هدف دولت ازپرداخت وام خودرو خروج از رکود نبوده است

دکتر محمد ابونوری در گفتکو با موبنا افزود: آمارها نشان می دهد، در طول شش روز اجرای طرح خرید خودرو حداقل تعداد یکصد هزار نفر ثبت نام کرده اند که با توجه به تعلق وام 25 میلیون تومانی به هر فرد منجر به بدهی 2500 میلیارد تومانی بانک ها به بانک مرکزی می شود. با توجه به ضریب افزایش نقدینگی که عدد شش است، این اقدام منجر به افزایش پایه پولی (2500 میلیارد تومان ) و افزایش نقدینگی به میزان 15 هزار میلیارد تومان می شود.

وی با ذکر این نکته که 2500 میلیارد تومان این رقم برای خرید خودرو صرف می شود اظهار داشت : 12 هزار و 500 میلیارد تومان مابقی که به صورت تسهیلات در سیستم بانکی ایجاد می شود مشخص نیست صرف چه اموری خواهد شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بانک ها در شش ماهه سال جاری 160 هزار میلیارد تومان به مردم تسهیلات داده اند که در سال93 این رقم 320 هزار میلیارد تومان بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که افزایش تسهیلات نتوانسته اقتصاد را از رکود خارج نماید حال چگونه می توان امید داشت که این سیاست دولت اقتصاد را از رکود نجات دهد.

ابونوری تاکید کرد: اگر دولت در خروج اقتصاد از رکود تاکنون توفیقی نداشته دلیل اصلی آن عدم شناخت رفتار تقاضا در اقتصاد و نبود اطلاعات دقیقی از اوضاع کنونی است.

وی با بیان اینکه دولت در فضای بسیار تاریکی از اقتصاد قدم برمی دارد، عنوان کرد: دولت حتی تحلیل دقیقی از عملکرد موجود اقتصاد ندارد زیرا تحلیل های اقتصادی تنها در چارچوب تئوری های مشخص اقتصاد متعارف انجام می شود. این تئوری های اقتصادی برای یک نظام سرمایه داری ارایه شده که زیر ساخت های آن با زیر ساخت های اقتصاد ایران سنخیتی ندارد.

130/

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا