بابک زنجانی از قبل با وزیر نفت دولت دهم همکاری داشت

به گزارش ایسنا، دراین جلسه (م.ش) متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی با اجازه قاضی صلواتی در جایگاه قرار گرفت و در ادامه دفاعیات خود گفت: قبل از بازداشت شدنم با مسئول پرونده درباره رد مال و بازگرداندن اموال و همچنین فروش شرکت اونرایر همکاری داشتم، اما شخصی مانند خانم «م.م» به راحتی آزاد است.
او همچنین گفت: با دراختیار داشتن ٤٩‌درصد سهام شرکت اونرایر و ٥١‌درصد سهام این شرکت که به امین بابک زنجانی واگذار شده بود، می‌توانستم شرکت را به قیمت ٢٥٥‌میلیون دلار بفروشم و الان بدون داشتن مشکلی در سواحل باهاما باشم مانند افرادی که با ننگ و بی‌آبرویی از کشور فرار کردند، اما با اعتراف کذب افراد مسئول، آوار را بر دیوار کوتاه من فرود آوردند.
متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی مدعی شد: متاسفانه سیاست مدعی‌العموم یک‌باره تغییر کرد و اقدام جدی برای بازگشت اموال انجام نشده است.
«م.ش» درحین دفاعیاتش با نشان‌دادن نموداری کشورهای مختلف را از جهت میزان و وابستگی‌هایشان به اقتصاد باز و دولتی مورد مقایسه قرار داد که قاضی صلواتی در این راستا به متهم گفت: در رابطه با اتهامات از خودت دفاع کن. می‌خواهی از نمودار چه نتیجه‌ای بگیری؟
این متهم خاطرنشان کرد: درتحریم اقتصاد ایران آسیب‌پذیر است، قاضی صلواتی پاسخ داد: این‌جا کلاس اقتصاد نیست که شما نمودار توضیح می‌دهید.  متهم ردیف دوم در ادامه به موضوع خرید دو فروند کشتی اشاره کرد و گفت: ظاهرا گفته‌اند این دو کشتی را به نام خود کرده‌ام درحالی ‌که این کشتی‌ها به صورت شرکت‌های یک‌منظوره است و قرار بود این کشتی‌ها به نام بابک زنجانی شود، اما این کار صورت نگرفت، ولی مالکیت کشتی‌ها دراختیار وی است و او می‌تواند در این رابطه توضیح دهد.  «م.ش» گفت: در پرونده گفته‌شده اگر «م.ش» بابک زنجانی را معرفی نمی‌کرد، هیچ معامله‌ای با وی انجام نمی‌شد که این موضوع دروغ است؛ زیرا من نه سهام دارم و نه عضو هیأت‌مدیره شرکت‌های بابک زنجانی هستم؛ بلکه یک کارگزار حمل بودم و اگر کل محموله‌های نفتی را ١٣ بشکه فرض کنیم، حق‌الزحمه من ١٣‌میلیون دلار می‌شد. درکجای قانون کارگزار حمل می‌تواند شریک جرم باشد.  وی تصریح کرد: حتی بر فرض محال اگر من معرف بابک زنجانی بوده باشم، مگر براساس قانون معرفی افراد به یکدیگر جرم است؟  در ادامه رضا نجفی نماینده مدعی‌العموم با اشاره به اظهارات این متهم مبنی بر وجود فشار به دستگاه قضائی برای تشکیل این پرونده گفت: این اظهارات نشر اکاذیب است. گروه فشار چه کسانی هستند؟ «م.ش» در پاسخ مدعی شد گروه فشار دولت بوده است.
در این حین قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: چرا هر وقت کم می‌آورید، از دولت مایه می‌گذارید؟ شما در چارچوب کیفرخواست از خود دفاع کنید.
نجفی نماینده دادستان در ادامه افزود: آقای «م.ش» به جای صحبت در ماهیت موضوع دوجلسه است که درباره فلسفه و منطق صحبت می‌کند.
«م.ش» در ادامه دفاعیات خود گفت: پس از بازداشت بابک زنجانی نخستین محموله به خانم «یو» فروخته شد که درهمین ارتباط با «س.ج» به هنگ‌کنگ رفتم. شرکت چینی برای هر بشکه ٩٧دلار تعیین کرده بود اما شرکت نیکو ١٠٣دلار می‌خواست و به همین جهت معامله انجام نشد و محموله برگشت خورد.
متهم ردیف دوم پرونده موسوم به فساد نفتی با بیان این‌که من مورد ظلم واقع شدم، گفت: این همه هیاهو برای محموله‌هایی است که برگشت داده شده و بابک زنجانی نیز از قبل با وزیر وقت نفت در ارتباط با تأمین دارو و کالاهای اساسی همکاری می‌کرده، اما امروز می‌گویند من معرف او به مجموعه نفت هستم.
قاضی صلواتی بار دیگر خطاب به «م.ش» گفت: شما از خودت دفاع کن. بابک زنجانی و وکیلش طی چند جلسه دفاعیات خود را ارایه کردند و لازم نیست شما از آن دفاع کنید.
دراین حین قاضی صلواتی از متهم سوال کرد که اگر فال ورشکسته بود، چرا به آن بار دادید که متهم در پاسخ گفت: در این رابطه نیز توضیحات خود را ارایه خواهم داد.
«م.ش» با بیان این‌که شرکت فال ورشکست نبود، گفت: این شرکت ١,٢‌میلیارد دلار سرمایه داشت و خود را تحت حمایت قانونی قرار داده بود.  قاضی صلواتی از متهم سوال کرد که آیا قبل از تحویل بار، شرکت فال ورشکست بود؟  وی پاسخ داد: ورشکستگی با این مسأله متفاوت است. وقتی شرکت بابت طلب بلاوصول، خود را تحت حمایت قانونی قرار می‌دهد، شرکت فعال است و فال نیز چنین وضعیتی داشت و ١.٢‌میلیارد دلار طلبکار بود.  قاضی صلواتی خطاب به «م.ش» گفت: پیگیری‌های دادسرا نشان می‌دهد که شرکت فال ورشکست بود.
این متهم در پاسخ گفت: خیر، ورشکست نیست و الان نیز فعالیت دارد. مدارک فال را به راحتی می‌توانم بگیرم و دراختیار دادگاه بگذارم. با توجه به اصل کارگزاری، امکان‌سنجی دقیقی از شرکت فال صورت گرفت و دلیل انتخاب فال نیز درخواست شرکت نیکو بود؛ زیرا این شرکت نیاز به مخازن با فاصله دریانوردی نزدیک‌تر از چین و مالزی داشت.
قاضی صلواتی با طرح سوالی از متهم پرسید که آیا در نفت‌های تحویل داده شده، به شرکت فال آب وجود داشت یا خیر که متهم ردیف دوم گفت: بله. آب قاطی نفت شده بود و نمی‌دانم این کار توسط چه افرادی صورت گرفته بود. بارها از بازپرس پرونده تقاضای ارایه مدارک کردم اما هربار مورد موافقت قرار نگرفت تا این‌که با عنایت دادگاه و با کمک وکلای خارجی‌ام، به تعدادی از این اسناد دسترسی یافتم که برای اثبات بی‌گناهی خود تقدیم دادگاه می‌شود.

179/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا