٩ زائر در این حادثه جان خود را از دست دادند و ٦ مصدوم نیز به بیمارستان منتقل شدند

در این حادثه ٦نفر هم مصدوم شدند و عملیات برای یافتن سه نفر از مسافران این مینی‌بوس همچنان ادامه دارد.  ظهر روز چهارشنبه نهم آذرماه بود که این حادثه تلخ رقم خورد. ساعت حدودا ١٤ظهر بود که یک مینی‌بوس حامل زائرین کربلا از سمت تهران به آمل می‌رفت که در حد فاصل پمپ بنزین و تونل وانا در دره‌ای درجاده هراز سقوط کرد. این کاروان در روزهای پایانی ماه گذشته از روستای جزین بخش مرکزی فریدونکنار عازم کربلا شده بودند و روز چهارشنبه قصد بازگشت به خانه‌های خود را داشتند. پس از سقوط مرگبار مینی‌بوس حامل زائران پیاده فریدونکناری اربعین حسینی به دره وانا همه وسایل و سوغاتی‌ها در سطح دره و رودخانه پخش شد. محمد کاظمی راننده این خودرو بود که در دم جان باخت. پس از این حادثه بلافاصله امدادگران هلال‌احمر و اورژانس راهی محل حادثه شدند و عملیات سخت خود را آغاز کردند. جست‌وجوی سختی بود و در همان ساعت‌های نخست، چندین مسافر ناپدید شده بودند. همه سرنشینان این مینی‌بوس، مرد و اهل روستای جزین فریدونکنار بودند که درهمان دقایق اولیه جسد ٥ مسافر پیدا شد و همچنین ٧ زخمی نیز به بیمارستان ١٧ شهریور منتقل شدند.
پیداشدن جسد سه نفر دیگر از زائران آمار کشته‌شدگان این حادثه به ٨نفر و آمار  مصدومان نیز به ٦نفر رسید ولی همچنان ٤ زائر دیگر مفقود ماندند.
غلامعلی فخاری، معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان مازندران درباره این حادثه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت:  «عملیات جست‌وجو مفقودان این حادثه در ابتدا با ٦ تیم امدادی هلال‌احمر ادامه دارد. تیم‌های امدادی شامل ٦ تیم، ٢ تیم آتش‌نشانی، یك تیم بخشداری، دهیاران منطقه و نیروهای مردمی بودند که بی‌وقفه به جستجو‌های خود ادامه دادند.»
تحویل پیکر ٨ نفر از کشته‌شدگان به خانواده‌ها
همچنین علی عباسی مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت:  «پس از پیداشدن جسد ٨ قربانی پیکر هر ٨نفر آنها به خانواده‌هایشان تحویل داده شد. بلافاصله با اعلام خبر سقوط مینی‌بوس درجاده هراز، همکاران پزشکی قانونی آمل و شهرستان‌های همجوار برای انجام ماموریت به صورت آماده‌باش منتظر انتقال اجساد به سردخانه پزشکی قانونی آمل بودند که پس از انتقال تعداد ٨فوتی به سردخانه بلافاصله همکاران صبح روزجمعه ١٣ آبان‌ماه پس از انجام معاینه و صدور جواز دفن، اجساد تحویل بستگان شد.»
اسامی جان‌باختگان این حادثه عبارت است از: مهران زابلی ٣١ساله، محمد کاظمی ٣٩ساله، سید یوسف تقوایی ٥٢ساله، پرویز نیکزاد ٢٥ساله، مهدی نیکزاد ٣٣ساله، شمس‌الله نیکزاد ٣٢ساله، حسن آغاسی‌پور ٥٠ساله و حسن کاظمی ٤٤ساله بودند. از این تعداد کشته یک‌نفر به نام مهران زابلی در بیمارستان فوت کرد و یک‌نفر دیگر هم به دلیل شرایط بد منطقه امکان خروج جسدش از دره فراهم نشد.
تلاش ١٢٠ امدادگر برای یافتن مفقودان
همچنین جمشید نیکزاد رئیس جمعیت هلال‌احمر آمل نیز درباره این حادثه گفت: «از ظهر روز  چهارشنبه، جست‌وجو برای یافتن مفقودان حادثه سقوط مینی‌بوس درمحور هراز آغاز شد.» او با اشاره به این‌که از ساعت ٦ صبح روز حادثه ١٣ تیم امدادی در قالب ١٢٠نفر از جمعیت هلال‌احمر به همراه تیمی از بخشداری و ٢ تیم از آتش‌نشانی و تیم‌های مردمی عملیات دومین مرحله از جست‌وجو برای یافتن مفقودان حادثه سقوط مینی‌بوس در محور‌ هراز آغاز کرد، گفت: «این تیم‌ها از منطقه پنجاب به سمت وانا عملیات تجسس را آغاز کرد و وجب به وجب منطقه را جست‌وجو کرده است. ٦ تیم روزهای گذشته برای تجسس از جمعیت هلال‌احمر روز جمعه به ٨تیم با تعداد ٤٠ امدادگر و نجاتگر ارتقا یافت و همچنین یک تیم ١٢نفره از دهیاران، دو تیم پنج نفره از سازمان آتش‌نشانی و تیم‌های متعدد از نیروهای مردمی با بیش از ٦٠نفر از اهالی منطقه مشغول یافتن مفقودان شدند.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر آمل ادامه داد: «با توجه به برگزاری نشست اضطراری با دهیاران منطقه و بخشدار لاریجان و همچنین سخت‌بودن عملیات جست‌وجوی مفقودان حادثه درمحور مواصلاتی هراز ٢٥ ماهیگیر و دهیاران بخش لاریجان مازندران برای پیوستن به تیم جست‌وجوی مفقودان در رودخانه هراز اضافه شدند.»
رودخانه خروشان عملیات را سخت‌تر کرده است
نیکزاد با اشاره به این‌که جسد یکی از جان‌باختگان از شب نخست پیدا شده بود ولی به‌دلیل گیرافتادن در بین ریشه درختان عملیات بیرون کشیدن آن از رودخانه میسر نبود، گفت: «جسد این مرد صبح روز پنجشنبه از آب روان رودخانه به بیرون منتقل شد. همچنین از ساعت ٦ صبح روز جمعه تجسس مفقودان حادثه آغاز شد تا تجسس برای یافتن مفقودان در سومین روز پس از حادثه تداوم داشته باشد. در این میان جسد یکی دیگر از چهار مفقود نیز پیدا شد.  بنابراین تلاش‌ها براي يافتن سه مفقود شده دیگر ادامه یافت. اما رودخانه خروشان و ریشه‌های بزرگ درختان اجازه تجسس بیشتر نمی‌دهد و رودخانه در مسیرهایی دارای گرداب‌هایی سنگین و عمیق است که یافتن اجساد را با مشکل مواجه می‌کند با اين حال تلاش‌ها همچنان ادامه دارد.» درهمين حال دکتر شهرام کاشانی رئیس بیمارستان ١٧ شهریور آمل درباره وضعيت مصدومان به ايسنا گفت: «یک نفر از مسافران به علت شکستگی‌های زیاد در اتاق عمل، یک نفر در ‌آی‌سی‌یو، ٣نفر در بخش جراحی و یک نفر هم در بخش مغز و اعصاب این بیمارستان بستری هستند و تحت مراقبت‌های ویژه کادر درمانی قرار دارند.» از سوي ديگر سرهنگ صمد اسفندیاری، جانشین فرمانده پلیس راه کشور درباره دليل وقوع اين حادثه گفت: «هنگام وقوع حادثه هوا باراني بود و لغزنده بودن سطح جاده و عدم کنترل وسیله نقلیه ازسوی راننده خودرو علت این حادثه بود.»
در ادامه مشخص شد که در این حادثه دلخراش حسن کاظمی نائب‌رئیس شورای اسلامی روستای جزین جان خود را از دست داد. رضا اصغری همکار خدماتی فرمانداری شهرستان فریدونکنار نیز در این مینی‌بوس بود که دچار مصدومیت جدی شده است. رضا اصغری که از ناحیه پا دچار شکستگی شده و درحال حاضر در بیمارستان ١٧ شهریور شهرستان آمل بستری است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا