کنسرت شهرام ناظری هم لغو شد

همچنین کنسرت شهرام ناظري که قرار بود 27شهريور ماه در شهر تبريز اجرا شود بنا به دلايلي نامعلوم برگزار نخواهد شد. لغو کنسرت‌ها در نقاط مختلف کشور در یک سال اخیر بحث برانگیز شده است. با لغو کنسرت همای، وحید تاج و چند خواننده دیگر موضوع بیش از پیش رسانه‌ای شد و حتی وزیر ارشاد نیز به ماجرا واکنش نشان داد. در حالی که مسئولان وزارت ارشاد عنوان می‌کردند نیروی انتظامی نمی‌تواند کنسرت‌ها را لغو کند، مقامات پلیس نیز با اتکا به اینکه برگزاری کنسرت باید از اماکن مجوز داشته باشد، اعلام کردند در این زمینه به وظیفه خود عمل می‌کنند. گذشته از این اختلافات، لغو شدن  چند کنسرت در شهرهای مختلف کشور، اعتراضات هنرمندان را به دنبال داشته است. آنها عنوان می‌کنند که امیدوار بودند با روی کار آمدن دولت یازدهم این محدودیت‌ها کمتر شود. این در حالی است که بسیاری از کنسرت‌هایی که لغو می‌شود مجوز دارند و این بیش از هر چیز دیگر اعتراض هنرمندان را به دنبال داشته است.
لغو یک کنسرت سنتی در تهران
لغو کنسرت‌ها سنتی و پاپ نمی‌شناسد اما همواره عنوان می‌شود که محدودیت ها درباره کنسرت های پاپ بیشتر است. با این وجود، روز گذشته این، یک هنرمند سنتی بود که طعم محرومیت را چشید. ایسنا نوشت: کنسرت علی‌اکبر مرادی – نوازنده پیشکسوت تنبور – به‌دلیل صادر نشدن مجوز از سوی اداره اماکن نیروی انتظامی لغو شد. مسئول بخش موسیقی فرهنگسرای ارسباران در این‌باره توضیح داد: چندی پیش، طی تماس تلفنی با استاد علی‌اکبر مرادی، به درخواست من، ایشان برگزاری کنسرت تکنوازی تنبور به مدت یک شب در فرهنگسرای ارسباران را پذیرفت و به‌علت حضور در یک جشنواره موسیقی مقامی در خارج از کشور در مهرماه امسال، 26 شهریورماه را برای برگزاری این برنامه انتخاب کردیم. شهرام صارمی ادامه داد: سال گذشته نیز در تاریخ 21 مهرماه چنین کنسرتی را البته با همراهی تنبک پژمان حدادی برگزار کردیم که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. پس از تشکیل پرونده در اداره ارشاد استان تهران، طی شدن مراحل مقدماتی کار، گرفتن استعلام از حراست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و ارجاع نامه به اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی (پلیس امنیت تهران بزرگ) پس از هفت بار مراجعه به این اداره، متأسفانه موفق به دریافت مجوز از اداره اماکن نشدیم و دلیل این موضوع هم به ما اعلام نشد.این نوازنده کمانچه اظهار کرد: با مطلع شدن خانه موسیقی از این موضوع، مکاتبه‌ای از سوی رئیس خانه موسیقی با فرماندهی پلیس امنیت تهران بزرگ مبنی بر مساعدت، با هدف برگزار شدن این کنسرت صورت گرفت، ولی باز هم تأثیری نداشت. در نهایت، من مجبور شدم از برگزاری کنسرت منصرف شوم و آن را لغو کردم. او درباره‌ دلیل ارجاع پرونده‌های کنسرت به اداره اماکن، گفت: به‌جز سالن‌هایی که تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کنند (تالار وحدت، سالن رودکی، فرهنگسرای نیاوران و مجموعه آزادی)، دیگر سالن‌ها مجبورند از اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی برای اجرای کنسرت مجوز بگیرند، هرچند به نظر من، این کار، بسیار غیرضروری است. وی  بیان کرد: اداره اماکن در صورت صدور مجوز، مبلغی را دریافت می‌کند که دست کم یک میلیون تومان است. در حالی که براساس قانون، سالن‌های با ظرفیت کمتر از 500 نفر، از دریافت مجوز اداره نظارت بر اماکن معاف هستند، اما به‌دلیل نامعلومی هیچ‌کدام از این موارد رعایت نمی‌شود. مدیر بخش موسیقی فرهنگسرای ارسباران در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که مرجع رسیدگی و بررسی صلاحیت‌های فردی و نداشتن سوءپیشینه اعضای گروه‌های موسیقی کجاست؟ توضیح داد: اطلاع خاصی ندارم که مرجع قطعی تصمیم‌گیری کدام است و این ارجاعات به چه دلیل صورت می‌گیرد. فقط این نکته را اعلام می‌کنم که این‌گونه ارجاعات به‌جز پیچ و خم اداری و تحمیل فشار مالی به گروه‌های موسیقی و طبیعتا انصراف آن‌ها از اجرا، حاصل دیگری ندارد. علی‌اکبر مرادی نیز در واکنش به صادر نشدن مجوز از سوی اداره اماکن برای برگزاری کنسرت، گفت: من فقط می‌توانم متأسف باشم. تمام اهالی هنر آگاه‌ هستند که من هرگز اهل حاشیه در هنر نبوده‌ام و نیستم. همواره به‌خاطر عشقی که به فرهنگ و هنر سرزمینم داشته و دارم، کوشش کرده‌ام تا کارم را در حد توان درست انجام دهم.این تنبورنواز پیشکسوت اظهار کرد: آثار گذشته من، در زمینه موسیقی تنبور گواه این مدعاست. او افزود: تنها پرسشی که برای من بی‌جواب می‌ماند، این است که اگر اداره اماکن نیروی انتظامی مسئول و متولی هنر در کشور ما است، پس وزارت ارشاد چه وظیفه‌ای دارد؟
لغو یک کنسرت پاپ در کرمان
همچنین روز گذشته اعلام شد؛ کنسرت رضا صادقی در شهر کرمان که قرار بود در روز ۲۱ شهریور در مجموعه گردشگری پدیده کویر برگزار شود، لغو شده است. رضا صادقی با اعلام خبر لغو کنسرت کرمان، در صفحه شخصی‌اش نوشته است: «متاسفانه به دلایل همیشه مجهول، کنسرت کرمان کنسل شد. خیلی مشتاق بودم برای دیدن تک تک یارانم اما حیف… شاید بعد از مرگ که لقب‌های متفاوت به آدم وصل می‌شه، رازهای سر به مهر هم فاش بشه. به هر روی از تمام جانانم عذرخواهی می‌کنم.» بر اساس این گزارش، قرار است کنسرت رضا صادقی در روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ شهریور در تالار حافظ شهر شیراز برگزار شود.
تبريز ديگر مرا نخواهد ديد
همچنین كنسرت شهرام ناظری که قرار بود 27شهریور تا به مناسبت روز شعر و ادب پارسي و بزرگداشت شهريار در تبریز باشد لغو شد. تاكنون هيچ يك از مقامات مسئول این شهر نسبت به دليل لغو كنسرت شواليه موسيقي ايران اعلام‌نظر نكرده‌اند. برخي محافل محلي از قول استاد ناظري نقل مي‌كنند كه وي به خاطر لغو بدون دليل كنسرت خود بسيار ناراحت بوده و گفته كه تبريز ديگر روي وي را نخواهد ديد. يادآور مي‌شود، لغو كنسرت استاد شهرام ناظري درحالي كه اتفاق مي‌افتد كه چندي پيش استاندار آذربايجان شرقي ضمن حمايت از برپايي كنسرت‌هاي موسيقي گفته بود: هر كنسرتي كه در تهران برگزار مي‌شود، دليل ندارد در تبريز برگزار نشود و ما از هرگونه اعمال نظر شخصي جلوگيري مي‌كنيم. شهرام ناظري دوم مهر ماه به همراه پسرش حافظ ناظري كنسرت «ناگفته» را در تالار وزارت كشور برگزار خواهند كرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا