تومانی به مدیرتولید من داده‌اند که همین اتفاق باعث شد تصمیم بگیرم شاید کار را متوقف کنم، چون حتی 100میلیون تومان هم برای گروهی که عوامل زیاد دارد و فقط 35‌، 36 نفر بازیگر در آن حضور دارند‌، رقم چشمگیری نیست.

کارگردان نمایش «شکار روباه» با ابراز تاسف از اینکه علاوه بر سالن اجرا باید برای استفاده از محل تمرین تالار وحدت، به عنوان مکانی که سال‌ها قبل از سود فروش بلیت نمایش «رومئو و ژولیت» ساخته شده است‌ پول بپردازد اظهار کرد: از شرایط فعلی به شدت ناراضی هستم و نمی‌توانم کار کنم.اصلا طوری برخورد می‌کنند که انگار می‌خواهند به من صدقه بدهند. متاسفانه هیچ وقت نشده من روی صندلی بنشینم و فقط کارگردانی کنم و تمرکزم روی کارگردانی و خلاقیت صحنه‌ای باشد. مدام جنگ اعصاب دارم با این آقایانی که دیگر مرا از انرژی تهی کرده‌اند.

علی رفیعی گفت: در این اوضاع نمی‌دانم آیا می‌توانم این تعداد بازیگر را در صحنه اداره کنم، طراحی صحنه و لباس را کنترل کنم‌، کارگردانی کنم یا اینکه به مسائل پیرامونی نمایش بپردازم و متاسفانه همه این ها در حالی است که آقایان در اتاق‌های خود نشسته‌اند و تصمیمات غیر حرفه‌ای می‌گیرند.

کارگردان نمایش‌های «شازده احتجاب» و «یرما» در پایان با تاکید براینکه هیچ گاه نمی‌خواسته این نمایش و تمرین آن متوقف شود‌، بیان کرد: نمایش «خاطرات و کابوس‌های یک جامه دار از زندگی و قتل میرزاتقی‌خان فراهانی» یک پروژه ملی است. داستان امیر کبیر بازیچه نیست و من سال‌ها روی متن و طراحی آن کار کرده‌ام و برای جزئیات لباس‌ها و انتخاب بازیگران آن وقت گذاشته و فکر کرده‌ام که در نهایت بهترین بازیگرانی را که می‌شد انتخاب کردم، اما با این روند آن‌ها را از دست خواهم داد و همه این‌ها شرایط مرا به این سمت می‌برد که بگویم دوستان بنیاد رودکی اصلا تئاتر نمی‌خواهند.

خبرنگار ایسنا پیگیر تماس با مسوولان بنیاد رودکی پیرامون موارد مطرح شده است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا