صعود دلار از کف قیمت به قله 3370 تومان

در حالی که دلار یک روز پیش از حصول توافق هسته ای 3220 تومان بود هم اکنون با گذشت 10 روز قیمت این ارز در بازار به 3370 تومان رسیده که نشان دهنده افزایش 140 تومانی این ارز است. علاوه بر این نکته ای که باید به ـن توجه کرد این است که دلار در 40 روز گذشته نتوانسته از رکورد 3220 تومان پایین تر بیاید و هم زمان با حصول توافق هسته ای از کف قیمتی مذاکرات به سمت 3370 تومان حرکت کرده است.

این در حالی است که از 8 آبان تا کنون قیمت کف قیمتی دلار مربوط به تاریخ 22 تیرماه که همان روز قبل از حصول توافق نهایی است که به اعتقاد کارشناسان این اتفاق در پی امیدواری به آینده مذاکرات هسته ای صورت گرفته است. اما پس از توافق نهایی بازار ارز به این اتفاق مهم واکنش منفی نشان داده و قیمت امروز دلار در بالاترین سطح از 26 فروردین سال 1394 قرار گرفته است.

اما افزایش قیمت ارز از زمان حصول توافق نهایی هسته ای میان ایران و گروه 1+5 دلایل متعددی را به همراه دارد. یکی از دلایل اصلی این بر هم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا است. در همین رابطه در روزهای اخیر عرضه ارز در بازار کاهش یافته است و این موضوع تعادل در بازار را از بین بر ده است. دلیل اصلی این موضوع نیز صدور دستور حکم پلمپ صرافی ها از سوی بانک مرکزی به اداره اماکنا ست و این موضوع باعث شده تا برخی صرافی ها اقدام به عرضه ارز نکنند.

یکی دیگر از دلایل دیگر افزایش قیمت دلار در 41 روز گذشته افزایش قیمت درهم امارات بوده است. به طوری که قیمت درهم از حدود 910 تومان به 921 تومان رسیده و این موضوع تاثیر قابل توجهی بر بازار ارز داخل کشور داشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا