گلاره كلانتري: چنانچه در ازاي تسهيلات براي ورود دهها هزار خودرو به شهرها و به خصوص تهران، توجهي به خروج خودروهاي فرسوده نشده تا طرح جديد دولت، مهمترين اثرش افزايش آلودگي شهرها باشد. بزرگشدن شهرها، مهاجرت و شهرنشینی، افزایش بزرگراهها و گستردهتر شدن فضای شهر در كنار مدیریت زمان سبب شده تا ترددهای شهری طی دهه اخیر به معضل بزرگ شهرنشینی بدل شود.هنگامی كه مجبور باشید دستكم یك ساعت قبل از زمان پیشبینی شده از خانه خارج شوید و با احتساب ترافیك و معطل شدن در ایستگاه اتوبوس و مترو به مقصد، آن هم با تاخیر برسید، فكر خرید یك وسیله نقلیه به هر قیمتی اولین تلنگری است كه در ذهنتان زده میشود.اما در سالهای اخیر با وجود افزایش تولید شركتهای بزرگ خودروساز و حتی افزایش تعداد شركتهای خودروساز داخلی و مونتاژكار، قیمت خودرو همواره در سطحی قرار گرفته است كه خریداران برای خرید آن راه درازی در پیش دارند.به همين منظور در فضاي مجازي كمپيني تشكيل شد كه «مردم خودروي داخلي نخريد»!
تلاش براي شكست يك كمپين
كمپين «خودروي داخلي نخريد» باعث شد تقاضاي خريد خودرو در 6 ماهه اول امسال به دليل نداشتن كيفيت خودرو و همچنين گران بودن كاهش پيدا كند و در پي اين كمپين بود كه دولت به فكر افتاد كه بازار خودرو را داغ كند. بر اين اساس دولت به مردم تسهيلات 25 ميليون توماني اعطا كرد و در اين طرح مردم توانستند با 16 درصد سود و پرداخت چهار تا هفت ساله صاحب خودرو صفر شوند. اين گونه شد كه سيل خريداران خودرو اقساطي به 120 هزار نفر رسيد و اين در حالي است كه ورود اين تعداد از خودرو به شهرهايي چون تهران، نه تنها سبب ترافيك بيشتر مي شود بلكه تشدید آلودگی هوا آن هم در ماههاي آذر، دي و بهمن را با پدیده وارونگی دما به دنبال دارد و با ورود 120 هزار خودرو به معابر شهرها، قطعا وضعيت اسفناك تر آلودگي هوا را شاهد خواهيم بود.
خروج خودروهاي فرسوده در محاق!
يكي از منشأ هاي آلودگي محيط زيست شهرها، تردد خودروهاي فرسوده و آلاينده است كه تاثير فوق العاده اي در تشديد آلودگي هواي شهرها دارد و تداوم حضورشان اثر نامطلوبي در محيط زيست و جامعه خواهد داشت و باعث از بين رفتن محيط زيست موجودات زنده ميشود. در چنين وضعيتي همواره دولت ها براي نوسازي خودروهاي فرسوده وعده وعيدهايي براي از رده خارج کردن و جایگزینی خودروهای فرسوده داده اند و حتي قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه نيز بر آن تاكيد كرده است .براساس این قانون دولت موظف شد تا در برنامه چهارم طی دوره 4ساله ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ بهترتیب سالانه ۲۰۰هزار، ۳۰۰ هزار، ۴۰۰ هزار، ۵۰۰ هزار و ۶۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده را از رده خارج کند كه اجرایی نشدن تکالیف قانون برنامه چهارم موجب شد تا در قانون برنامه پنجم توسعه نیز بر اجرای این طرح تأکید شود. با وجود این اکنون در سال سوم برنامه پنجم آمارهای متناقضی درباره از رده خارج كردن یک میلیون و 200 هزار تا یک میلیون و 600هزار و تردد 300 تا 700 هزار خودروی فرسوده اعلام میشود. اين طرح به علت نبود هماهنگی لازم بین دستگاههای مختلف اجرایی همچنين شرايط حاكم بر كشور مسئولان وظيفه خود را بر دوش سایر دستگاههای اجرایی مي اندازند، با شكست مواجه شد. به همین دلیل هنوز خودروهای فرسوده بسیاری در شهر تردد دارند که باعث آلودگی هوا میشوند. در اين ميان، آنچه مسلم است اینکه افزایش تعداد و جولان این خودروها در کلانشهرها موجب تشدید فشار آلودگی هوا بر گلوی مردم شده است در حالي كه پیامدهای اجرایی نشدن طرح ها، بیش از هر چیز زیانهای مالی و جانی زیادی به مردم وارد مي كند.اما آيا در ازاي ورود 120 هزار خودروي جديد در كلانشهرها دولت طرحي براي ازرده خارج كردن خودروهاي فرسوده دارد؟ اسماعيل كهرم، مشاور معاون رئيس جمهور در پاسخ به اين پرسش ميگويد:« زماني كه با هواپيما در آسمان پرواز ميكنيم هزاران خودرو در پاركينگ ايرانخودرو و سايپا را مي بينيم و اين نشان دهنده اشباع اتومبيل در كشور است و كسي حاضر به خريد اين خودروها نيست. بنابراين دولت به اين نتيجه رسيده است كه ميتواند با اقساط كردن خريد خودرو رونقي در اين صنعت به وجود بياورد؛ همچنين پول به بازار خودرو تزريق كند. دولت با اين طرح نه مي تواند بازار راكد خودرو را به هيجان بياورد و نه خودروهاي فرسوده دهه 50 يا 60 را از رده خارج كند.» وي تاكيد مي كند : «طرح جديد دولت بسيار نسنجيده است چراكه دولت ميتوانست در اين طرح با يك تير دو نشان بزند، به گونه اي كه به افرادي كه داراي خودروهاي از رده خارج هستندتسهيلات را ارائه دهد و به اين ترتيب هم خودروهاي انبار شده خود را بفروشد و هم گامي براي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده بردارد.»
دولت فكر محيط زيست باشد
«دولت با اين طرح اصلا به فكر مسئله محيط زيست و مسئله خروج خودروهاي فرسوده نبوده است.» مشاور معاون رئيس جمهور با بيان اينكه هدف دولت از طرح فروش اقساطي خودرو، تزريق پول به بازار راكد و مرده خودرو بوده كه نتيجه ركود اقتصادي است؛ تاكيد مي كند: الان دولت به جاي اينكه در فصل وارونگي به مسائل زيست محيطي توجه كند، بيشتر به مسئله اقتصادي دقت نظر دارد. مشاور رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه مي افزايد: اكنون، 2 میلیون و 800 هزار خودرو و به همین تعداد موتورسیکلت در تهران تردد دارند و آلودگی هوا تولید میکنند؛ این آلودگی به بالا میرود و با یک جبهه هوای سرد، به سمت پایین هدایت میشود و وارونگی هوا اتفاق میافتد. از سويي، هرچند خودروها گازسوز هستند و گاز هم سوخت پاک است اما هرچقدر هم سوخت پاک باشد باز هم آلودگی دارد و در تمام دنیا همین است و در كنار سوخت بنزين، آلايندگي هوا را تشديد ميكند. وي با اشاره به كيفيت پايين خودروهاي توليد شده به خصوص در ميزان و نحوه سوخت اظهار ميدارد: «اگر اين 120 هزار خودروي توليد شده باكيفيت بود، قبل از اعلام اين طرح خريداري مي شد و اكنون با ورود اين تعداد اتومبيل بيكيفيت حدود 2 ماه آينده، شاهد تشديد آلودگي هواي شهر خواهيم بود. كهرم تاكيد مي كند: دولت در زمينه مسائل زيست محيطي ديگر انتقادها را نميشنود و فقط به فكر پيشبرد برنامه ها و طرح هاي نسنجيده خود است. بارها تاكيد كرده ايم كه به جاي اينكه دولت شعار بدهد دولت زيست محيطي هستيم، فعاليت اجرايي در اين زمينه داشته باشد. »
شهرها، آلوده تر از هميشه
به نظر مي رسد با كم توجهياي كه دولت در موضوع خروج خودروهاي فرسوده و اجراي طرحهايي چون اعطاي وام 20 ميليون توماني براي اين موضوع دارد و در مقابل، بيشترين تسهيلات را براي ورود خودروهاي جديد قائل مي شود، بايد شاهد آلوده تر شدن هواي شهرهاي كشور در ماههاي پيش رو باشيم و در اين ميان، خسارات آلودگي هاي زيست محيطي هر روز بيشتر از قبل ميشود. در چنين شرايطي به نظر مي رسد اگر اين تسهيلات به خودروهاي فرسوده داده مي شد، ميتوانستيم اميدوار باشيم كه تردد خودروهاي دودزا و فرسوده با شهرها خداحافظي كند و از سوي ديگر، چرخ كارخانه هاي توليد خودرو نيز بچرخد. اما اكنون خطوط توليد خودرو درحالي بار ديگر فعال مي شود كه توليد آلاينده هاي بيشتر در شهرها نيز تشديد مي شود و در اين ميان بايد به حال محيط زيست شهرها در سال هاي آتي گريست.
179/