تثبیت نرخ ارز رتبه ایران در فضای کسب و کار را افزایش می دهد

دکتر سید حسین قاسمی در خصوص صعود 12 رتبه ای ایران د رحوزه کسب و کار و اینکه که این اتفاق چه دلایلی میتواند داشته باشد افزود: با توجه به شاخصهای مربوط به مبادلات جهانی سایر شاخصهایی که باعث ارزش گذاری در این امر میشود مواردی مانند ایجاد امنیت سرمایه گذاری در بانکها، ایجاد ارتباطات پولی و بانکی و فرصتهای بانکی هستند .

قاسمی افزود: ما در حوزه بانکی و مالی به ظاهر در رکود هستیم اما قدرت و تسلط نظام بانکی ما نسبت به دولت قبل بهتر شده و قابلیت کنترل و نظارت که باعث افزایش اعتبار مالی و پولی بین المللی شده را ارتقا داده تا جایی که توانسته در شرایط رکود تورم را تا حدودی با ثبات نگه دارد که این اتفاق در چارچوب شاخصهای پذیرفته شده قرار دارد.

وی اظهار داشت : تمام این اتفاقات دست به دست یکدیگر داده اند که این فرصتها در فضای مالی و بین المللی ما به وجود و بتوانیم این رتبه را بهبود ببخشیم .

این تحلیللگر اقتصادی تصریح کرد: اگر چه شاید تصور همه این باشد که در فضای مالی کشور تحول عجیبی صورت نگرفته اما این یک طرف داستان است چون واقعیت آن است که نظام یانکی اهمیت بیشتری نیبت به دولت قبل دارد همین اتفاق باعث بالارفتن اعتبار و اخذ این رتبه شده است.

قاسمی اظهار داشت: هرچند شاید این موضوع از نظر کارشناسان این حوزه خیلی قابل پذیرش نیست ولی به هر حال همین اقدامات موردی از جمله بهسازی نظام پولی و اعتباری موسسات خصوصی و افزایش نظارت بر موسسات اعتباری در جهتی بوده که باعث تقویت ساختار نظام پولی کشور شود که این امر بسیار حایز اهمیت است.

وی در خصوص دلایل دیگر بهبود رتبه ایران در حوزه کسی و کار افزود: روند سیاست مالی – پولی بین المللی ایران ارتباطی با اقتصاد سیاسی ندارد و این موضوع نکته ای بعدی مهمی است که ما با افزایش شاخص در کسب و کار روبه رو شدیم.

قاسمی خاطر نشان کرد: با تحریمهایی که در ایران وجود داشته اقتصاد به گونه ای درحرکت بوده که حایز این رتبه شده ایم حال اگر این تحریم ها برداشته شود و تعاملات بیشتر شود از نظر نقش کمی شاخص، ما هنوز جا داریم از مراتب بسیار بالاتردر این امر برخوردار شویم. برای مثال اگر ما بتوانیم ارزش پول کشور را نسبت به سایر ارزهای بین المللی به ثبات برسانیم و در کنار ارزهای دیگر دنیا آنرا قرار دهیم قطعا رتبه بهتری را کسب می کنیم .

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: بنده تصور میکنم نظام اقتصادی ما می تواند به راحتی به رتبه های بالاتر برسد اما برخی از شرایط از جمله نابسامانی درکسب و کار،رکود درسرمایه گذاری و… این فرصتها را از ما گرفته است و شاید برخی ها بر این باور باشند که دست یافتن به این مرحله سخت باشد اما درآینده نزدیک با ثبات ارزش پول ملی و رفتن آن بر برد بین المللی حتما رتبه ما به بیش از این می رسد.

131

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا