افزایش درآمدهای مالیاتی در دوران رکود!

سید محمد حسین موسوی – حدود دو سال است که اقتصاد ایران در رکود تورمی کامل به سر می برد و انواع تحدید ها همچون تحریم ها ، محدودیتهای بانکی و افزایش نرخ ارز بر آن سایه افکنده است .

در این زمان خبری منتشر می شود که میزان درآمد های مالیاتی بر نخستین بار طی 50 سال اخیر از درآمد های نفتی بیشتر شده و به آن افتخار هم می شود.

به گفته اقتصادانان در دورانی که رکود تورمی برفضای اقتصادی کشور حاکم می شود، میزان دریافت مالیات ها برای کمک به تولید باید کاهش یابد.در این زمان دولت ها تلاش می کنند با بهبود فضای کسب و کار و سیاست های تشویقی، فضا را برای فعالان اقتصادی تلطیف نماید تا انگیزه لازم برای ادامه فعالیت و تداوم توسعه را داشته باشند . اما متاسفانه این سیاست دراقتصاد ایران به صورت معکوس رخ داده است. در حال حاضرفشار برای دریافت مالیات از واحدهای تولیدی وفعالان اقتصادی در شرایطی رخ می دهد که بنگاه های صنعتی کشور همچنان با رکود دست و پنجه نرم می کنند و کسب و کار آنها همگی در خطر قرار داشته و یا بعضا حتی در مرز ورشکستگی و تعطیلی کامل قرار دارند.

در حالی که بخش های زیرزمینی و واسطه گری قوانین مالیاتی را دور می زنند ،کارخانه ها، واحدهای صنعتی، کارمندان ،کارگران و کسب و کارهای رسمی در ایران فشار سنگین مالیاتی را تحمل می کنند. موضوع تنها به دریافت مالیات بر عملکرد واحد های تولیدی هم ختم نمی شود. در حالی که همگان انتظار داشتند نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری حداقل ثابت بماند ، اما متاسفانه امسال هم افزایش نرخ این نوع مالیات نیز به مصرف کننده نهایی که بیشتر قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند منتقل شد که قدرت خریدش طی سه سال اخیر به یک سوم کاهش پیدا کرده است . و حالا دولت بر گرده فعالان اقتصادی و قشر حقوق بگیر جامعه نشسته و دور افتخار می زند. روحانی مچکریم!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا