یک روز پس از استعفای مارتین وینترکورن، مدیرعامل فولکس واگن یکی از اعضای هیات نظارت این گروه خودروسازی اعلام کرد انتظار دارد مدیران بیشتری در پی این رسوایی استعفا کنند.
هیات نظارت فولکس واگن ممکن است بزودی استعفاهای جدید و همچنین یک مدیرعامل جدید برای این شرکت را اعلام کند.
سازمان حفظ محیط زیست آمریکا هفته گذشته فاش کرد نرم افزاری که در مدلهای دیزلی 2009 تا 2015 خودروهای فولکس واگن بکار رفته است، در زمان انجام تستهای آلایندگی موتورهای آنها را دارای آلایندگی کمتر از سطح واقعی نشان میدهد.
این سازمان فولکس واگن را متهم کرد این نرم افزار را در 482 هزار دستگاه خودروی به فروش رفته در آمریکا نصب کرده است. اندکی بعد فولکس واگن اقرار کرد این نرم افزار در 11 میلیون دستگاه خودروی دیزلی در جهان وجود دارد و برای پوشش هزینههای مربوط به این رسوایی، 6.5 میلیارد یورو (7.2 میلیارد دلار) اختصاص داد.
الکساندر دوبرینت، وزیر حمل و نقل آلمان اظهار کرد فولکس واگن به مقامات گفته است خودروهای مورد بحث شامل خودروی دارای موتورهای دیزلی 1.6 و دو لیتری فولکس واگن در اروپا هستند.
با این همه وی خاطرنشان کرد هنوز مشخص نیست چه تعداد از 11 میلیون خودرو در اروپا هستند.
مقامات دولتی برای روشن شدن تعداد دقیق خودروها با فولکس واگن کار میکنند.
هنوز معلوم نیست این رسوایی بر برندهای دیگر گروه خودروسازی فولکس واگن که مجموعا 12 برند و شامل سیت، آئودی، اسکودا و پورشه هستند چه تاثیری خواهد داشت. همچنین مشخص نیست این نرم افزار به فولکس واگن برای تقلب در تستهای آلایندگی خارج از آمریکا هم کمک کرده است یا خیر.
وزیر حمل و نقل آلمان کمیسیون ویژهای را مامور تحقیقات درباره این رسوایی کرده است. در همین حال مقامات حمل و نقل سرگرم بررسی تستهای جادهای روی مدلهای فولکس واگن و سایر خودروسازان اعم از آلمانی و خارجی هستند.
در کشور همسایه فرانسه سگولن رویال، وزیر محیط زیست در پی رسوایی تقلب فولکس واگن، تست راندم از حدود 100 خودروی فرانسوی را اعلام کرد تا مطمئن شود موتورهای آنها مطابق با استانداردهای آلایندگی کار میکنند.
و کمیسیون اروپا از مقامات ملی خواست به منظور اطمینان از رعایت شدن استانداردهای آلایندگی در این منطقه، خودروهای فروخته شده در اروپا را بررسی کنند.
دادستانهای کل 27 ایالت آمریکا و واشنگتن دی سی اعلام کردند به طور مشترک به تحقیق از فولکس واگن خواهند پرداخت و احضاریه را برای این شرکت ارسال میکنند.
اولاف لایز، وزیر اقتصاد و حمل و نقل ایالت ساکسونی سفلی که خانه فولکس واگن است اظهار کرد تحقیقات درباره این رسوایی تازه شروع شده است.
بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، وینترکورن روز چهارشنبه اعلام کرد مسئولیت این رسوایی را برعهده میگیرد اما تاکید کرد شخصا کار خلافی انجام نداده است.
فولکس واگن یک شکایت در آلمان تنظیم کرده تا عاملان اقدام غیرقانونی مربوط به این رسوایی را شناسایی کند.
شرکتهای خودروسازی دیگر با وجود اینکه ادعایی مبنی بر تقلب در تست آلایندگی آنها منتشر نشده است، شاهد افت ارزش سهامشان بوده اند.
ارزش سهام ب ام و پس از اینکه تستهای جاده ای شورای بین المللی حمل و نقل پاک نشان داد حد آلایندگی مدل ب ام و ایکس 3 یازده برابر سطح مجاز اروپایی است، 5.2 درصد سقوط کرد و به 75.68 یورو رسید.
در همین حال فولکس واگن که شهرتش در پی این رسوایی به خطر افتاده، در جست و جوی یک مدیرعامل جدید است. گفته میشود ماتیاس مولر 62 ساله که رییس برند پورشه این گروه خودروسازی است، کاندیدای محبوب برای بدست گرفتن این سمت است.
با وجود اینکه فشار بر ارزش سهام این شرکت کاسته شده است اما فولکس واگن با کوهی از مشکلات از شکایتهای گروهی گرفته تا اصلاح نرم افزار عامل این رسوایی در 11 میلیون خودروی فروخته شده در سطح جهانی روبروست.
در آلمان گمانه زنیها به کاندیداهای احتمالی در 12 برند گروه فولکس واگن متمرکز شده است. سایر کاندیداها بجز مولر شامل روپرت استدلر، رییس آئودی، هربرت دیس مدیر جدیدی که پیش از این در ب ام و کار میکرد و در ژوییه مدیر برند فولکس واگن شده بود و آندریاس رنچلر، مدیر جدیدی که از دایملر آمده است، هستند.
با این همه ناظران صنعت معتقدند شاید برای فولکس واگن بهتر باشد مدیری خارج از شرکت انتخاب کند زیرا صلاحیت کاندیداهای داخلی با این حقیقت که در زمان رسوایی در راس کار بودهاند به خطر بیافتد.