مجلس آماده حل مشکل صدور مجوز برای صرافی ها است

براساس این دستورالعمل حداقل سرمایه اولیه تأسیس صرافی‌های متعلق به مؤسسات اعتباری (بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی) و نیز صرافی‌های هفت شهر تهران، کرج، اصفهان، شیراز، مشهد، اهواز و تبریز چهار میلیارد تومان و در سایر شهرها دو میلیارد تومان تعیین شد. همچنین صرافی‌ها موظف به ارائه ضمانت‌نامه بانکی بدون قید و شرط حسن انجام تعهد به‌نفع بانک مرکزی به‌میزان ۵۰ درصد آخرین سرمایه ثبتی شدند.
«حمید تهرانفر »معاون نظارتی بانک مرکزی نیز در این باره گفته بود که براساس قانون، فعالیت صرافان بدون مجوز مشمول ضوابط قانون مبارزه با قاچاق ارز می‌شود و پس از اتمام این دوره (۲۸ مرداد) خرید و فروش ارز توسط این صرافی‌ها، کار غیرقانونی آشکار است.
طبق اعلام بانک مرکزی، از مجموع صرافی‌هایی که از گذشته با این بانک در حال همکاری بودند ۳۵۰ صرافی مجوز خود را تمدید کرده و دارای مجوز معتبر می‌باشند که اسامی آنها در سایت بانک مرکزی ثبت شده است.۴۵۰ صرافی دیگر هم با ارائه مدارک خود به بانک مرکزی در حال ورود به لیست صرافی‌های مجاز هستند.

پس از این موضوع اعتراضات زیادی در خصوص شرایط صدور مجوز و وجود رانت درآن به راه افتاد .برخی  این اقدام بانک مرکزی را خلاف قانون پولی و بانکی ذکر کردند و برخی دیگر به شرایط و قوانین صدور مجوز ها ایراد گرفتند .

پرس و جوی خبرنگار موبنا در بازار ارز و حاکی از آنست که بانک مرکزی در صدور مجوز صرافی ها به صورت سلیقه عمل نمده و موجب اعتراض فعالان و واجدین شرایط دریافت مجوز شده است .

غلام حسین شیری علی آبادی نماینده و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص تخطی بانک مرکزی از قانونی که سال گذشته در خصوص دریافت مجوز صرافی قرار داده به موبنا گفت: باید از خود بانک مرکزی شخص آقای سیف سوال شود که چرا از قوانینی که خودتان وضع می کنید تخطی کرده و به آن عمل نمی کنید.

وی درپاسخ به این سوال که شما به عنوان یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی قرار نیست دراین موضوع ورود پیدا کنید و راه را برای این بی قانونی ها سد کنید افزود: ما در مجلس و کمیسیون اقتصادی آماده هستیم در صورت اعتراض در هر مسله ای وارد شویم و مشکل را حل کنیم.

علی آبادی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه مگر کار بانک مرکزی بر خلاف قانون اصل 44 نیست پس چرا در خصوص صدور مجوز برای صرافی ها دخالت داشته تصریح کرد: ما از این اتفاقات خبری نداریم اما اگر اتحادیه مربوطه و هر نهاد دیگری در این خصوص اعتراض دارد میتواند اعتراض خود را اعلام کند آن زمان ما بررسی می کنیم و از صحت و سقم آن مطمن شدیم اعتراض را پیگیری خواهیم کرد.

همچنین رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از ارسال نامه ای به سیف در خصوص بررسی مجدد برخی مواد دستورالعمل تاسیس صرافی‌ها خبر داد .

ارسالان فتحی پور با بیان این مطلب افزود : با توجه به اینکه اعتراضات زیادی در خصوص صدور مجوز صرافی ها صورت گرفته بود از رییس کل بانک مرکزی خواسته ایم نسبت به بررسی مجدد این دستورالعمل اقدام نماید .

بانک مرکزی برخی مواد دستورالعمل تاسیس صرافی‌ها را بررسی مجدد کند

در این نامه آمده است: نامه مورخ 94/6/9 انجمن صنفی کارفرمایی خدمات فنی سکه و صراف استان تهران با شماره 552/س ص/94 به پیوست ایفاد می‌شود. با عنایت به مفاد نامه مبنی بر اعتراض فعالان صنفی به دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها و طرح مسائلی از جمله ایجاد فرصت‌های فراقانونی برای سهامداران بانک‌ها و ایجاد انحصار به واسطه اعطای امتیازات به موسسات اعتباری و محدود کردن اختیارات شرکت‌های تضامنی، خواهشمند است در خصوص بررسی موارد یاد شده دستور مساعد صادر و ذینفع و این کمیسیون را از نتیجه اقدام مطلع نمایید.

لازم به ذکر است چندی پیش رییس اتحادیه طلا و جواهر با غیر قانونی خواندن صدور مجوز صرافی ها به وسیله بانک مرکزی آن را فساد آور خوانده بود و خواستار دخالت مراجع ذیصلاح شده بود.

131/130

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا