فید

انتشار فهرست کامل حمایت‌های دولت از فیلم‌ها

عیسی علوی| درچند هفته اخیر بسیاری از سینماگران در قالب رفتارهای متفاوتی چون انتشار نامه سرگشاده، اظهارنظر در قالب گفت‌وگوهای رسانه‌ای و حتی تشکیل شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایران نسبت به وضع خطرناک سینما و اوضاع نابسامانش اعتراض کردند. اما جالب است که در بسیاری از این اعتراضات که ازسوی چهره‌های مختلف و در موقعیت‌های متفاوت ابراز شده است، برخی سازمان سینمایی و دولت جدید را به عدم توجه کافی به فیلمسازان و حمایت نکردن از آنها متهم کرده‌اند و برخی با اعتقاد بر این‌که دولت باید دست خود را  از سینما کوتاه کند و به جای دادن سرمایه مستقیم به فکر تامین و تجهیز زیرساخت‌ها و امکانات سینمای ایران باشد. این وسط برخی‌ها هم بوده‌اند که تنها به این‌که چرا دولت فقط از طیف خاصی فیلمساز حمایت می‌کند. درواقع سازمان سینمایی چند ماهی است که در داخل و خارج با فشار و اعتراض مواجه است. اما به نظر می‌رسد صبر دوساله ایوبی درحال تمام‌شدن است و او قصد دارد در مقابل انتقادات بایستد و شفاف‌سازی‌هایی که مدت‌هاست، اهالی رسانه و بسیاری از مردم منتظر و طالب آن هستند را انجام دهد تا همه ببینند کسانی که مدام درحال انتقادکردن هستند، آیا انتقادشان از سر دلسوزی است یا بحث دیگری برای بلندشدن صداها درمیان است. نخستین نشانه از تمام‌شدن صبر ایوبی انتشار لیستی بلندبالا از فیلم‌هایی است که فارابی(به عنوان بازوی حمایتی ارشاد و دولت درسازمان سینمایی) در یک‌سال گذشته با عناوین مختلف آنها را برای ساخت مورد حمایت خود قرار داده، لیستی که مهم‌ترین ویژگی‌اش حضور فیلمسازانی با جریان‌های فیلمسازی و حتی فکری کاملا متفاوت است. البته برای شفاف‌سازی بیشتر بهتر است فارابی ریز مبالغی که به هرکدام از این فیلم‌ها داده شده یا امکاناتی که دراختیار آنها قرار گرفته شده را هم رسانه‌ای کند تا هیچ حرف و حدیثی نماند. البته قاعدتا بعد از انتشار این لیست بلندبالا بسیاری از چهره‌های سینمایی سر اعتراض برمی‌آورند که چرا به فلان نفر کمک شده ولی به ما نشده، اما ایوبی و تیم فارابی بهتر است این را به خاطر بسپارند که هیچ‌گاه نمی‌شود همه را راضی نگه داشت و از طرفی همه اشتباهاتی هم که احیانا در این زمینه (حمایت از یکسری فیلم‌ها و فیلمسازان) انجام خواهند داد، در ذهن تاریخ سینما خواهد ماند. همان‌گونه که هنوز هم خوب و بدِ عملکرد مدیرانی چون فخرالدین انوار و سیدمحمد بهشتی و زنده‌یاد سیف‌الله داد و جواد شمقدری بابت تمام نتایجی که به بار آوردند، در ذهن سینمادوستان باقی مانده است.
طی ١٨ماه گذشته ۱۸ فیلمنامه، ۴۴ فیلم سینمایی و ۱۰ فیلم اولی که از ابتدای امسال حمایت از آن نیز برعهده فارابی گذاشته شده است، با بنیاد فارابی قرارداد منعقد کرده و در قالب اعطای وام و یا مشارکت در ساخت ازسوی بنیاد فارابی حمایت شده‌اند. این فیلم‌ها عبارتند از:
اعطای وام: آشوب (تهیه‌کننده و کارگردان: کاظم راست‌گفتار/ اجتماعی- تاریخ معاصر)؛ اشک زاینده‌رود (تهیه‌کننده و کارگردان: محمدعلی نجفی/ اجتماعی)؛ بچه‌های جسور ۲ (تهیه‌کننده و کارگردان: حجت سیفی/ کودک و نوجوان)؛ برگ جان (تهیه‌کننده وکارگردان: ابراهیم مختاری/ محیط‌زیست)؛ کفشهایم کو؟ (کارگردان: کیومرث پوراحمد، تهیه‌کننده: علی قائم‌مقامی/ اجتماعی)؛ به دنیا آمدن (کارگردان: محسن عبدالوهاب، تهیه‌کننده: محمد احمدی/ اجتماعی- خانوادگی)؛ پیرمردِ خلیج‌فارس (کارگردان: محسن امیریوسفی، تهیه‌کننده: سعید سعدی، محسن امیریوسفی/ دفاع مقدس)؛ تمرین برای اجرا (تهیه‌کننده و کارگردان: محمدعلی سجادی/ اجتماعی ـ اقتباسی)؛ جزیره مهربانی (کارگردان: غلامرضا آزادی، تهیه‌کننده: فریال بهزاد/ کودک و نوجوان)؛ چاله چوله (تهیه‌کننده و کارگردان: کیانوش عیاری/ اجتماعی- خانوادگی- نوجوان)؛ چشمه (تهیه‌کننده و کارگردان: فرهاد مهرانفر/ اجتماعی ـ محیط‌زیست)؛ خاله قورباغه (کارگردان: مسعود کرامتی، تهیه‌کننده: فرشته طائرپور/ کودک و نوجوان)؛ خاله هما کی می‌آد؟ (تهیه‌کننده و کارگردان: محسن دامادی/ اجتماعی)؛ دختر (تهیه‌کننده و کارگردان: سیدرضا میرکریمی/ اجتماعی- خانوادگی)؛ دریا و ماهی پرنده (کارگردان: مهرداد غفارزاده، تهیه‌کننده: امیر پورکیان/ اجتماعی- نوجوان)؛ ربوده شده (کارگردان: بیژن میرباقری، تهیه‌کننده: جواد نوروزبیگی/ اجتماعی)؛ رفقای خوب (تهیه‌کننده و کارگردان: مجید قاری‌زاده/ خانوادگی- نوجوان)؛ روزی روزگاری افغانستان (کارگردان: حمیدرضا چارکچیان، تهیه‌کننده: مهدی کریمی/ پایداری- مقاومت/ طالبان)؛ روناجان (کارگردان: جمشید محمودی، تهیه‌کننده: نوید محمودی/ اجتماعی ـ خانوادگی)؛ رویاها می‌آیند (کارگردان: محمدرضا رحمانی، تهیه‌کننده: محمد آفریده/ اجتماعی- دفاع مقدس)؛ سال تحویل (کارگردان: سیاوش اسعدی، تهیه‌کننده: امیر سمواتی/ خانوادگی- اجتماعی)؛ سایه (کارگردان: مسعود نوابی، تهیه‌کننده: یداله شهیدی/ اجتماعی- معناگرا)؛ صله سحر (کارگردان: فرزین مهدی‌پور، تهیه‌کننده: بهرام صادقی‌مزیدی/ اجتماعی ـ خانوادگی)؛ فصل اطلسی‌ها (کارگردان: نگار آذربایجانی، تهیه‌کننده: سحر صباغ‌سرشت/ اجتماعی- معناگرا)؛ قشنگ و فرنگ (تهیه‌کننده و کارگردان: وحید موساییان/ خانوادگی)؛ گذر موقت (کارگردان: افشین ‌هاشمی، تهیه‌کننده: مهدی رحمانی/ اجتماعی- خانوادگی)؛ لانتوری (تهیه‌کننده و کارگردان: رضا درمیشیان/ اجتماعی)؛ ماه بر فراز زیر آب (تهیه‌کننده و کارگردان: سیامک شایقی/ محیط‌زیست)؛ ماهی گوشواره‌دار (تهیه‌کننده و کارگردان: علیرضا سعادت‌نیا/ کودک و نوجوان)؛ مشکل گیتی (تهیه‌کننده و کارگردان: بهرام کاظمی/ اجتماعی- خانوادگی)؛ من سالوادور نیستم (کارگردان: منوچهر‌هادی، تهیه‌کننده: امیرپروین‌حسینی، منصور سهراب‌پور/ خانوادگی- کمدی)؛ من یک ایرانی‌ام (کارگردان: محمدرضا آهنج، تهیه‌کننده: سیداحمد نجفی/ اجتماعی- خانوادگی)؛ نیم‌رخ‌ها (کارگردان: ایرج کریمی، تهیه‌کننده: علی حضرتی/ خانوادگی)؛ … و… (تهیه‌کننده و کارگردان: حبیب کاوش/ اجتماعی- خانوادگی)؛ و حتی یک کلمه هم نگفت (تهیه‌کننده و کارگردان: علی ژکان/
اجتماعی ـ خانوادگی)؛ وارونگی (تهیه‌کننده و کارگردان: بهنام بهزادی/ اجتماعی- خانوادگی)؛ هم‌نام (کارگردان: کیوان ‌علی‌محمدی، امید بنکدار، تهیه‌کننده: کیوان علی‌محمدی/ اجتماعی- خانوادگی)؛ یک روز معمولی (کارگردان: نادر مقدس، افسانه منادی/ اجتماعی).
مشارکت در ساخت: بهشت از جنوب‌شرقی (کارگردان: احمد کاوری تهیه‌کننده: ابراهیم اصغری/ پایداری- شهدای وحدت)؛ پرونده‌ای برای سارا (کارگردان: نادر مقدس، تهیه‌کننده: اکبر نبوی/ کودک و نوجوان)؛ پری دریایی (کارگردان: مسعود آقاباباییان، تهیه‌کننده: محمدرضا عرب/ دفاع مقدس)؛ پینوکیو، عامو سردار و رِیسَلی (کارگردان: رضا صافی، تهیه‌کننده: ناصر عنصری/ کودک و نوجوان)؛ شاهزاده روم (کارگردان: ‌هادی محمدیان طبقی، تهیه‌کننده: حامدجعفری/ دینی- کودک و نوجوان)، فصل مینا (کارگردان: کمال تبریزی، تهیه‌کننده: منوچهر محمدی/ انقلاب اسلامی)؛ نفس (کارگردان: نرگس آبیار، تهیه‌کننده: محمدحسین قاسمی، ابوذرپورمحمدی/ انقلاب اسلامی- دفاع مقدس).
فیلم‌های اول: آبجی (کارگردان: مرجان اشرفی‌زاده، تهیه‌کننده: محمدحسین قاسمی/ اجتماعی- خانوادگی)؛ بربلندای کوه (کارگردان: سیدجمال سیدحاتمی، تهیه‌کننده: محمدرضا و ابراهیم مجیدی/ اجتماعی- خانوادگی)؛ پُل خواب (کارگردان: اُکتای براهنی، تهیه‌کننده: جهانگیر کوثری/ اجتماعی- مواد مخدر)؛ خانه یحیی (کارگردان: حمیدرضا قربانی، تهیه‌کننده: سیدمحمود رضوی مجد/ اجتماعی- خانوادگی)؛ خُماری (کارگردان: داریوش غذبانی، تهیه‌کننده: منیژه حکمت/ اجتماعی- موادمخدر)؛ در سکوت (کارگردان: ژرژ‌هاشم زاده، تهیه‌کننده: سعید ملکان/ اجتماعی- خانوادگی)؛ کارواجار (کارگردان: آناهید آباد، تهیه‌کننده: تقی علیقلی‌زاده/ اجتماعی)؛ متولد ۶۵ (کارگردان: مجید توکلی، تهیه‌کننده: محمدمهدی عسگرپور/ اجتماعی)؛ من (کارگردان: سهیل بیرقی، تهیه‌کننده: سعید سعدی/ اجتماعی)؛ ویلایی‌ها (کارگردان: منیره قیدی، تهیه‌کننده: محمدمهدی عسگرپور/ اجتماعی- دفاع‌مقدس).
بنیاد فارابی همچنین با هدف ارتقای کیفی تولیدات آتی سینمای ایران با عقد قرارداد تحقیق و نگارش و صرفا با اهداف تولیدی فیلمنامه‌های زیر را مورد حمایت قرار داده است: باران یعنی تو برمی‌گردی (علی اصغری، رسول صدرعاملی)؛ پدرهای تعویضی (وحید نیکخواه آزاد)؛ پیرمردِ خلیج‌فارس (محسن امیریوسفی)؛ پیش از بستن چمدان (ابراهیم فروزش)؛ جانِ گیاه (ابراهیم مختاری)؛ خاطرات سیال (محمود اربابی)؛ در همین نزدیکی (علی‌اکبر قاضی‌نظام)؛ رزق موعود (عزیزاله حمیدنژاد)؛ رقص دلفین‌ها (علیرضا امینی)؛ رویاها می‌آیند (محمدرضا رحمانی، علیرضا محمودی ایران ‌مهر)؛ صلیب زرد (داریوش فرهنگ، بابک کایدان)؛ عشق ممنوع (رحیم رحیمی‌پور)؛ فراموش‌شدگان (هستی طریقت)؛ لیخون (مهدی نادری)؛ ماهی خانم و دریا (زهره حاتمی)؛ محکومین بهشت (مسعود میمی)؛ نامیرا (صادق کرمیار)؛ وقتی موسی گریست (محمدرضا گوهری).
در بخش پشتیبانی فنی تولید (اجاره تجهیزات)، بنیاد فارابی در‌ سال ۹۳، از ۵۷‌درصد فیلم‌های سینمایی دارای مجوز ساخت پشتیبانی فنی کرده است که این رقم در‌ سال ۹۴ (تا مهرماه) به ۶۵‌درصد افزایش یافته است.

179/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا