علاقه بانک مرکزی برای حضور در بازار طلا

محمد کشتی آرای در گفتگو با موبنا افزود :پس از ممنوعیت صدور مجوز صرافی ها بوسیله اتحادیه طلا و جواهر ، اکنون بانک مرکزی به دنبال این است که صدور مجوز واحد های فروش سکه را نیز خود به دست بگیرد.

وی با ذکر این نکته که صدور مجوز صرافی ها توسط بانک مرکزی تجربه موفقی نبود و نارضایتی بیشماری را بدنبال داشت ، افزود :در حال حاضر قیمت طلا در ایران همگام با نوسانات بازارهای جهانی پیش می رود و این به دلیل کنترلی است که اتحادیه بر روی بازار دارد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: در جریان بحران طلای چند سال گذشته بانک مرکزی اقدام به دخالت مستقیم در این بازار کرد که نتیجه آن را همه دیدند ، اما زمانی که این موضوع در اختیار اتحادیه بود شرایط به مراتب با ثبات تر بود.

کشتی آرای اظهار داشت : با توجه به اینکه وظیفه بانک مرکزی از نظر قانونی تنظیم مقررات است و نه دخالت در اجرا ، با تهیه مستندات قانونی در حال مذاکره هستیم تا صدور مجوز فروشندگان سکه همچنان در اختیار این اتحادیه باشد .

وی تاکید کرد :تجربه اقتصاد ایران و جهان نشان می دهد ، جایی که دولت و نهاد های نظارتی اقدام به دخالت در تنظیم بازار می کنند نتایج خوبی عاید نخواهد شد و تنها باید دولتها با ایفای نقش حاکمیتی و فراهم آوردن شرایط برای فعالیت بخش خصوصی زمینه ثبات در اقتصاد را فراهم کنند .

لازم به ذکر است رییس اتحادیه طلا و جواهر روز گذشته با انتقاد از تداوم صدور مجوز صرافی ها بوسیله بانک مرکزی این اقدام را خلاف اصل 44 و عملی فساد آور نامیده بود.

130

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا