کاهش فروش موبایل در ایران

به گزارش خبرنگار موبنا، همزمان با کاهش واردات به دلیل نظارت و تشدید برخوردها از ماه های گذشته تا کنون میزان عرضه و تقاضا برای این کالای ارتباطی به طور چشمگیری کاهش یافت.
از سوی دیگر رکود این بازار به دلیل نبود تقاضا در بازار این کالا باعث شد تا فروش انواع گوشی های هوشند مخصوصا گوشی های بالای 500 هزار تومانی به طور چشمگیری کاهش یافت.
کاهش فروش گوشی های موبایل در ایران در حالی است که بر اساس اطلاعات منتشر شده JFK، در طول سه ماهه دوم سال جاری بیش از 302 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به فروش رسید که در مقایسه با 288/3 میلیون دستگاه گوشی فروخته شده در مدت مشابه سال ۲۰۱۴ نشان از افزایشی ۵ درصدی دارد.
درآمد حاصل از فروش گوشی‌های هوشمند در فصل دوم ۲۰۱۵ بیش از 92/4 میلیارد دلار برآورد شده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته با ۸۶ میلیارد دلار ۷ درصد رشد داشته است.
در این مدت بازار آمریکای شمالی با رشد ۱۰ درصدی همراه بود و 44/4 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به فروش رسید.
همچنین درآمد حاصل از فروش نیز با رشد ۱۹ درصدی همراه شده است که دلیل آن افزایش درآمد از 15/4 میلیارد دلار به 188/2 میلیارد دلار در فصل دوم سال جاری برآورد شده است. در اروپا نیز نرخ رشد ۳ درصد در مجموع میزان فروش برآورد شده و تعداد گوشی‌های به فروش رفته از 14/7میلیون به 15/2 میلیون دستگاه افزایش یافته است.
نکته جالب توجه در خصوص اروپا، کاهش درآمد کل فروش از 3/7 میلیارد دلار به 2/3 میلیارد دلار است که نشان از افزایش علاقه کاربران به خرید گوشی‌های ارزان قیمت دارد.
اما وضعیت بازار چین در مقایسه با اروپا برعکس است، چراکه در این کشور با وجود کاهش 10 درصدی تعداد گوشی‌های هوشمند به فروش رفته، درآمد حاصل با افزایش ۱۷ درصدی به 26/8 میلیارد دلار رسیده است. بازار چین در فصل دوم سال جاری نیز شاهد فروش 88/7 میلیون دستگاه گوشی هوشمند بوده است.
بازار چین از نظر فروش گوشی‌های هوشمند با قابلیت پشتیبانی از شبکه‌های LTE در صدر قرار گرفته ‌‌است. گزارش‌ها حاکی است که گوشی‌های LTE بیش از ۵۸ درصد از کل فروش گوشی‌های هوشمند را به خود اختصاص داده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی ۱۲۹ درصدی دارد. در فصل دوم ۲۰۱۴ تنها ۲۶ درصد از گوشی‌های به فروش رفته از شبکه‌های LTE پشتیبانی می‌کرد.
در کشور چین ۶۳ درصد از گوشی‌های هوشمند فروخته شده در فصل دوم ۲۰۱۵ دارای سایز صفحه‌ نمایش بیش از ۵ اینچ بوده‌اند. در کل بیش از ۴۸ درصد از گوشی‌های هوشمند به فروش رفته با صفحه‌ نمایش ۵ اینچ یا بزرگ‌تر عرضه می‌شوند.
در همین حال و در مقایسه با فصل پیش از آن و مدت مشابه سال گذشته به ترتیب شاهد افزایش ۵ و ۱۷ درصد در فروش گوشی‌های هوشمند با سایز بالای ۵ اینچ هستیم.موسسه تحقیقاتی JFK بازار هندوستان را دلیل اصلی افزایش فروش گوشی‌های هوشمند می‌داند.
براساس اطلاعات ارایه شده ضریب پایین نفوذ گوشی‌‌های هوشمند در این کشور در کنار رقابت کمپانی‌ها که نتیجه‌ آن کاهش قیمت است، منجر به تبدیل شدن هندوستان به بازار ایده‌ال به منظور فروش گوشی شده است. در همین راستا تولیدکنندگان به منظور دست یافتن به سهم بیشتر از این بازار اقدام به عرضه‌ گوشی‌های هوشمند با قیمت پایین‌تر خواهند کرد. هر چند در نیمه‌ اول سال شاهد رشد فروش در مناطقی نظیر چین، آمریکا و اروپا بودیم، اما در ادامه‌ سال این روند در سایر بازارها نیز ادامه خواهد یافت.
در جریان سه ماهه‌ ۲۰۱۵ متوسط قیمت گوشی‌های هوشمند در آمریکا با کاهشی یک درصدی در مقایسه با سه ماهه‌ اول همراه شده است، هرچند با نگاهی به سه ماهه‌ دوم ۲۰۱۴ شاهد رشدی ۳ درصدی هستیم.
129/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا