اطلاعات آماری شبکههای اجتماعی را بخرید و استفاده کنید!
به گزارش موبنا از مهر، در نامه قرارگاه فضای مجازی و سایبری بسیج دانشجویی دانشگاههای استان البرز، خطاب به دبیر شورا و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور، تاکید شده است: پتانسیلها و زیرساختها در شورای نوپای عالی فضای مجازی کشور، ایجاد شده و حال نوبت به بهرهبرداری و فعال شدن آنها در سطح جامعه است.
در بخشی از متن این نامه خطاب به سید ابوالحسن فیروزآبادی آمده است:
« با توجه به اهداف ترسیم شده رهبر معظم انقلاب در راستای فعالیتهای حرفهای فضای مجازی و انتظار ایشان مبنی بر نخبهپروری در این حوزه و آشنایی ذاتی جامعه با برنامهها و تدابیر دشمن، در این زمینه لازم میبینیم که چند مورد از چالشهای بنیادین در این حوزه را یادآوری کرده و ضمن ارائه چند راهکار اولیه زمینه را برای تدابیر مهمتر و کارآمدتر متولیان این امر فراهم کنیم.
ابتداییترین چالشی که در مقالات مختلف و بررسیهای شورای فضای مجازی در روند رو به رشد این عرصه به آن اعتراف شده مصرف کنندگی است، چنان که هیچکس از یک جامعه مصرف کننده در حوزه فناوری رسانه و فضای مجازی انتظار ندارد که بتواند در راستای حفظ امنیت اطلاعات قدم بگذارد و این امر بدان سبب است که لازمه امنیت، رازداری و تامین نیازها از جانب خود است که این مطلوب با مصرف کنندگی در زمینه فناوری و تخصصی در تناقض است.
بعد دیگر نگرانی متصدیان و مسئولان شورای فضای مجازی، عدم درک صحیح اهمیت و تاثیرگذاری این شورا در دولت است که خود باعث عدم اجرایی شدن برنامهها و عدم تامین اهداف برنامهها شده و این در حالیست که اعضای اصلی و مهم این شورا، از دولتمردان هستند.»
۱۰ راهکار پیشنهادی برای حل چالشهای فضای مجازی
در این نامه به ۱۰ راهکار برای حل چالشهای فضای مجازی اشاره شده است:
۱. ایجاد نهادها و دفاتر این شورا در ارگانهای دولتی و خصوصی، مانند دانشگاهها، شهرداریها، پارکها و زندانها جهت آموزش و بهرهبرداری از استعدادهای سطح جامعه.
۲. برنامهریزی مدون و سرمایهگذاری معقول بر روی ظرفیت بالقوه علمی و فنی دانشگاهها در زمینه علوم رایانهای، فناوری اطلاعات و علوم اجتماعی و علوم پایه، جهت تامین امنیت اطلاعات و حوزه فناوری شورای فضای مجازی در چشمانداز آتی.
۳. ورود به برنامههای دولت و ایجاد جایگاه برای برنامههای شورای فضای مجازی و تعامل و همکاری با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به طوری که در ابتداییترین سطوح بتواند منجر به ایجاد دانشکده یا دانشگاه در سطوح عالی تحصیلی در رشتههای مورد نظر این شورا شود تا پایههای تولید علم و جلوگیری از مصرف کنندگی و تقلید را ایجاد کرده باشد.
۴. ایجاد معاونت تحقیق و توسعه در شورای عالی فضای مجازی ایران جهت تامین خوراک علمی و به روزرسانی و کمک به توسعه فعالیتهای جامع و زیرساختهای این شورا.
۵. استفاده از نیروهای توانمند و ثابتقدم در جایگاههای اجرایی این شورا به منظور تبدیل این شورا به سازمانی فراتر از ارگانهای دولتی و تحت تاثیر سیاستزدگی که بتواند به دنبال تامین آرمانهای ولایت و انقلاب باشد.
۶. الگوبرداری از چارت سازمانی و مدیریت سازمان سنجش آموزش کشور که ارگانی مستقل و ناظر و منظم و پایدار است که از لحاظ بودجه و تامین نیروی انسانی به خودکفایی لازم رسیده است.
۷. سرمایهگذاری در حوزه آموزش و پرورش جهت استعدادیابی و هدایت آنها به سمت رشتههای مرتبط با فضای مجازی و سایبری.
۸. استفاده از تریبون صدا و سیما در جهت فرهنگسازی حداکثری در رابطه با زمینههای عام فضای مجازی، نه در جهت جلوگیری از بکارگیری از سختافزارها و نرمافزارهای فضای مجازی، بلکه در جهت استفاده آگاهانه از آنها.
۹. یکی از مهمترین وجوه فضای مجازی، تبلیغات پنهان و آشکار در این حوزه است، به طوریکه شبکه اجتماعی فیسبوک به دلیل درآمد بالای خود از این روش، حاضر به فروش این شبکه با قیمت ۱۵ میلیارد دلار به مایکروسافت نشد.
پس خوب است که در این رابطه نیز فکری شود تا هم در آینده با یافتن روزنههایی در این بازار پرسود بخش کلانی از سرمایههای لازم در جهت ایجاد زیرساخت فراهم شود و هم به نوعی جامعه را در این فضای غربی پرخطر تنها نگذاشته باشیم و آغازی باشد بر تأثیرگذاری بر این فضا.
۱۰. با توجه به مذاکرات انجام شده و توافقات احتمالی حصولی، میتوان با خرید از دادهها و اطلاعات آماری گرانبهای شبکههای اجتماعی و استفاده از آنها در جهت تشخیص علاقهمندیهای سطح جامعه به تامین خوراک فرهنگی و اجتماعی با نگرش اسلامی- ایرانی پرداخت.