اقتصاد ایران کماکان وابسته به نفت است

یکی از اشکالات اساسی در دولت این است که این سازمانها قابلیت وصول مالیات از تمام کسانی است که د رآمد دارند را ندارند. درآمریکا و اروپا هر انسان زنده ای که سالانه بیش از 400 دلار د رآمد دارد باید اظهار نامه مالیاتی پر کنند. اعم از اینکه مشمول باشد یا نباشد. هر ساله در آمریکا در تاریخ 15 آوریل همه افراد اظهارنامه مالیاتی پر کرده و طبق اصول موجود در این قانون تمام جزییات در آمد خود را اعلام می کنند حال این در آمد ها یک هدیه باشد یا پولی که از راه نادرست به دست آورده اند هیچ تفاوتی نباید قایل شوند. و اگر غیر از این اتفاق رخ دهد حقه بازی محسوب میشود و فرد مستوجب مجازات و صدور حکم می شود و این اتفاق هم مقام و جایگاه نمیشناسد. برای مثال در زمان ریاست جمهوری جانسون در یک مراسمی یکی ازافراد بلند پایه ضبط صوت داده شد بود که این فرد در اظهار نامه خود این مورد را قید نکرده بود که این اتفاق باعث صدور حکم و زندانی شدن این فرد شد هر چند که بعد از این اتفاق به کمک و میانجگری رییس جمهور و سهوی بودن این اتفاق این فرد از زندان نجات یافت. اما  درا یران کدام یک از این قوانین وجود دارد ؟

در ایران چه سیستمی وجود دارد که افراد قدرتمند را وادار به پرداخت مالیات کند؟ جواب منفی است به دلیل اینکه این افراد چون قدرت مند هستند مالیات نمی دهند یا به راحتی به طرق مختلف از زیر آن در می روند و هیچ نهاد نظارتی هم سراغ این افراد نمی رود. از همین رو تمام مالیاتی که دریافت می شود 30 تا 35 در صد از در آمد دولت را بر آورده می کنند و به دلیل جبران مابقی آن دست به هر کاری می زنند تا حقوق کارمندان خود را سر ماه پرداخت کنند و اصلا هم برایشان اهمیت ندارد این منابع از چه راهی دریافت می شود.

در همین رابطه باید بگویم تنها منبعی که بی سر صدا هست و مشکلی ندارد نفت است که به هر طریقی آن را به فروش می رسانند و کسری خود را جبران می کنند. از همین رو ما حالا حالا وابسته به نفت هستیم.

البته راه دیگری هم برای این کسری وجود دارد و آن هم دریافت وام از مردم است. در آمریکا به دلیل اینکه فاقد منابع نفتی هستند با فروش اوراق قرضه به مردم آنها را در این امر سهیم می کنند و از مردم وام می گیرند وتمام دنیا حاضر هستند در این زمینه به این کشور کمک کنند و به آمریکا وام دهند .اما آیا برای ایران این اتفاق شدنی است؟

در تمام دنیا بودجه بهداشت و درمان و عمران اولین قربانی کسری بودجه است ،در ایران هم همین اتفاق در حال رخ دادن است و به محض کمبود منابع و تامین آن دست اندازی به این بودجه ها شروع می شود در نتیجه در پایان باید بگویم با این اتفاقات و طرز فکر ایران کماکان اقتصادی وابسته به نفت دارد.

131

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا