جزیيات دلخراش از شناسایی جان‌ باختگان منا

صالح اطهري‌فرد، سرپرست کاروان قرآني اعزامي به حج تمتع،درباره آخرين جست‌‌و‌جو‌ها براي مشخص شدن وضعيت اعضاي مفقود کاروان قرآني اظهار کرد: از صبح امروز به همراه مسئولان بعثه و مديران کاروان‌ها براي شناسايي قربانيان ايراني حادثه منا به سمت سردخانه‌هاي نگهداري اجساد که در واقع کانتينرهايي هستند، آمده‌ايم.

وي افزود: در کنار سردخانه‌ها ال‌سي‌دي‌ بزرگي قرار داده‌اند که تصاوير هزار و 107 جسد از صبح در اين ال‌سي‌دي پخش شده است تا مديران کاروان‌ها اجساد را چک کنند و آنهايي که فکر مي‌کنند ايراني هستند و شباهتي به ايرانيان دارند، به همراه کدي که روي آنها زده شده است، به مسئولان سعودي اعلام کنند تا بتوانند اين اجساد را داخل سردخانه‌ها ببينند و در صورت اطمينان از ايراني بودن و يا تشخيص هويت، ترخيص کنند.

اطهري‌فرد در ادامه گفت: بنده هزار و 107 عکس از اجساد را از صبح ديده‌ام، اما هيچيک از سه مفقودي کاروان قرآني در بين اين عکس‌ها نبودند.

وي ضمن وخيم توصيف کردن وضعيت نگهداري اجساد ادامه داد: امشب نيز دو کانتينر ديگر که اجساد در داخل آنها روي هم تلنبار شده است، تخليه مي‌شوند و پس از عکسبرداري از اجساد، تصاوير را مي‌بينيم تا در صورت وجود اجساد ايراني، شناسايي انجام شود.

سرپرست کاروان قرآني اعزامي به حج تمتع عنوان کرد: متأسفانه وضعيت اجساد در کانتينر‌ها خيلي وحشتناک است تا جايي که نزديک به 100 جسد را داخل چادرهاي بزرگ ريخته‌ و سپس داخل کانتينرها گذاشته‌اند و کف کانتينرها پر از خون است و در اطراف سردخانه‌ها بوي خون راه افتاده است.

وي ادامه داد: خونابه‌ها از داخل کاميون‌ها جاري است، همه اجساد تغيير چهره داده‌اند و از قيافه افتاده‌اند. متاسفانه صورت‌ها له شده و سياه شده است و بيشتر چهره‌ها قابل تشخيص نيست؛ بعضي از اجساد نيز مشخص است که ضربه مغزي شده‌اند و از بيني و گوش آنها خون آمده است.

وي اضافه کرد: يک سري از اجساد، کارت‌هاي شناسايي بر گردن خود دارند که تشخيص آنها راحت‌تر است اما کساني که کارت شناسايي بر گردن نداشتند تشخيص آنها بسيار سخت بود و بايد حدس مي‌زديم که کدام اجساد ايراني هستند. سرماي سردخانه‌ها کم است که اين اجساد بو گرفته‌اند و اطراف کانتينرها بوي تعفن مي‌دهند.

اطهري‌فرد در ادامه گفت: هم‌اکنون کار شناسايي هزار و 107 جسدي که از آنها عکس گرفته شده است به پايان رسيد و عکس‌هاي اجساد دو کانتينر ديگر را امشب مي‌بينيم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا